سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واردات گندم در تضاد با سیاست خودکفایی است

بسیاری از دست‌اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که باوجود رشد ۴۴ درصدی تولید و خرید بالای ۱۰‌ میلیون تن گندم، مسئولان تا آمار نهایی خرید نباید اقدام به واردات می‌کردند.

 براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ ۳۲ قلم محصول مشمول قیمت گذاری تا قبل از شروع سال زراعی باید اعلام شود تا کشاورزان برمبنای آن بتوانند برای کشت سال زراعی جدید تصمیم‌گیری کنند که متاسفانه با گذشت بیش از ۲ ماه از مهلت قانونی، وزیر جهاد نرخ خرید تضمینی را به طور رسمی اعلام نکرده است.

با وجود مخالفت سازمان برنامه و بودجه با قیمت‌های بالاتر از ۲۰ هزار تومان، گویا نرخ خرید تضمینی به ازای هر کیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در شورای قیمت گذاری مصوب شده است که با گذشت بیش از یک هفته از مهلت قانونی اعلام نرخ توسط رئیس شورا، این امر محقق نشده است و کشاورزان کماکان چشم انتظار اعلام رسمی قیمت هستند.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی شود چراکه تاخیر در پرداخت مطالبات و محقق نشده وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تسویه مطالبات تا پایان شهریور، هنوز ۴۵ هزارمیلیارد تومان معادل ۳۰ درصد بهای گندم پرداخت نشده که این امر با واکنش کشاورزان روبرو شده است چراکه به رغم آغاز سال زراعی، تولیدکنندگان نقدینگی برای خرید نهاده های کشاورزی را ندارند. این درحالی است که دولت اقدام به واردات می کند که سوال اینجاست علت واردات گندم به رغم تاخیر در پرداخت مطالبات چیست؟ و با این میزان خرید و تولید گندم به چه میزانی نیاز به واردات است؟

براساس اخبار منتشر شده، ۱۴۰ هزار تن گندم از روسیه وارد ایران شده است.

در همین رابطه اخیرا مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از واردات ۱۴۰ هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: ۲کشتی حامل گندم وارداتی در بندر امام خمینی (ره) پهلوگیری کرده‌اند و اکنون در حال تخلیه و بارگیری هستند. این گندم‌ها پس از تخلیه به دیگر استان‌های کشور حمل خواهند شد.

گفتنی است در جلسه اخیر دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت ایشان با ابراز خرسندی از خرید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم افزودند: اگر از تولیدکنندگان دیگر اقلام کشاورزی و تولیدکنندگان صنعتی- معدنی و خدماتی هم حمایت شود، قادرند نیازهای کشور را تا حد فراوانی تأمین کنند.

رهبر انقلاب، پشتیبانی تجارت خارجی از تولید داخلی را از دیگر راه‌های مهم رشد تولید دانستند و گفتند: یک بخش تجارت خارجی به تنظیم بازار مربوط می‌شود اما در بخش دیگر باید کاری کرد که تفاهم‌ها و قراردادها با کشورها در نهایت، باعث صادرات تولیدات داخلی و واردات سرمایه یا کالاهای اساسی به کشور سرمایه‌ای شود.

با توجه به شعار سال و تاکید برنامه هفتم مبنی بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی ۵ محصول اساسی و خوداتکایی ۹۵ درصدی دیگر محصولات انتظار می رود که حمایت های لازم از کشت این‌محصول استراتژیک صورت گیرد چراکه رشد ۴۴ درصدی خرید تضمینی نسبت به سال قبل نشان داد که این پتانسیل در کشور وجود دارد، همانگونه که امسال نیازی به واردات گندم برای تامین آرد خبازی ها نداریم، با حمایت از بخش تولید در سال آینده به طور کامل وابستگی به دیگر کشورها نخواهیم داشت. براین اساس در شرایط کنونی واردات گندم مورد انتقاد قرار گرفته است.

محقق نشدن وعده های دولت در پرداخت مطالبات به نفع امنیت غذایی نیست

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم وعده های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور، اما این امر محقق نشده ، درحالیکه دولت برای واردات گندم ارز تامین می کند.

به گفته او، با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات، این سوال مطرح است که چطور دولت برای واردات ارز تامین می کند و سایر هزینه های حمل و ... را پرداخت می کند تا گندم از خارج وارد کند که این موضوع با واکنش شدید کشاورزان روبرو شده که دولت باید پاسخگو باشد.

هاشمی ادامه داد: با وجود پیگیری های مکرر مبنی بر اعلام نهایی قبل از سال زراعی، اما این امر محقق نشده است و کشاورزان همچنان سردرگم هستند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزود: تازمانیکه اراده ای برای پرداخت مطالبات نباشد و کشاورزان کماکان درگیر معیشت شان  هستند، این موضوع می تواند برکشت سال آینده اثر بگذارد و محقق نشدن وعده های دولت در پرداخت مطالبات به نفع تولید و امنیت غذایی کشور نیست.

هاشمی افزود: علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی گندم، عدم تعهدات در پرداخت کار پسنده ای نیست. انتظار می رود در راستای پایداری تولید دولت به تعهدات خود مبنی بر تامین نقدینگی و پرداخت یارانه نهاده عمل کند افق روشن برای کشاورزان ایجاد شود.

واردات گندم به بهانه های مختلف ضربه مهلکی به تولید داخل می زند

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر اعلام اخیر مدیرکل غله خوزستان ۱۲۰ هزار تن گندم وارد شده است و در جلسات بارها تذکر داده ایم که در شرایط کنونی با وجود تاخیر در پرداخت مطالبات دلیل واردات چیست که مسئولان واردات کنونی را مربوط به ثبت سفارش های قبل اعلام می کنند.

به گفته او، بارها در جلسات اعلام کرده ایم که امکان خودکفایی گندم به شرط جلوگیری از واردات محصول وجود دارد که مسئولان در هر مقطعی بهانه های مختلفی همچون نامرغوب بودن کیفیت گندم داخلی و ضرورت واردات گندم کیفی و اختلاط با گندم داخلی یا کسری ذخایر استراتژیک و ... را مطرح می کنند، درحالیکه طبق بررسی رئیس کمیسیون کشاورزی موارد مطرح شده مبنی بر نامرغوب بودن کیفیت گندم داخل مورد تایید نیست.

پیشه ور ادامه داد: براساس ابلاغیه قانون نظام صنفی در بحث واردات و صادرات محصولات کشاورزی از جمله گندم نظر اتاق اصناف کشاورزی باید در جلسات گرفته شود که تولید گندم فعلی، نیاز کشور و واردات چقدر است که متاسفانه تا این تاریخ اقدامی از سوی وزارت جهاد صورت نگرفته است و در نهایت این امر منجر به ورود دلالان و بازرگانان و ناامیدی کشاورزان شده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: در جلسات بارها اعلام کردیم که دولت به جای پرداخت مطالبات گندمکاران، اقدام به واردات می کند که براین اساس از کشاورز خارجی حمایت می کند.

او در واکنش به واردات گندم گفت: براساس آمار گمرک گندم به بهانه ذخیره سازی محصولات استراتژیک وارد کشور می شود که این امر آسیب جدی به بخش تولید می زند.

پیشه ور ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، ضمن آنکه خیلی از کشاورزان گندم را به سبب بحث تاخیر در پرداخت مطالبات، استفاده به عنوان خوراک دام نگهداری به عنوان بذر خودمصرفی تحویل دولت ندادند که با احتساب تمامی این عوامل تولید گندم به ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن می رسد که نیازما در بحث آرد و نان تامین است و حداکثر نیاز برای صنف و صنعت هم ۲ میلیون تن است‌.

او گفت: براساس قانون خرید تصمینی، دولت ۲۴ ساعت پس از تحویل باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند چراکه پرداخت مطالبات در زمان مقرر، تامین به موقع نهاده های دامی و اعلام منطقی قیمت متناسب با هزینه های تولید نقش موثری در خودکفایی دارد.

کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات  و اعلام نرخ خرید تضمینی هستند

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم آنکه انتظار می رفت مطالبات کشاورزان در نیمه شهریور پرداخت شود، اما  کماکان تولیدکنندگان منتظر پرداخت مطالبات و اعلام قیمت هستند.

به گفته او، گرچه بنیاد ملی گندمکاران به عنوان مطالبه گر و پل ارتباطی کشاورزان و دولت در بحث آنالیز هزینه ها، اعلام قیمت و پرداخت مطالبات تلاش کرده، اما کماکان ۴۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات معادل ۳۰ درصد پرداخت نشده است.

ایمانی ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی دولت ۲۴ ساعت پس از تحویل محصول باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند و در قانون بودجه سنواتی تکلیف تامین منابع مشخص شده است که متاسفانه کشاورزان از ۶ ماه قبل مطالبه دارند که با این حساب دولت باید قانون جریمه دیرکرد پرداخت کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس قانون، نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم محصول کشاورزی تا پایان تیرماه باید مشخص و اعلام شود و در صورت تاخیر در پرداخت مطالبات همانند تسهیلات بانکی جریمه دیرکرد پرداخت شود که متاسفانه در اجرای قانون تبعیض قائل هستیم.

او گفت: علی رغم آغاز سال زراعی جدید و طلب کشاورزان از دولت، اما آنها توان خرید نهاده و ماشین آلات کشاورزی را ندارند که تمامی این عوامل بر تولید اثر می گذارد.

با توجه به پتانسیل خودکفایی گندم و تاکید مقام معظم رهبری و شعار معاونت امور زراعت مبنی بر تحقق این امر مهم در کشور انتظار می رود که مسئولان با اعمال حمایت های لازم مبنی بر جلوگیری از واردات، تسریع در پرداخت مطالبات و اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی و همچنین حمایت های لازم در کشت قراردادی و تامین نهاده های کشاورزی، کشاورزان را نسبت به امر تولید دلگرم کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
این وزیر کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دارند پشت پرده یه کارایی می کنن ولی نه مجلسی در کاره که پاسخگوشون کنه نه هیچ این وسط کشاورز بیچاره ضربه می خوره
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
نانوا ها نان نمیدهند میگن چون ارد نیست بعد شما میخوای همین یک ذره را هم قطع کنید
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
گندم در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی مثل هندوانه صیفی جات و میوه خیلی خیلی کم آب بر است دولت به جای واردات گندم به دلار گندم داخلی رابا قیمت بالا بخره سایر کشاورزا هم تشویق بشن به جای محصولات آب بر مثل هندوانه که سالانه هزاران تن نیز از بین میره بیان گندم بکارن هم کمبود آب جبران میشه هم خودکفایی تولید گندم میشه ما محصولات کم آب بر را وارد میکنیم محصولات پر آب بر را صادر این است
نتیجه سیاست های غلط
مدیران نالایق بیسواد
عدم استفاده از افراد متخصص در امور مربوطه
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
واردات گندم بسیار سیاست خوبی هست و در تضاد با سیاست خودجفایی در گندم هست .چون ایران یک کشور بسیار کم آب هست که باسیاستهای سدسازی غلط و تونلهای انتقال‌ آب مخرب و...محیط زیست آن تخریب شده است و آب باقیمانده حتی اگر باران و برف هم باندازه کافی هرسال ببارد فقط می تواند آب آشامیدنی مردم را تامین کند و استفاده از آن برای کشاورزی و صنعت خیانت می باشد.
باید کشتهای فراسرزمینی در سایر کشورهای دیگر انجام گیرد و محصول آن به داخل مملکت وارد گردد و تمام کشت و کارهای اببر و صیفی حات ممنوع همیشگی شود و تمام صنابع اببر به حاشیه سواحل خلیج فارس و دریای عمان انتقال یابد و اجازه احداث هیچ نیروگاه و پالایشگاه و ذوب فلز هرگز در داخل کشور داده نشود و اکثر چاه های آب پر شوند.
علی
۱۴:۴۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
واقعا متاسفم برای جامعه خبری و صدا وسیمایی که کاملا یکطرفه اطلاع رسانی میکنه،واقعا هیچ نشانی از رسالت خبر رسانی صادقانه خبرنگاران در صدا و سیما و رسانه های کشور دیده نمیشه.
وزیر کشاورزی از دراختیار گذاشتن بذر مرغوب و کود دروغ پراکنی میکنی خبرش هم پی درپی پخش میشه، با اینکار فقط رواعصاب کشاورز میرید. ۱. طبق اطلاع دقیق بنده بعداز گذشت یک هفته از اطلاعیه وزارتخانه مبنی بر مراجعه کشاورزان به تعاونیها جهت تحویل کود،تا امروز دراستان همدان وکرمانشاه هیچگونه توزیع کود امسال صورت نگرفته، ۲.بذر جو وگندم با قیمت ۲ برابر خرید به کشاورز فروخته میشود، سال گذشته بذر جو دولتی با قیمت ۱۳هزارتومن به کشاورز فروخته میشد،امسال موقع برداشت با قیمت ۸ تا ۹ هزارتومن خریداری شد. اسم اینکارچیه؟گویا رسالت خبر رسانی صادقانه مثل بقیه مسائل کشور به خاطره ها پیوست
#من معترضم
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
چرا دولت پول گندم نمیده
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
وقتی از روی عمد کود و بدر رو دیر میرسونن که از وقتش برسه شکی تو مافیای حکومتی برای چپاول بیت المال هست؟
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اتفاقا کار درستی هست
گندم خیلی آب میخواد
ایران هم کم آبی داره
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
ظرفیت بالقوه تولید گندم در کشورمان بیش از 20 میلیون تن است ، اگر اقدامات اساسی در زمینهای دارای زه آب در استانهایی مانند زنجان ، انجام شود و........!!!!
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
کجای کاری مافیا داره نهاده های دامی فاسد وارد می‌کنه و به خورد دام میده و از آن طرف آمار سرطان بالا میره
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
مافیای واردات دارند با کارشکنی ها جلوی کشت کشاورز را میگیرند
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
مافیای واردات دارند با کارشکنی ها جلوی واردات را میگیرند
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
دلیل این کار مشخصه
یه مشت آقازاده یا بهتره بگیم انگل زاده گندم مرغوب ایرانی رو صادر و گندم بی کیفیت که مناسب دام هم نیست رو وارد میکنن تا از سود نجومی اون بی بهره نمونن
انگل زاده حیا کن
مملکت رو رها کن
مریم
۱۳:۲۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
واقعا اعلام کردند مدیران در مورد گندم به خودکفایی رسیدیم پس چرا گندم از کشورهای دیگه وارد میکنید که تو سر کشاورزان بخوره دلسرد بشن گندم پره تو خونه آهای مردم مثل برنج که احتیاج به واردات ندارید .
بجاش کالاهای اولیه نیاز جامعه ومواد اولیه کارخانه های بزرگ را بیاورید وزارتخانه ها معطل وتعطیل نشن وپول رو در جاهایی که نیازه سرمایه گزاری کنید که نیاز کشوره برای آبادانی شهرها کوچه خیابون‌ها پر از چاله چوله هست راه میریم توش مافتیم با ماشین هم انگار تو چاله اسکندرون افتادیم ملت ممنون میشن.
زرین
۱۳:۲۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
ازاول هم معلوم بود چرا قیمت واقعی خرید گندم را افزایش نمیدهندوبا کشاورزان هم تسویه نمی‌کنند چون آقایان ازورودخرید گندم ازخارج سود می‌برند پورسانت خرید حمل بار باکشتی وتریلر های خودمونی
آقای وزیر کشاورزی چطور برای خرید گندم آنهم امسال که نیازی دراین زمان ازسال پول هست ولی پول کشاورز ستمدید ۶ماهه که این دست و آندست می‌شود اگرحالش دارید روبرو دردها ی کشاورزی بگوییم
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
آهای آقایان به اصطلاح مسئول که هیچ مسئولیتی رو قبول نمی کنید. آخه چقدر بدقولی و دورغ ؟چرا پول گندمکاران رو نمیدید؟؟ الان باید برای سال بعدپول بذر ، کود و هزینه کشت بدیم. چرا کسی قدر خود کفایی گندم رو نمیدونه.
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
باید از دستکاری و دستوری کردن اقتصاد و اداره کشوردست برداشت،باید مصرف آب شرب و کشاورزی هر منطقه با اهرم قیمت،در حد جایگزینی کم شود،و منابع (برق وبنزین و گاز و گازوییل و...) به قیمت واقعی یعنی بالاترین پیشنهاد داخلی یا خارجی ،فروخته شود،باید از کل املاک کشور مالیات متناسب با ارزشش گرفته شود،و درآمدهای حاصل،که رقم چند میلیون تومانی ماهیانه آن برای هر نفر است شفاف وبدون دستکاری بین همه تقسیم شود،و باید صادرات و واردات و دستمزد و تولید،آزاد ور قابتی باشد،و هر کاری به صرفه بود انجام شود،و حتی در صورت بیکاری هم توان زندگی نزدیک به متوسط به وجود میاید و فقر و اسراف و فساد ورانت و قاچاق و بیعدالتی و نابودی محیط زیست و... برطرف میشود.البته بهتر است برای کنترل جمعیت بابت زیر ۱۸ سال نصفه پرداخت کنند یا محدودیت در تعداد فرزند باشد.الان فرق یک کارگر ایرانی که به اصطلاح در ثروت کشور سهم دارد با کارگر افغانی چیست؟.
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
کشور گلستان میشود ولی عده ای فرصت طلب و خودخواه ناراحت میشوند.
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
قیمت جهانی گندم هر بشل 6 دلار هست. هر بشل 27 کیلو گرم که برای هر کیلو گندم حدود 12 هزار تومن قیمت جهانی محاسبه میشه. الان چرا باید 20 تومن محاسبه خریداری بشه در حالی که ایران کشور خشک و بیابونی هست.
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
کلی برق وگازوییل تقریبا مجانی هم مصرف میشود که با صادرات آن میشود درآمد داشت.
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
به ما که کامل پول ندادن، بعضی وقتها میگم شاید بقیه پولمون رو ندن
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
چرا کسی نمیاد تو رسانه درست توضیح بده چرا مردم رو سر در گم گذاشتن؟
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
تولید داخل هیچ سودی برای شما ندارد بنابراین باید وارد کنن تا سود ببرند پس بنابر این هیچوقت مشکل کشور حل نمیشود
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
واردات با پول نفت سود دارد ؟ وزارت نفت را شفاف کنید
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اگر وزارت کشاورزی فقط در یک مورد، اونم گندم که مهمترین محصول در اقتصاد و جامعه ایرانه، قادر نیست بی نقص و دقیق مدیریت داشته باشه پس اصلا فلسفه وجودیش چیه؟ یعنی هرسال همینه! آخه بابا، پاهاتون رو از رو گلوی کشاورز بردارید.
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
خود کفایی در هر محصولی در هر کشوری باید براساس ظرفیت بالقوه و بالفعل برای تولید آن محصول باشد، وگرنه اصرار بر این موضوع آسیب زاست، مگر چند سال پیش جشن خود کفایی گندم نگرفتیم اما سال بعدش به واردات بیشتر نیازمند شدیم و تا حالا روند افزایشی ادامه دار شده
علی محرابی
۱۰:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اینطوری که معلومه کسی اعتنایی به حرفای عطاالله هاشمی نمیکنه.
۵ ماهه گندم تحویل دادم و هنوز پولش را حتی یک ریال ندادند
گودرزی.بروجرد
۰۹:۳۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
چرا پیگیری نمی کنید برا مطالبات گندمکاران
همش شده وعده وعید
خدا خوش نمیاد اینه همه اذیت کشاورز ساعت
شماری داریم میکنیم برا پول
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
خدا از تون نگذره که اینچنین در حق کشاورز ظلم مکنید
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
در کشوری که به خاطر کمبود آب صحبت از شیرین سازی وانتقال آب دریا میشود که حدود دو دلار در هر متر مکعب هزینه دارد وبرای یک کیلو گندم،یک مترونیم آب مصرف میشود یعنی ۳دلار فقط هزینه آب،در حالی که با سه دلار میشود ۹ کیلو گندم وارد کرد،آیا عقلانیست؟بهتر است کشور آمادگی کشت داشته باشد برای مواقع احتمالی بحران ولی کشت نکند.
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
کجا زندگی می کنی دلاری هزینه می بری . علمش ایرانی ساختش ایرانی است . دلار چی کاره است؟
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
اگه تحریم و مانع واردات شدن از کجا میخوایی بیاری، امادگی واسه کشت زمان داره، معجزه هم نمیشه حداقل 6 ماه زمان میخواد تا گتدم برداشت کنی، تازه گندم کشت کم ابی هست و کلا آبی مصرف نمیکنه همه چیز نمیشه با پول حساب کرد، بعضی چیزا به استقلال و امنیت کشورت بستگی داره و باید هزینه بکنی
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
درست می گویی انگار هنوز مردم ومسئولان ان نمی دانند
دشتهای ایران فرونشست پیدا کرده است به خاطر برداشت
بی رویه اب
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
برادر، آخه چرا این چیزا رو باور میکنین!!!
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
ما که دیم کاریم و خدا گندم هامون رو آب میده