سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در این استان وجود دارد، گفت: اکنون ۳۹۵ گونه مهره دار در لرستان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ گونه در معرض خطر تهدید هستند و برخی از گونه ها در خطر انقراض و برخی نیز حمایت شده هستند.

نبی الله حسنوند با تاکید بر ضرورت دستیابی حیات وحش لرستان به استانداردهای بین المللی گفت: وجود جمعیت های پرشمار گونه های قوچ، میش، کل و بز وحشی، پستانداران بزرگ و گربه سانانی مانند خرس و پلنگ بیانگر تنوع زیستی غنی در مناطق تحت حفاظت و آزاد استان است.

وی اظهار داشت: همچنین بیش از ۲۰ زیستگاه جدید از گونه سمندر لرستانی در حوزه استان شناسایی و ۱۲ زیستگاه ثبت شده است که پایش های مستمر از زیستگاه های مربوطه در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: سال جاری سه قلاده پلنگ در مناطق آزاد و حفاظت شده این استان مشاهده شده است.

حسنوند افزود: کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک، چکاوک مهمترین گونه های جانوری این استان هستند.

وی با اشاره به اقدامات تعیین شعب ویژه زیست محیطی در تمامی شهرستان های لرستان، ابطال پروانه شکار و ضبط سلاح شکارچیان متخلف از طریق دستگاه قضایی گفت: وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش این استان براساس سرشماری های انجام شده، افزایش یافته و در حال حاضر بی‌سابقه و بسیار غنی است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: کشف و شناسایی چهار گونه جدید جانوری شاه روباه، جنس جدیدی از ماهی کورغار، هوبره و خروس کولی سینه سیاه در زیستگاه های لرستان نتیجه حراست گسترده از تنوع زیستی این استان است.

حسنوند بیان کرد: بررسی های به عمل آمده و مقایسه سرشماری سال های گذشته نشان می دهد اکنون وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش استان بسیار غنی است که این مهم به دلیل اقدامات حفاظتی، برنامه های آموزشی و برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی محقق شده است.

وی یادآور شد: خانه محیط زیست در راستای حراست و حفاظت از محیط زیست این استان راه اندازی شده است و علاوه بر این با محوریت کلینیک تخصصی دامپزشکی حیات وحش آموزش های فراوانی در حاشیه مناطق تحت مدیریت در جوامع بومی محلی در راستای کاهش مدیریت تعارض گوشت خواران بزرگ جثه با انسان مانند خرس و پلنگ ارایه شده است.

منبع: ایرنا

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.