سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنغوزه، یکی از ده گونه شاخص استان کرمان

 مدیر کل منابع طبیعی کرمان گفت: بهره‌برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان‌پذیر است.

علیرضا ابوالحسنی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان‌پذیر است، گفت:برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد و هر سال مجوز برداشت شیره این گیاه در قالب طرح به بومیان و دامداران منطقه داده می‌شود.


اوبا بیان اینکه شمال استان کرمان دارای اقلیم‌های متنوعی از آب و هوای کویری، بیابانی، استپی تا کوهپایه‌ای و کوهستانی است و دو نوع اقلیم مهم معتدل کوهستانی و جلگه‌ای گرمسیری در کنار هم وجود دارد، افزود:از کل مساحت ۱۳/۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی تجدید شونده (بیش از ۹۵ درصد) آنچه که بعنوان رویشگاه گیاهان داروئی قابل برداشت، مستعد رویش و دارای پتانسیل برداشت داروئی و توان تجدید حیات و زادآوری می‌باشد سطحی معادل با  ۲/۵ میلیون هکتار است.


ابوالحسنی بیان داشت: آنغوزه گیاهی چند ساله، علفی بزرگ، دارای ساقه راست گوشتی ضخیم و استوانه‌ای به ارتفاع حدود ۲ متر است، گل آذین آن چتر مرکب و به رنگ زرد می‌باشد برگ‌ها بزرگ به طول ۶۰ –۵۰ سانتیمتر و بدون دم برگ است.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: صمغ شیری رنگ با بوی زیاد قسمت مورد استفاده این گیاه است که در اثر تیغ زدن روی ریشه از گیاه ترشح می‌شود همچنین از محل گزش حشرات روی ساقه نیز این شیره ترشح می‌شود که بسیار مرغوب‌تر است.

ابوالحسنی عنوان کرد: شیره آنغوزه علاوه بر اینکه به عنوان ادویه مصرف می‌شود از آن در درمان بیماری‌های تشنج، هیستری، سستی اعضا، فلج، صرع کودکان، اسپاسم حنجره، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های گوارشی، یبوست افراد مسن، سیاه سرفه، آسم، دندان درد و ... نیز استفاده می‌شود.

او گفت:گیاه آنغوزه به دو گونه شیرین و تلخ وجود دارد که سطح مرتعی آنغوزه تلخ در مراتع زرند، کرمان، سیرجان، شهربابک، راور، کوهبنان و بردسیر   و سطح مرتعی آنغوزه شیرین زرند، راور و شهداد است.
ابوالحسنی افزود: هر سال مجوز برداشت شیره این گیاه در قالب طرح به بومیان و دامداران منطقه داده می‌شود و بهره برداران طبق شرایط منابع طبیعی اقدام به برداشت شیره این گیاه می‌کنند.

او تصریح کرد: برداشت این گونه شاخص گیاهی از اواخر بهار شروع و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

ابوالحسنی گفت:بهره‌برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان‌پذیر است، لذا برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

او بیان داشت: در مراتعی که بهره‌برداری صورت می‌گیرد بعد از برداشت محصول، عملیات احیای مراتع شامل بذرپاشی و کپه‌کاری توسط بهره‌بردار صورت می‌گیرد و ملزم به انجام آن است.

ابوالحسنی گفت: متاسفانه عده‌ای از سودجویان هر سال با جمع آوری غیراصولی شیره این گیاه خسارات جبران ناپذیری به این گیاه ارزشمند وارد می‌کنند. در سال‌های اخیر با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی و همکاری مردم بومی از برداشت غیراصولی شیره گیاه آنغوزه و نابودی آن بدست سودجویان و قاچاق جلوگیری شده است.

برچسب ها: گیاه داروئی ، آنغوزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.