سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۱۶ مرکز سوادآموزی در استان کرمانشاه

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کرمانشاه از فعالیت ۱۶ مرکز سوادآموزی در استان خبرداد و گفت : ۹۸ درصد مردم استان باسوادند و کرمانشاه از نظر سوادآموزی پارسال رتبه نخست کشور را کسب کرد.

یاسر کرمی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به رتبه برتر کرمانشاه در زمینه سوادآموزی گفت : شاخص‌های بیست‌و‌دوگانه‌ای از جمله تعداد سوادآموزان، بازدهی و هزینه‌ها برای ارزیابی رتبه استان‌ها وجود دارد و استان کرمانشاه از این نظر سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در کشور ۹۷ درصد و در استان کرمانشاه ۹۸ درصد است عنوان کرد: ۱۶ مرکز یادگیری محلی در نقاط مختلف استان واقع شده که به طور عمده در مناطق کم برخوردار قرار دارند و دو مورد از این مراکز در زندان‌ها هستند.

کرمی با اشاره به اینکه در تمام این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود گفت: هدف از این اقدامات توزیع عدالت آموزش در مناطقی است که به آموزش رایگان دسترسی ندارند و از طرف دیگر در بیانیه گام دوم انقلاب بر ریشه‌کنی بی‌سوادی تأکید شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه آموزش نهضت دارای سه مرحله سوادآموزی، تحکیم و انتقال است افزود: در این مراکز با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌هایی به زنان خانه‌دار ارائه می‌شود و کارشناسانی مهارت زندگی را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز محیط امن و رایگان در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد عنوان کرد: برای دوره انتقال ۱۰ درصد از سوادآموزان آموزش کار با رایانه را دریافت می‌کنند و در پایان گواهی به سوادآموزان ارائه می‌شود.

کرمی با بیان اینکه فاصله بین نرخ باسوادی شهر و روستا در استان کرمانشاه از میانگین کشوری دو درصد کمتر است به طوری که در کشور ۱۱ درصد و در استان کرمانشاه بین ۹ تا ۱۰ درصد است گفت: فاصله باسوادی مردان و زنان در کشور ۶ درصد و در استان کرمانشاه پنج درصد است.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزان برای ثبت نام باید به سامانه سوادآموزی به آدرس SAVAD.IR مراجعه کنند افزود: علاوه بر ثبت نام افراد در سامانه، لیستی از افراد واجد شرایط از طریق کمیته امداد و بهزیستی در اختیار ما قرار می‌گیرد و در صورت تمایل آن‌ها را ثبت‌نام می‌کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از آموزش‌ها در بستر شاد ارائه می‌شود عنوان کرد: علاوه بر سه طرح اصلی، آموزش مهارت‌های زندگی، مفاهیم دینی و نماز به سوادآموزان ارائه می‌شود و در این راستا با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله حوزه علمیه قرارداد‌هایی منعقد شده است.

کرمی با اشاره به اینکه طرح سوادآموزی شامل افراد ۱۰ تا ۵۹ سال است گفت: شروع سال تحصیلی از مهر ماه و پایان آن شهریور ماه است، اما افرادی که در طول سال ثبت‌نام کنند تحت آموزش فرد به فرد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وجود دو ظرفیت استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش در استان و موفقیت استان در زمینه سوادآموزی عنوان کرد: نرخ باسوادی برخی از شهرستان‌ها نسبت به میانگین استانی پایین‌تر است و به همین دلیل امسال طرح شتاب بخشی در این شهرستان‌ها اجرا می‌شود که در یک دوره چهار ساله نرخ بی سوادی خود را به میانگین استانی یا به صفر برسانند .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.