سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برزیل: پوتین می‌تواند آسوده خاطر به کشور ما بیاید

رئیس‌جمهور برزیل بدون توجه به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی، اعلام کرد که همتای روسی‌اش به راحتی می‌تواند به برزیل سفر کند.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل، در مصاحبه با خبرنگار وبگاه هندی فرست‌پُست در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دهلی نو، گفت که حکم دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را نادیده می‌گیرد، و پوتین می‌تواند آسوده‌خاطر به برزیل برود.

لولا در بخشی از سخنان خود گفت: «معتقدم پوتین می‌تواند به راحتی به برزیل بیاید، چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که اگر من رئیس‌جمهور برزیل باشم و او به برزیل بیاید، هیچ راهی وجود ندارد که دستگیر شود.»

در ماه مارس ۲۰۲۳، دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه حکم‌هایی را علیه پوتین و «ماریا لووا-بلوا» کمیسر حقوق کودکان روسیه، به اتهام «اخراج و انتقال غیرقانونی» کودکان صادر کرد. مسکو اقتدار دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که در جریان درگیری مسلحانه خود با اوکراین، کودکان را به مکان امن منتقل می‌کند. اما با همه این موارد، پوتین در نهایت تصمیم گرفت در ماه اوت برای اجلاس بریکس به آفریقای جنوبی، که یکی از کشور‌های این دادگاه است، سفر نکند و از راه دور در این رویداد شرکت کرد.

لولا در مصاحبه کنونی خود با فرست‌پست، تکرار کرد که برزیل نمی‌خواهد «در تلاش‌های جنگی شرکت کند» و تصمیم دولت برای ارسال سلاح به اوکراین یا اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را تکرار کرد و در انتها گفت که نشست گروه ۲۰ جای مناسبی برای چنین مباحثی نیست و باید آن‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه جاری میلادی مطرح کرد.

رئیس‌جمهور برزیل همچنین از بیانیه مشترک رهبران گروه ۲۰ قدردانی کرد که روز شنبه تصویب شد و مواضع متفاوت در قبال بحران اوکراین را بدون مقصر دانستن هیچ طرف خاصی نشان می‌داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.