سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره اتباع مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش ایران:

اتباع پس از ثبت در سهما به سیدا مراجعه نمایند

رئیس اداره اتباع آموزش و پرورش گفت اتباع پس از دریافت کد از سهما با مراجعه به سیدا در مدرسه ثبت نام را انجام دهند.

علی حامدی، رئیس اداره اتباع مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش ایران اظهار کرد: خانواده‌های اتباع بعد از اینکه اطلاعات خود را در سامانه سهما ثبت می‌کنند و کد پی گیری برایشان صادر می‌شود، می‌توانند با مراجعه به مدرسه از منوی ایجادشده در «سیدا» مدرسه، اسم دانش‌آموز خود را بررسی کنند و اگر تاییدیه آمده باشد، ثبت‌نام خود را انجام بدهند و نیاز به مراجعه به جای دیگری نیست.

ثبت نام ۷۵ درصد دانش آموزان اتباع

سیدمجتبی هاشمی، رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش ایران درباره آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس این کشور تصریح کرد: میانگین ثبت نام اتباع خارجی تاکنون ۷۵ درصد است؛ به عبارت دیگر ۳۵۶ هزار دانش آموز اتباع خارجی ثبت نام خود را انجام داده‌اند.

رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش گفت: اینکه در بدو ثبت نام از اتباع خارجی پول دریافت شود، خیر مجاز نیستند، اما در طول سال تحصیلی این دانش آموزان نیز همانند دانش آموزان ایرانی بوده و باید در این بحث مشارکت‌ کنند، اما مدارس مجاز نیستند به هنگام ثبت نام رقمی را برای «شهریه» از این دانش آموزان دریافت کنند.

وی همچنین تاکید کرد: اگر اتباع خارجی شاهد این تخلفات بودند، به آموزش و پرورش اطلاع دهند، ما موضوع را حتما بررسی می‌کنیم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برخی مدارس به دانش آموزان اتباع خارجی اعلام می‌کنند که ما برای ثبت نام شما جا و فضا نداریم، گفت: بالاخره محدودیتی از حیث زیر ساخت‌ها در شهرهای بزرگ داریم. اگر این دسته از دانش آموزان نتوانستند ثبت نام خود را انجام دهند، باید به ستادهای ثبت نام در مناطق آموزش و پرورش مراجعه کنند. ستادهای ثبت نام نزدیک ترین مدرسه‌ که امکان ارائه خدمات به این دانش آموزان را دارند به آنها معرفی می‌کنند.

کمبود فضای آموزشی برای تحصیل اتباع

حمیدرضا خان‌محمدی، اتباع خارجی را یکی از مسائل و دلایل مربوط به کمبود مدرسه دانست و افزود: «اتباع خارجی در سامانه‌های ما ثبت‌نام می‌کنند و میزان مهاجرت اتباع به واسطه اتفاقاتی که در کشور افغانستان به وجود آمد، رشد چشمگیری داشته است.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران با بیان اینکه 670 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند، افزود: «‌فاصله چشمگیری بین حضور اتباع خارجی و میزان مدارسی که با ورود سازمان‌های بین‌المللی ساخته شده است، وجود دارد. توقع ما از سازمان‌های بین‌المللی که از مهاجرت حمایت می‌کنند این است که باید سازمان‌های بین‌المللی به واسطه مهاجرپذیر بودن ایران، بیشتر از آن حمایت کنند‌.

گفتنی است سازمان ملی مهاجرت ایران در پیامی اعلام کرد در صورتی که پیام حاوی ناقص بودن اطلاعات ثبت‌نام در سامانه سهما برای خانواده‌ها آمده باشد، باید سریعا با مراجعه به سامانه سهما، نسبت به تکمیل اطلاعات و نهایی شدن فرایند اقدام نمایند.

سازمان ملی مهاجرت ایران تاکید کرده است چنانچه این افراد در مدارس ثبت نام کرده باشند بعدا با مشکل مواجه خواهند شد، لذا در اسرع وقت به سامانه سهما مراجعه و فرایند ثبت درخواست را نهایی نمایند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
اسرا
۱۶:۴۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
من دانش آموز اتباع عراقی هستم معاون مدرسه ب من گفته ک باید در سمانه سهما ثبت نام کنم و کد پیگیری رو بهشون بدم دیگ بعدش نمیدونم چی گفت میشه راهنمایی کنید
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
سلام پسرم کلاس اولی است تمام مدارکش کامل است ولی سیداثبت نام نمیشه کدیکتا بالا نمیاد چیکاربایدکنیم
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
سلام پسرم کلاس اولی است تمام مدارکش کامل است ولی سیداثبت نام نمیشه کدیکتا بالا نمیاد چیکاربایدکنیم
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
سلام
امسال از همه دانش آموزان اتباع شهریه گرفته شده تا فیش واریزی رو به مدرسه نبریم ثبت نام نمی کنند
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
سلام
رفتم برای ثبت نام پسرم مدرسه میگه تا کلاس ۶ باید ۷۰۰ شهریه بدن از ۷ به بالا ۹۰۰
تا پول و واریز نکنید بچه هاتون ثبت سیستم مدرسه نمیشم