سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمایل مجارستان برای توسعه مبادلات تجاری با ایران 

سفیر ایران در کشور مجارستان گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی در همدان وجود دارد که می‌تواند زمینه مطلوبی برای مبادلات تجاری ایران و مجارستان باشد.

مرتضی مرادیان در دیدار با استاندار همدان و در جمع شورای مشورتی بخش خصوصی استان همدان، گفت: پیشینه ارتباط کشور ایران و مجارستان بسیار زیاد است و شاید بتوان به جرات گفت این ارتباط کاملا غیرسیاسی است و بیشتر بر پایه فرهنگ و اقتصاد دلالت دارد.

او گفت: سرمایه‌گذاران آسیای شرقی در بسیاری از حوزه‌ها بر اساس پژوهش‌های انجام شده در کشور مجارستان حضور دارند که شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند چنین فعالیت‌هایی در این کشور داشته باشند.

سفیر ایران در مجارستان گفت: ظرفیت‌های زیادی برای مبادلات تجاری و اقتصادی بین همدان و مجارستان وجود دارد که به نظر می‌رسد در بخش کشاورزی و صادرات محصولاتی مانند گردو و سیر، گیاهان دارویی و صنایع دستی مثل سفال و مبل و منبت زمینه توسعه تجارت خارجی با این کشور بیشتر فراهم است.

مرادیان گفت: ظرفیت‌های خوبی در بخش دارویی و درمان، کشاورزی و گردشگری در مجارستان وجود دارد که می‌توانیم همکاری موثر و مفیدی در این خصوص به ویژه در استان همدان را ایجاد کنیم.

او گفت: تجارت کشور مجارستان آزاد است و شاید در زمینه صادرات و واردات خیلی قوی نباشد، اما می‌تواند به عنوان رابط در حوزه تجارت در کنار تجار و بخش اقتصادی کشور ما قرار گیرد و منجر به تشکیل برند‌های مشترک و بنگاه‌های اقتصادی با سهام مشترک شود.

سفیر ایران در مجارستان با اشاره به اعزام دانشجو ازایران به کشور مجارستان گفت: هم اکنون ۳۰۰۰ دانشجو ایرانی در رشته پزشکی مجارستان در حال تحصیل هستند که باعث شده این کشور یکی از مقاصد اصلی مهاجرت تحصیلی به شمار رود.

مرادیان گفت: تبادل دانش و تقویت ارتباطات فرهنگی بین دو کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است به طوری که در سنوات گذشته مجارستان به دنبال تاسیس انجمن ایرانی‌های مقیم مجارستان برای قوی‌تر و ریشه دار کردن تبادلات فرهنگ دو کشور بود.

او گفت: در آینده‌ای نزدیک فضا را برای سفر یک هیات تجاری از استان همدان به مجارستان به منظور تقویت روابط دیپلماتیک اقتصادی بیشتر فراهم خواهیم کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.