سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک‎‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بنگاه‌داری بانک‌های تجاری قابل قبول نیست و بانک‌ها باید با فروش بنگاه‌ها، از این حوزه خارج شوند.

محمدرضا فرزین در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک‎‌ها با اشاره به مزایای تخصصی شدن بانک‌ها تصریح کرد: هر بانکی نمی‌‎تواند هر فعالیتی داشته باشد و بانک‎‌ های توسعه‌ای، ‌تجاری و قرض‌‎الحسنه در حوزه فعالیت تخصصی تعریف شده باید فعال باشند و حتی تعدادی بانک جامع هم که وجود دارند باید براساس عقود مشخص و تفکیک شده در هریک ازاین حوزه ‎ها فعال باشند.

فرزین با اشاره به مهمترین محورهای اصلاحی در نظام بانکی گفت: مدیران شبکه بانکی باید برای اجرای این برنامه اصلاحی به بانک مرکزی کمک کنند تا بحث ناترازی، تقویت کارایی و تقویت هدایت سپرده ها به سمت فعالیت های مشخص در سیستم بانکی اجرایی شود و قوانین و مقرارت هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

رئیس‎ کل بانک مرکزی مسئله ناترازی بانک‎‌‌ها را همچنان یکی از مسائل مهم شبکه بانکی و دستور کار جدی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت‎: حوزه نظارت بانک مرکزی با برنامه و روش‌های اصلاحی مدون، پیگیر رفع ناترازی هاست و از طرف دیگر نیز، مشکل کفایت سرمایه برخی بانک ها هم در دستور کار اصلاحی قرار دارد.

فرزین با تاکید بر تقویت ابعاد مختلف نظارتی در شبکه بانکی گفت: لایه های نظارتی باید در درون بانک‎ ها شکل بگیرد و نظارت بر بانک‎ ها از دورن آنها آغاز شود. به عبارت دیگر، تمامی ارکان هر بانکی باید نظارت فعال داشته باشند و تک تک اعضای هیات مدیره باید وظیفه نظارتی داشته باشند و به بانک مرکزی پاسخگو باشند.

فعالیت بنگاه‌داری بانک‎ های تجاری قابل قبول نیست
رئیس کل بانک مرکزی موضوع بنگاه‌داری بانک ها را از دیگر مشکلات شبکه بانکی عنوان کرد و افزود‎: در این زمینه نمی‎‌توان نسخه واحدی برای تمامی بانک‎ ها تجویز کرد و باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود اما در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانک ‎های تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاه‎ ها، از بنگاه داری خارج شوند.

وی بانک مرکزی را نماینده حفظ حقوق سپرده گذاران در شبکه بانکی دانست و گفت: ‌بانک مرکزی علاوه بر نظارت بر بانک‎ ها، باید از فرآیند اتفاقاتی که در بنگاه ‎های وابسته به بانک‎ ها حادث می شود نیز مطلع باشد چراکه بنگاه‎ های بان ک‎ها هم با سپرده‎ های مردمی ایجاد می شوند و این پول متعلق به مردم است.

رئیس ‎کل بانک مرکزی افزود: ‌نظارت بر انتصاب مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‎ های متعلق به بانک‎ ها و تعیین محدوده برای تعداد شرکت‎ ها در ذیل هر شرکت و همچنین پاسخگو بودن مدیران و اعضای هیات مدیره این شرکت‎ ها در کمیته حاکمیتی شرکتی از دیگر مواردی است که در بحث بنگاه داری بانک ها حتما مورد توجه بخش نظارت قرار گیرد.

نظارت دقیق بر مصرف اعتبارات بانکی
 فرزین در ادامه این جلسه نظارت بر مصرف اعتبارات را از دیگر اولویت های نظارت بانک ها بر گیرندگان تسهیلات دانست و افزود: ‌هم اکنون نظارت منسجمی بر مصرف اعتبارات بانک ها وجود ندارد به طوری که در برخی موارد تسهیلات دریافتی صرف مواردی غیر از هدف تسهیلات گرفته شده می شود و نظارت ها باید به گونه ای باشد که پول در فعالیتی که با آن هدف تسهیلات را دریافت می کنند صرف شود.

رئیس‎ کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به آمار رشد بخش های اقتصادی در سه ماهه نخست امسال گفت: رشد بخ ش‎های اقتصادی در فصل بهار امسال رشد خوبی بود به طوری که رشد بخش مسکن که در بهار سال گذشته منفی ۸ درصد بود امسال به مثبت ۲ درصد رسید که نشان می دهد امسال وضعیت تولید مسکن بهتر شده است.

 فرزین با بیان اینکه نرخ رشد در سال گذشته به ۴ درصد رسید گفت : این میزان رشد معادل نرخ رشد دوسال قبل بود و این امر نشان می دهد که برای دستیابی به نرخ رشد بالاتری به سوخت بالاتری نیاز است و این امر نیازمند سرمایه گذاری است و باید علاوه بر منابع بانکی به سرمایه گذاری خارجی و سایر روش های تامین مالی در بازار سرمایه نیز توجه داشت.

رئیس کل بانک مرکزی  نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را در سه ماهه نخست امسال را  ۵.۲ درصد و با نفت را ۶.۲ درصد اعلام کرد و افزود : بخش نفت در این مدت نرخ رشد حدود ۱۶.۵ درصد داشت که خیلی وضعیت خوبی بود و  پیش بینی می شود  در تابستان هم همین وضعیت در مورد نفت  ادامه پیدا یابد که بر روند  رشد موثر است.

وی ابراز امیدواری کرد وضعیت رشد اقتصادی نیز در فصل تابستان از شرایط خوبی برخوردار باشد چراکه بخش‎ های صنعت، خدمات و کشاورزی در تابستان وضعیت خوبی داشتند.

فرزین افزود:‌ سال گذشته به دلیل وضعیت خوب ارزی برای نخستین بار، نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت شد و این امر منجر به ادامه رشد بخش های اقتصادی شد و امسال هم نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ شبکه بانکی باید تلاش کند تا  با تقویت تامین مالی به تشکیل سرمایه کمک کند چراکه این امر برای تحقق نرخ رشد های آتی حائز اهمیت است و نرخ رشد مثبت باقی خواهد ماند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
دشمن يک طرف بانک يک طرف
ناشناس
۰۵:۳۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
ربا خواری سابق

اااه جدیدا بنگاه داری نوشته میشه
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
کی؟
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
یخورده سپردی توی بانک کشاورزی داشتم قبل از عید گفتن۲۰۰ میلیون میتونی بگیر ی دوتااتاقداشتم روی سرم دارن خراب میش آخ عدالت کجای ندادن بعداز سال گفتن بانک مرکزی جلو واما گرفته ه۸۰میلیو ن مدیر گفتم باشه تروخدا خونه روسری خرابشد ولی اونم ندادن پرونده میلیاردی دیدم ازاقوام بانک آخر نزدنم چون گفتم غلط کردم خدا خونه شون خراب کنه
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
عرضه نداری جلوی بانک‌ها را بگیرید لطفا دستور ندهید
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اقای فرزین با خواهش و تمنا کاری حل نمی شه . این بانکها عمریه دارند خون مردم و می مکند گنده شدند .
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
این کار را چه کسی باید جلوش را بگیره؟! شما گفتی بانک‌هام الان میگن چشم مگه این کشور قانون نداره اگه قانونی میتونن انجام بدند که چه تو حرف بزنی چه نزنی مهم نیستی بانکها میتونن بنگاه داری کنن و میکنن اما اگه غیرقانونیه که بازم نیاز به گفتن تو نداره بسپاریدشون دست قوه‌قضاییه باید مجازات بشن که باعث نابسامانی در همه ی بازارها هستن
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
با ترس و هراس میگویید و از نام آنها هم پرهیز میکنید .. یا خودتان دست دارید . یا توان کار را ندارد .
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
کی؟!
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اقای دکتر فرزین
این فرمایشات شما که بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند به درد ملت نمی خورد منظورم اینه که الان شما در هیئت دولت هستید و فقط کافیه که در دولت تصمصم بگیرید که این کار انجام شود پس گفتنش برای مردم چه فایده ای داره
لطفا اول اقدام کنید و بعد به ملت گزارش دهید که ما این کار رو انجام دادیم
ببخشید، من نوعی که نمی تونم بانک رو وادار به دوری از بنگاه داری کنم
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
بانک ملی و ملت و سپه تجارت و صادرات
باید یکی بشن و در بخش تجارت و سرمایه گذاری شهری سهم باشند نه خرید آپارتمان و دلار!
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
تازه فهمیدید؟
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
بانک ها دارن زمین های مسکونی و تجاری که خریداری کردن رو قله میفروشن
بزودی شاهد کاهش قیمت هستیم
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
نه بابا
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
درود بر شرفت
مهدی
۱۵:۴۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اون موقع که زمین وساختمان ارزان بود کلی خریدکردن وسرمایه جمع کردن الان دیرنشده ؟؟
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
سرکت شان بدون تابلو و نشان تا نکنه دارای و مالیات بسراغشان بیاید آنوت چطوری میشه جمعشون کرد ....
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
دیگه چیکار میشه کرد از الان هم جلوشو بگیرن خوبه باز .....
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
نمی دونم این مدل ادبیات کی ور میوفته بین سیاسیون، باید این بشود آن بشود، اگه واقعا برای خدمت لله اومدی، بگو باید میشد، انجام شد، بلکه مردم امیدوار شن اگه واقعا میخوای خدمت کنی، اگرم نه که سخنرانی پر کن رزومه شه واسه پست بعدی انشاله
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
تو که رئیس بانک مرکزی هستی، میگی: "باید بانک ها از بنگاه‌داری خارج شوند." یعنی خودت نمیتونی خارجشون کنی!
پس کی این قدرت رو داره؟.......
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
همین الان خارج شدن ممنون که گفتید
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
به عمل کار برآید، رییس جان
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
از بانک واسه سود وام شکایت کردیم گفتیم اقا این بانک هم خود وامو گرفته هم سودشو بازم قاضی حکم بر علیه ما داد بازم واسمون جریمه برید.میری وام بگیری خونتو از دست ندی میبینی بانک خونتو گذاشته مزایده بدبخت تو بدبختت میکنن.ولی کارمندای بانک یه جا رو نخوندن که چند سال بعد و سن پازنشستگیشون برسه مثل بقیه مردم تو گرفتاری غرق میشن.
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
زورتون به بانک ها نمیرسه
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
آمار تعداد خانه های خالی به تفکیک بانکها را ارائه کنید
ناشناس
۰۶:۰۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
گعتند . اولی بانک سپه
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
خاوری خارج شد
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
مسولین نظام دست از فساد بردارند
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
بانکهای لعنتی
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
بانک داری اسلام محاربه با خدا وپیامبر هست
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
در مورد یه دیوار نگاره حریف بانک ها نشدین میخواین بنگاه داری بانک ها رو تعطیل کنین ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
این باید شوند را الان به کی داری میگی؟
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
حالا خیلی زوده صبر کن یه ده سال دیگه ....
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
چشم اطاعت امر میشه
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
مگر این کشور قوانین و مقررات بانکداری ندارد شرح فعالیت و وظایف بانکها معلوم نیست و مجازات متخلفین تو قانون نیست تو این کشور فقط توصیه و سفارش میشنویم.کی عدالت و قانون نوشته اجرایی خواهند شد.معلومه از خودشان هستند هوای هم دارند.
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
باشه از همین فردا درستش میکنم
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
چشم الآن خارجش میکنم
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
خودتون چی؟!
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
حرف حساب ودرست
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
فقط حرف