سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار کرمان:

مالکیت شرکت فرش کرمان باید به کرمان برگردد

استاندار کرمان استان کرمان گفت: برای احیای بنای تاریخی شرکت فرش کرمان پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و مالکیت این مجموعه باید به کرمان برگردد.

محمدمهدی فداکار ۳۰ شهریور ماه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل صنعت فرش کرمان با گلایه از حضور نداشتن رئیس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه با وجود هماهنگی‌های به عمل آمده گفت: از دیشب در استان میزبان معاون پارلمانی رئیس جمهور هستیم، برای شرکت در جلسه امروز و مسئله مهم فرش، برنامه‌های خودمان را تغییر دادیم، اما رئیس مرکز ملی فرش به جلسه نیامد.

او افزود: وی چهار سال مسئول فرش کشور هستند؛ اما هنوز به کرمان نیامدند.

فداکار تصریح کرد: فرش، صنعت بسیار پراشتغالی است و در گذشته همه کار‌ها از تولید تا صادرات به همت بخش خصوصی انجام می‌شد و دولت اصلا نقشی نداشت.

استاندار کرمان تصریح کرد: بهتر است ، دولت در این حوزه ساماندهی و پشتیبانی کند و موانع را از سر راه بردارد؛ چرا که صنعت فرش می‌تواند در خانه‌ها اجرا شود و درآمد‌زا باشد، همانطور که الان بعضی از شهر‌های کشور همین گونه کار می‌کنند.

فداکار افزود: فرش، ضمن اینکه یک هنر و صنعت محسوب می‌شود، درآمدزایی پایدار و اشتغال خوبی برای مردم می‌تواند داشته باشد. استان کرمان از گذشته با فرش آشنا بوده و در فرش‌بافی قدمت دیرینه دارد.

استاندار کرمان عنوان کرد: زمانی، قالی مهمترین صادرات غیررسمی کشور بعد از نفت بود و قیمت آن با تغییرات قیمت در نفت و طلا جابجا می‌شد و از کالا‌های مهم صادراتی و اثرگذار در کشور بود؛ اما الان متاسفانه با مشکلات زیادی مواجه است.

فداکار، بازاریابی و آموزش را از ضروریات صنعت فرش دانست و گفت: برای احیای بنای تاریخی شرکت فرش کرمان پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و این مجموعه باید در اختیار کرمان قرار گیرد.

او تصریح کرد: مالکیت شرکت فرش کرمان به دلیل بدهی به وزارت صمت داده شده و وزارت صمت آن را به یک تعاونی داده است. مالکیت این بنا، اما باید به کرمان برگردد. ما حاضریم بدهی را تسویه کنیم تا شرکت به کرمان برگردد.

استاندار کرمان همچنین از تهیه طرح احیای بنای شرکت فرش کرمان خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های این طرح با توجه به تجهیزات منحصر به فرد و ساختار قدیم آن، موزه‌ای است که از ریسندگی و تولید و فرش‌بافی را دارد، ضمن اینکه باید آموزش هم در این مجموعه شکل گیرد تا این هنر تاریخی به فراموشی نرود.

فداکار اظهار داشت: وزیر صمت به زودی به کرمان می‌آید و برنامۀ بازدید از این بنا هم در برنامه‌های وزیر تعریف شده و این مکان تاریخی سابقه فرش دستباف در کرمان را به نمایش گذاشته است.

استاندار کرمان گفت: برای آموزش حاضریم هزینه بپردازیم؛ چون آموزش کاری بسیار ضروری است. او افزود: برای برندسازی هم حاضریم کمک کنیم. برنامه‌های پژوهشی از جمع‌آوری نقشه‌های قدیمی تا فرهنگ‌هایی که در زمینۀ قالی‌بافی وجود داشته باید مستندنگاری شود و از اعتبارت پژوهشی استان کمک می‌کنیم.

فداکار تاکید کرد: باید کمیته‌ای به مسئولیت معاونت اقتصادی استانداری شکل گیرد و همه مسائل و چالش‌های حوزه فرش از جمله بیمه، دارایی، گمرکی و مسائل قانونی و قضایی در آن بحث و بررسی شود.

او با اعلام اینکه برای حل مشکل بیمه قالیبافان و اینکه بافندگان واقعی بیمه شوند باید راهکاری پیدا کرد، تصریح کرد: حمایت از طراحان و طرح‌های فرش قدیمی هم ضروری است و همه هنر فرش در طرح قالی است که متاسفانه طرح‌های قدیمی از بین رفته‌اند.

استاندار کرمان افزود: البته دانشگاه شهید باهنر کرمان کاری را در جمع‌آوری طرح‌های قدیمی فرش در دست دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.