سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تولید محصولات با کشت حفاظتی در دیم‌زار‌ها

کشت حفاظتی در دیم‌زار‌های چهارمحال و بختیاری باعث افزایش تولید محصولات شد.

سیروس بیک‌بکان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های افزایش بهره‌وری در سطح در بخش کشاورزی گفت: عملکرد تولید در دیم‌زار‌های استان از ۹۵۰ به یک‌هزار و ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال‌زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ کشت گیاهان پاییزه مانند گندم، جو و کلزا آغاز شده است.


بیشتر بخوانید


بیک‌بکان با اشاره به لزوم رعایت اصول فنی در کشت پاییزه و استفاده از دستگاه‌های کشت مکانیزه و حفاظتی افزود: سال‌های گذشته آسیب‌هایی که در زمینه فرسایش و از بین بُردن بافت و ساختمان خاک رخ داد، به‌علت استفاده از گاوآهن‌های برگردان‌دار بود.

وی با بیان توسعه کشت مکانیزه در برخی کشور‌های پیشرفته مانند برزیل، مکزیک، چین و پاکستان اضافه کرد: حداقل ۳۰ درصد کشت باید در خاک باقی بماند تا خاک خنک‌تر، مرطوب‌تر و سالم‌تر باشد.

بیک‌بکان، تنها راه تحول اساسی در بخش محصولات دیمی و آبی را حرکت به سمت‌وسوی کشت‌های حفاظتی دانست و ادامه داد: هر چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد آلی خاک در یک ماه پوسیده می‌شود و درصد کربن به ازُت خاک کاهش می‌یابد، اما در صورت استفاده از کشت‌های حفاظتی تنها ۸۰۰ کیلوگرم مواد آلی در یک ماه می‌پوسد که تاثیر بسزایی در افزایش مواد آلی خاک دارد.

وی اظهار کرد: در عرصه‌های کشت حفاظتی با دستگاه‌های مکانیزه می‌توان کود‌های فسفاته، پتاسه و ازته را همراه با کاشت استفاده کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.