سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تلاش دوساله تیم نمایشی «چخفته» برای مرور خاطرات یک بازنده

کارگردان نمایش چخفته گفت: تیم نمایشی چخفته دو سال برای اجرای این تئاتر که مروری بر خاطرات یک بازنده است تلاش کردند.

نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین، تهیه‌کنندگی رضا ناجی‌پورو هوراسا سهندپور با طراحی و کارگردانی اشکان پیر دل‌زنده، دور دوم اجرای خود را از بیست و سوم تیر آغاز کرده و به روز‌های پایانی اجرای خود را سپری می‌کند.

اشکان پیردل زنده کارگردان نمایش«چخفته» در پاسخ به این سوال که چرا به جای انتخاب نمایشنامه‌ای از چخوف به سراغ کارگردانی نمایشنامه‌ای براساس داستان‌های این نمایشنامه نویس رفتید پاسخ داد: داستان‌های چخوف توسط کارگردان‌های مطرح به شکل‌های متفاوت و بسیار خوب اجرا شده بود، اما من شخصا دوست دارم کاری در تئاتر انجام بدهم که در واقعیت قابل دیدن نباشد؛ ضمن اینکه ترکیب و تلفیق شخصیت‌ها و ارتباط بین اتفاقات همیشه برام جذاب بوده است که از این جهت داستان‌های چخوف بسیار گزینه خوبی برای نوع سلیقه من بود.

پیردل زنده در پاسخ به این سوال که شاید تعدادی از مخاطبان با داستان‌های چخوف آشنا نباشند و خط سیر داستانی نمایش را کمی دیرتر متوجه شوند، بهتر نبود در ابتدای کار به موضوع مورد نظر اشاره می‌شد؟ بیان کرد: بنظرم اگر کسی داستان‌های آنتوان چخوف را خوانده باشد، تماشای این نمایش برایش جالب است، زیرا با ارتباط میان شخصیت‌ها و روند داستان آشنا است، اما برای کسانی که با داستان‌های چخوف آشنایی ندارند، نمایش و روند اجرای آن برایشان شبیه به یک تکه‌ای از ذهن انسان می‌شود تا با اتفاقات نوستالژیک و قابل لمس جامعه آشنا شوند.

وی به عنوان کارگردان اثر«چفته» از مفهوم دراماتیک این نمایش و کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف صحنه، گفت: به عقیده من از دست دادن، عدم بیان احساس، ترس، عقده، حقارت و ... از درون ذهن نشات می‌گیرد و اصطلاحا ابلیس درون انسان‌ها، همان ذهن و گفتگوی درون آدم‌ها است. از این جهت ارتباط بین شخصیت‌های چخوف در حین سادگی، درگیر اختلاف طبقاتی و همیشه دچار درگیری‌های ذهنی بی‌دلیل هستند که در نقاط ربط میان داستان و شخصیت‌ها از همین نقطه عطف استفاده شد.

پیر‌دل زنده درباره تداوم حسی میان بازیگران و مدت زمان تمرین نمایش گفت: ابتدا دلیل هماهنگی کار، انتخاب بازیگران و تست کلی بود که هر شخصی در ابتدای ورود به کار در آزمون حضور در تیم قرار می‌گرفت؛ زیرا دیسیپلین، مسئولیت پذیری، تمرکز و مهم‌تر از همه عشق و درک فضای تئاتر اولویت در کار بوده است و طبیعتا اگر از حاشیه بدور نباشی نمیتوانی در این فضا دوام بیاوری. شایام ذکر است که بگویم تمام بچه‌های تیم همانند خانواده من هستند، زیرا ۲ سال برای نمایش چخفته تلاش کردند و زمان، زندگی، کار و موارد دیگر خود را برای کار گذاشتند.

وی در پایان و در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید این نمایش را برای زمان دیگری به اجرا ببرید، تغییراتی در نمایش خواهید داشت؟ بیان کرد: بله؛ در طول اجرا به نکات زیادی پی بردم که در نظر دارم بخشی از مسائل مربوط به تماشاگران، تغییر در ریتم بعضی از صحنه‌ها و حتی دیالوگ‌ها را تغییر دهم.

رومینا فرمانی، فرزانه محمدحسین، یگانه منصوری، سارا زارعی، امیرحسین فروتن، سارا عزیزی، کیارش زرین، سیاوش کریما، محمدعلی الحمد و محمدعلی براتی بازیگران این نمایش هستند. صبا ندایی نیز آهنگسازی این اثر را به عهده داشته‌اند.

نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده که در سری اول اجرا از ۲۳ تیر تا ۱۳ مردادماه در تالار سایه به صحنه رفت، در اجرای تمدیدیِ خود از روز دوشنبه ۳۰ مردادماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان روی صحنه رفت. این نمایش با مجموع ۲۵ اجرا ۲ هزار و ۲۰۲ تماشاگر با فروشی معادل ۲۰۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان به اجرای خود ادامه می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.