سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکوه معماری ایرانی اسلامی در بازار سنندج + تصاویر

بازار سنندج با الهام از بازار نقش جهان اصفهان به صورت مستطیل شکل و در دوره صفویه توسط سلیمان‌خان اردلان احداث شد.

بازار تاریخی سنندج تبلور معماری ایرانی و اسلامی و قلب تپنده اقتصادی و اجتماعی این شهر است.

این بازار در دو سوی خیابان انقلاب سنندج قرار گرفته است و از مقاصد خرید و جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می‌رود.

اجناس رنگارنگ و یادگاری های تاریخی و فرهنگی آن علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. به خصوص این روزها که نزدیک به ایام بازگشایی مدارس هستیم ، شور و شلوغی آن بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند.

گاهی آنچنان شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست و گشت و گذار و خرید کردن ساعت ها طول می کشد. بدون شک معماری این بازار در جذب گردشگر و رونق آن بی تاثیر نیست. 

ساخت این بازار در دوره صفویه آغاز شد و بعد‌ها در زمان امان الله خان اردلان حاکم کردستان توسعه یافت. این بازار ۳۳۰ سال پیش به شکل مستطیل و مشتمل بر چهار راسته بازار دور یک میدان همچون میدان نقش جهان اصفهان و گنجعلی خان کرمان ساخته شد.

در سال ۱۳۱۱ به دلیل کشیده شدن خیابان از وسط بازار سنندج، راسته‌های بازار از هم بریده و به دو تکه بازار آصف و بازار سنندجی امروزی تقسیم شد.

هر بخشی از بازار مختص به لوازم و یا پوشاک خاصی است . بازار کفاش‌ها و طلافروشان در دو بخش بازارچه قرار گرفته و زرگرها نیز در ورودی تا وسط بازار را در بازار سنندجی به خود اختصاص داده است، حمام خان نیز از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که وسط این بازارچه قرار گرفته است.

راسته آهنگرها یکی از قسمت‌های بسیار جالب این بازار است که صدای پتک آهنگران بر آهن داغ ، نوای خوشی را به رهگذران هدیه می‌کند.

 البته این بازار از مشکلات به دور نیست ؛ کسبه این بازار خواسته‌هایی همچون ایجاد سامانه خنک کننده و تهویه مرکزی، نصب سامانه‌های ضد آتش سوزی و ادامه مرمت کف و دیوار‌های فرسوده بازار دارند.

بازار تاریخی سنندج به شماره ۱۷۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.