نیسا محمودی، روانشناس درباره نکاتی که لازم است والدین هنگام خرید لوازم تحریر برای فرزندانشان در نظر داشته باشند، گفت: ابتدا توصیه میشود والدین همراه با فرزندشان برای تهیه نوشت افزار به خرید بروند و اینگونه نباشد که والدین بدون حضور خود دانشآموز اقدام به خرید لوازم تحریر کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه بهتر است در درجه اول فهرستی از وسایل مورد نیاز دانشآموز را با مشورت خود او تهیه کنید چرا که پرسش و مشورت با دانشآموز بسیار بر روی رشد شخصیتی فرزندتان موثر است، ادامه داد: هنگامی که وارد و فروشگاه میشوید نباید بدون برنامهریزی هر آنچه را که فرزندتان خواست برایش تهیه کنید، اگر برای دانشآموز به مقدار زیادی نوشت افزار و وسایل مورد نیاز مدرسه خریداری شود دانشآموز مسئولیت نگهداری از وسایلش را نمیپذیرد، از این رو باید از ابتدا با برنامه برای فرزندتان خرید کنید و به او بگویید همین تعداد وسیله را داری و باید در حفظشان کوشا باشی چرا که این اقدام نوعی آموزش به کودک است و در افزایش مسئولیت پذیری وی نقش بسزایی دارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه توصیه میشود والدین از تهیه لوازم تحریر بسیار گران قیمت خودداری کنند، افزود: در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که کیف دانشآموز آنقدر بزرگ و سنگین است که کودک نمیتواند آن را حمل کند و توسط والدین حمل میشود و یا اینکه از کولهپشتی چرخدار استفاده میشود انگار دانشآموز میخواهد به سفر برود در صورتی که نباید کوله پشتی مدرسه اینگونه باشد، کیف مدرسه باید نشان دهنده رشد دانشآموز و محفظهای از وسایل مورد نیاز برای رشد باشد و کودک باید حس کند قرار است برای رشد به مدرسه برود و سپس به خانه بازگردد.
محمودی با اشاره به اینکه کیف مدرسه یکی از مهمترین وسایل است و حتما باید سبک باشد و تنها باید وسایل مورد نیاز در آن حمل شود، اظهار کرد: هنگامی که دانشآموز سنگینی کتاب و دفتر را روی شانههایش حس کند این پیام به او داده میشود که کتاب و مدرسه برای تو سنگین است و موجب میشود از مدرسه زده شود، این مسئله حتی میتواند موجب اختلال در رشد شخصیتی کودک شود و به سبب اینکه او در حمل کیف ناتوان است و آن را به دست شما میدهد، احساس مسئولیت نکند.
وی ضمن بیان اینکه برخی از والدین جامدادیهای بزرگ، فلزی و چند قسمتی برای فرزندشان تهیه میکنند توضیح داد: جامدادی باید وسیلهای ساده و پارچهای و مطابق با دست کودک باشد، توصیه میشود جامدادی ترجیحا یک زیپ داشته باشد تا دانشآموز بتواند با یکبار باز کردن همه وسایل مورد نیازش را در آن ببیند و از آنها استفاده کند، این مسئله به رشد هیجانی فرزندتان بسیار کمک میکند چرا که اگر کودک در جامدادیهای بزرگ و دارای چند زیپ وسایلش را پیدا نکند، دچار نگرانی میشود و این امر بر رشد هیجانی وی تاثیر منفی میگذارد.
این روانشناس با تاکید بر اینکه لوزام تحریر دانشآموزان میتواند نقش عمدهای در احساس نگرانی، وسواس و ناراحتی کودک داشته باشد، توضیح داد: بهتر است برای دانشآموزان مداد تراش محفظه دار تهیه شود تا وی مجبور نباشد برای تراشیدن مداد از جایش بلند شود و برای دور انداختن آشغال تراشها اجازه بگیرد چرا که این مسئله هنگام نوشتن دیکته میتواند کودک را مضطرب کند، خود والدین هم میتوانند کیسهای را برای ریختن آشغال تراش به کودک بدهند.
محمودی ضمن اشاره به اینکه توصیه میشود مدادی هم که برای دانشآموز تهیه میشود ساده و در ۲ رنگ مشکی و قرمز باشد، عنوان کرد: لازم است حتما به جنس لوازم تحریر توجه شود و برای مثالی مدادی خریداری شود که نوکش زود نشکند و مداد پاک کن هم به خوبی پاک کند چرا که اگر این وسایل جنس خوبی نداشته باشند و هنگام نوشتن به خوبی کار نکنند موجب احساس ناراحتی و نگرانی کودک میشوند و دانشآموز گمان میکند از دیگر همکلاسیهایش عقب افتاده است.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی از لوازم تحریر از جمله مداد شمعی برای کودک حساسیت زا باشد و یا بوی ماژیک موجب سرفه شود متذکر شد: ممکن است دفترهای سیمی به ویژه برای دانشآموز کلاس اول و دوم موجب پاره شدن کیف و بروز اضطراب فراوان در کودک شود از این رو بهتر است دفترهای صحافی شده مورد استفاده قرار گیرد و دفترها جلد شوند، همچنین میتوان دفترهای رنگارنگ دارای طرحهای فانتزی و عروسکی نیز برای کودک تهیه کرد، این امر موجب تقویت تشخیص رنگ و قوه بینایی کودکان میشود، اما باید توجه داشت دفترها بیش از اندازه گران و دارای طرحهای شلوغ نباشند چرا که ممکن است موجب پرت شدن حواس فرزندتان و یا سایر دانشآموزان کلاس شود.
این روانشناس با اشاره به اینکه به طور کلی هم کمیت و هم کیفیت لوازم تحریر میتواند در احساسات فرزندان ما به ویژه کلاس اولیها تاثیرگذار باشد، بیان کرد: بهتر است هر چه سن دانشآموز بالاتر میرود نوشت افزارش هم سادهتر باشد چرا که در سنین بالا طرحهای شلوغ موجب از دست رفتن تمرکز دانشآموزان میشود، اما برای دانشآموزان مقاطع پایینتر میتوان از لوازم تحریر فانتزی استفاده کرد تا شور و اشتیاقش به درس خواندن افزایش یابد.
وی ضمن بیان اینکه بهتر است نام دانشآموزان مقاطع پایینتر روی وسایلشان نوشته شود تا گم نشوند، یاد آور شد: طرح و نوشتههای روی نوشت افزار در ایجاد خلاقیت و یادگیری دانشآموزان نقش بسزایی دارد و باید به آنها توجه ویژهای شود.
منبع: میزان