سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان محیط زیست پاسخ می‌دهد؛

تاثیر دیپلماسی محیط زیست بر کاهش گرد و غبار چیست؟

رئیس سازمان محیط زیست درباره تاثیر اجلاس بین المللی محیط زیست بر مسائل منطقه ای توضیحاتی را بیان کرد.

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره اجلاس محیط زیست بیان کرد: در روز‌های ابتدایی تشکیل دولت وضعیت گرد و غبار مردم ما را با مشکلاتی مواجه کرده بود و مردم دچار مشکلات زیادی بودند بیشتر منشا این گرد و غبار‌ها نیز در خارج از کشور بود. در همان زمان رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به بنده اعلام کردند به کشور‌های منشا گرد و غبار بروم و مذاکرات را در این زمینه آغاز کنم. من در آن زمان به حدود هفت کشور سفر کردم و در این زمینه مذاکراتی انجام دادم. در ابتدا کشور‌های همسایه ما مساله گرد و غبار اولویت اصلی شان نبود در حالی که مردم ما را با مشکلات به سزایی مواجه کرده بود.

درخواست مجمع عمومی سازمان ملل از جمهوری اسلامی برای میزبانی یک اجلاس بین المللی محیط زیست

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دولت مردمی مبنی بر اینکه دیپماسی کشور باید مبتنی بر رابطه با کشور‌های همسایه باشد بهترین راهکار دیپلماسی محیط زیست است. تدابیری اندیشیده شد و در ابتدا نشست منطقه‌ای کشور‌های منطقه را تحت عنوان کنفرانس منطقه‌ای محیط زیست کشور‌های همسایه در تهران در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار کردیم؛ بعد از ۹ ماه رایزنی ۱۱ کشور در این کنفرانس حضور یافتند و در نهایت هم منجر به یک بیانیه راهگشایی شد و کشور‌ها به این اتفاق نظر رسیدند که این مشکل مشترک دامنگیر تمام کشور‌ها شده است. کشور‌ها در پایان با دستاورد‌های خوبی این اجلاس را ترک کردند و خود را برای همکاری آماده کردند.

سلاجقه افزود: بعد از تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل گزارش این اجلاس در آنج مطرح شد و مجمع عمومی از جمهوری اسلامی قدردانی کرد و از ما درخواست کرد که میزبان یک اجلاس بین المللی با همکاری سازمان ملل باشیم. این بحث در هیات دولت مطرح شد و این ماموریت به ما داده شد که با همکاری سازمان ملل این اجلاس در تهران برگزار شود. همزمان مراودات دوجانبه نیز ادامه داشت، زیرا دولت معتقد بود که مردم نباید با تفاهم نامه سرگرم شوند و باید دستاورد‌های این نشست‌ها برای مردم ملموس باشد. گاها کشورهای همسایه هم درگیری های خود را داشتند اما خوشبختانه رایزنی ها انجام شد و در نهایت هم عملیات انجام شد.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره دستاردهای این اجلاس بیان کردد: دستاوردهای نهایی این است که مردم از این گرد و غبار ا خلاص شوند و آسمان به سمت آبی برود. زمانی که کشورهای عراق را به عنوان محور اصلی قرار دادیم به این علت بود که منشا اصلی چهار کانون اصلی گرد و غبار ما در عراق است. چهار استان عراق و دو استان ایلام و خوزستان ما اقدامات میدانی شان در باره گرد و غبار آغاز شده است. البته این مسائل در دراز مدت اتفاق خواهد افتاد.

در اجلاس محیط زیست حدود ۵۰ کشور جهان و بیش از ۱۵ دستگاه بین‌المللی امروز حضور پیدا کردند

وی درباره مدت مورد نیاز برای این موضوع گفت: گاها مردم ما سازگار شدند با شرایط آب و هوایی دارای گرد و غبار شما در استان سیستان و بلوچستان استان یزد استان کرمان استان سمنان استان‌های جنوب شرق کشور جنوب غرب کشور وقتی نگاه کنید اصلاً این پدیده با کشور ما عجین بوده، اما در سالهای اخیر با توجه به ایجاد خشکسالی های اخیر این شرایط تجدید شده است و باعث شده تا مناطق دارای گرد و غبار افزایش یابد. با کشوهای همسایه وارد مذاکره شده ایم ؛ برای با عراق بعد از همین اجلاس امروز هم با وزیر محترمشان صحبت کردیم و در یک نشست دوجانبه بسیار صمیمانه بحث مطرح شد که قرار شد بعد از همین اجلاس هیئت‌های کارشناسی مجدداً اعزام شوند و این بحث را ان شالله به صورت عملیاتی داشته باشیم، چون کشور عراق خیلی استقبال کرد از هیئت ایرانی هم راهکار‌هایی که پیشنهاد کرد و همین که روش‌هایی که واقعاً باید اتفاق بیفتد تا این مشکل حل شود با کشور‌های دیگر هم باید وارد مذاکره بشویم خوشبختانه شدیم ما الان در اجلاس ما شما دقت بفرمایید کشور عربستان سعودی آمد برای اولین بار کشور مصر آمد در این قسمت کشور‌های حاشیه خلیج فارس حضور فعالی داشتند در این مجموعه یعنی ما حدود ۵۰ کشور جهان و بیش از ۱۵ دستگاه بین‌المللی امروز حضور پیدا کردند که من اینجا می‌خواهم خدمتتان عرض کنم که یکی از اهداف این اجلاس این بود که دستگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل متحد نسبت به وظایف خودش انجام وظیفه کند.

سلاجقه افزود: متاسفانه قصوراتی وجود دارد من امروز معاون محترم دبیرکل در تهران تشریف دارند در اجلاس هستند الان شما مصاحبه شان را دیدید قرار بود خود آقای گوترش در اجلاس حضور داشته باشند به هر صورت مسائلی مطرح شد و ایشان حضور پیدا نکردند، پیام ویدیویی فرستادند برای این قسمت این ظرفیت وقتی آماده شود ما دستگاه‌های بین‌المللی را می‌خواهیم مجاب کنیم در رابطه با وظایف خودشان، چون ما جز موسسین سازمان ملل هستیم در همه بخش‌های مختلف سازمان ملل واقعاً جز موسسین بودیم حضور فعالی داشتیم، ولی متاسفانه بسیار بسیار کم از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و وقتی هم که بحث مطرح می‌شود بیشتر مسائل مربوط به تحریم‌ها مطرح می‌کنند که ما امروز عرض کردیم خدمت همه دستگاه‌های بین‌المللی که ما چیزی برای ما پذیرفته شدنی نیست که شما وقتی بحث مطرح می‌شود در رابطه با کار‌هایی که با کشور جمهوری اسلامی ایران مساعدت شود چه مساعدت مالی و چه مساعدت‌های مشاوره‌های فنی شما آنجا بگویید که بحث تحریم‌ها مطرح است.

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.