سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در استان خبر داد.

آقای فتحی گفت:از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۵۰ هزار تن گندم در استان آذربایجان شرقی به طور تضمینی از کشاورزان خریداری شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن خریداری شده بود و با این مقدار خرید در سال زراعی امسال رکورد پنج ساله خرید گندم مازاد کشاورزان در استان شکسته شد.

وی با بیان اینکه مهمترین گام دولت سیزدهم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کشت این محصول است اظهار کرد: با این هدف قیمت خرید گندم از ۵۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰ هزار ریال در سال زراعی امسال رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه خودکفایی در تولید گندم در کشور و آذربایجان شرقی از دستاورد‌های دولت سیزدهم است ادامه داد: علاوه بر تعیین قیمت، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود و سم مورد نیاز کشاورزان از طریق یارانه دولتی، اجرای کشت قراردادی گندم و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها از اقدامات دولت است.

آقای فتحی افزایش۵۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال نسبت به آغاز دولت سیزدهم، برآورد کاهش مصرف آرد با اصلاح یارانه‌های آرد و نان و کنترل قاچاق و مصرف در این عرصه را از دیگر اقدامات دولت اعلام کرد و ادامه داد: این اقدامات موجب شده چشم‌انداز خودکفایی در گندم برای سال آینده دور از دسترس نباشد.

وی یادآور شد: بدون تردید یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در عرصه کشاورزی و تامین امنیت غذایی، افزایش تولید گندم از ۲ سال گذشته بوده به طوری که همه گندم تولید شده استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که بیش از ۴۰۰ هزار تن بود طی امسال به ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در شرایطی که پیش‌بینی شده بود خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال زراعی امسال با وجود حاکم شدن شرایط خشکسالی در پنج شهرستان شمالی استان به ۳۰۰ هزار تن برسد اما در زمان کنونی همچنان عملیات خرید گندم از کشاورزان ادامه دارد.

آقای فتحی ادامه داد: در شرایطی که بحران‌های آب و هوایی و جنگ اوکراین موجب کاهش تولید جهانی گندم و افزایش قیمت این کالای راهبردی شده است کشور ما و به تبع آن آذربایجان شرقی در تولید گندم مورد نیاز خبازی به خودکفایی رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
دست شما هاا هم درد نکنه خوب پول گندم های خریداری شده به اسم خرید تضمینی رو به حساب کشاورزان زدین خجالت هم خوب چیزی هست