سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت +فیلم

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش ۲.۲۰ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۲.۲۵ درصدی در پله ۷۲۶ هزار و ۴۶۰ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۴۴ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۷۷۷ واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی مثبت را طی کردند نکته دیگر این که بازار سرمایه این هفته ۴ روز کاری را تجربه کرد.



آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۸.۴۳ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی با افزایش ۷.۴۷ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت انتشار و چاپ نیز با کاهش ۵.۵۴ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۹۳۹میلیارد تومان، یکشنبه ۴ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان، دوشنبه ۵ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان و سه شنبه ۵ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروح ۵۶۷ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او،  این هفته کاری بازار سه روز خروج نقدینگی و یک روز خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری که شنبه، یکشنبه و سه شنبه به ترتیب ۵۰۹، ۱۵۴ و ۱۱۷ میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و تنها دوشنبه ۲۱۳ میلیارد تومان به بازار سهام تزریق و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد خروج نقدینگی به میزان ۵۶۷ میلیارد تومان بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها دو روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت ۱۰۳ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌ها نقدینگی خارج شد.

افزایش شفافیت با تغییرات تسعیر قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و پالایشی‌ها

وفایی گفت: تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از ۲۸ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان که تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنایع خواهد داشت، فاکتور اصلی رشد بازار و شاخص کل در این هفته بود. خبری که نقش پررنگی در مثبت کردن بازار داشت.

به گفته او، بعد از رسمی شدن انتقال بلوک خودرو و انتظار برای بلوک بعدی که توسط بانک تجارت به فروش خواهد رسید، گروه خودرو هم از پرنوسان‌های هفته بود نزدیک آخر هفته کاری سهم‌های کوچک و متوسط جبران جاماندگی از سهم‌های بزرگ کم کم مورد توجه قرار گرفتند و به نظر می‌رسد کم کم شاهد چرخش بخشی از نقدینگی بازار و حرکت آن‌ها باشیم.

وفایی افزود: حفظ ارزش معاملات در سطح قابل قبول حتی با توجه به تعطیلات پیش رو، همچنان برای روند فعلی بازار امیدوار کننده است. به نظر می‌رسد بازار نیم نگاهی به تسعیر ارزی دارایی‌های بانکی‌ها و سودی که از این محل شناسایی می‌کنند هم دارد که در ماه‌های پیش رو توسط بانک‌ها شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

او گفت: نکته مثبت تابلو‌های معاملاتی تجمع خریداران در منفی‌ها بود، که نشان می‌دهد حتی نوسان گیران و تریدر‌های کوتاه مدتی به دنبال جایگزینی سهام هستند و تمایلی به خروج از بازار وجود ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
فقط شاخص داره بالا میره در عرض ۱۰ روز بازار مثبت پرتفوی ما فرقی نکرده
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج) دعا کنید.

صلوات