سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مرمت و تثبیت کاشیکاری مدرسه غیاثیه خرگرد خواف

عملیات تثبیت و مرمت تزئینات کاشیکاری ضلع جنوبی مدرسه غیاثیه خرگرد، شاهکار دوران تیموریان و یکی از شاخص ترین مدارس تاریخی ایران، در خواف آغاز شد.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف گفت: این عملیات با تخصیص مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات حقوق دولتی فرمانداری، شروع شده است.

محمود باعقیده افزود: از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرا می‌توان به چارکه‌بندی، تثبیت کاشی‌های معقلی و تکمیل قاب بندی اشاره کرد.

وی گفت: مدرسه غیاثیه خرگرد، از زیباترین مدارس تاریخی ایران و شاهکاری از دوران تیموریان، در دوران شکوه خود، از بهترین دانشگاه‌های اسلامی به شمار می‌رفت که دانشمندان بسیاری را در دل خود پرورش داده است.

باعقیده افزود: مدرسه غیاثیه از جمله ابنیه چهار ایوانی و آجری است که در زمان «شاهرخ تیموری» به همت «پیر احمد خوافی» توسط دو برادر معمار به نام‌های «قوام الدین» و «غیاث الدین شیرازی» در سال ۸۴۸ قمری ساخته شد.

مدرسه غیاثیه در دو طبقه و با ۳۲ غرفه و حجره، هشت تالار مربع در گوشه‌ها و دو تالار بزرگ در دو طرف و هشتی ورودی، به عنوان مسجد و مدرسه ساخته شده است.

نمای درونی و نمای بیرونی جلوی بنا آراسته به کاشیکاری رنگارنگ معرق زیبا و کتیبه و داخل ایوان‌ها و رویه دیوار‌ها در بیرون با تلفیق کاشی و آجر تزیین شده است.

این بنا، نماینده کامل معماری دوره تیموریان بوده که به سبک آذری ساخته شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.