سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاروانسرای عباس آباد تایباد ثبت جهانی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: کاروانسرای تاریخی عباس آباد در قالب «کاروانسرا‌های ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نظام الدین کارگزار رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: کاروانسرای تاریخی عباس آباد تایباد در قالب «کاروانسرا‌های ایرانی» در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال برگزاری است، ثبت جهانی شد.

او افزود: کاروانسرای عباس آباد تایباد، از آثار دوران تیموری است و در ۲۶ کیلومتری جاده تایباد به تربت جام قرار دارد که ۲ سال پیش توسط بازرس یونسکو بازدید شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد ادامه داد: کاروانسرای عباس آباد تایباد در زمان رونق و آبادنی خود از جمله کاروانسرا‌های معتبر خراسان محسوب می‌شد و به دلیل فضا‌های متعدد و امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کارگزار بیان کرد: امروزه این اثر تاریخی علاوه بر کاربری گردشگری به محلی برای علاقمندان به علم نجوم تبدیل شده و به علت دوری از فضای شهری و کم بودن آلودگی نوری، از آسمان زیبایی در شب برخوردار است.

او تصریح کرد: کاروانسرای عباس آباد به شماره ۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با ثبت جهانی آثار تاریخی توجه ویژه‌ای و اعتبارات بین المللی برای مرمت و نگهداری آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با سه پرونده «کاروانسرا‌های ایرانی»، «الحاق جنگل دیزمار به جنگل‌های هیرکانی» و «منظر فرهنگی ماسوله گیلان» در چهل و پنجمین نشست میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان سعودی حضور یافت که پرونده کاروانسرا‌ها شامل ثبت ۵۴ اثر می‌باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.