سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکستن کمر ترافیک یا شکستن کمر مردم زیر بار ترافیک؟/ با شعار مشکلی حل نمی شود!

معضل تاریخی و خسته کننده ترافیک پایتخت با شعار حل نمی شود و قرار هم نیست حل شود!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما در طی شبانه روز ساعت هایی شده که در ترافیک خسته کننده پایتخت وقت خود را گذرانده باشید و با خود گفته باشید این همه مردم کجا می روند؟!چرا کسی رسیدگی نمی کند؟! بله متاسفانه اگر بخواهیم مشکلات شهر تهران را دسته بندی کنیم، ترافیک قطعا دومین یا سومین دغدغه و مشکل است اما چه می توان گفت؟ در هر دوره از مدیریت شهری افرادی آمده اند و عزم خود را در ظاهر جزم کرده اند که این کابوس شهروندان را از بین ببرند یا حداقل آن را کاهش دهند. یکی از این وعده های امیدوار کننده متعلق به علیرضا زاکانی شهردار فعلی پایتخت است که سال قبل اعلام کرد که می خواهد کمر ترافیک را بشکند! اما نه تنها تغییری در ترافیک تهران مشاهده نمی شود بلکه راهکارهای شهردار هم گویا به سرانجام نرسیده است!

 دقیقا از چه ترافیکی صحبت می کنیم؟ ترافیکی که موجب اتلاف وقت، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و حتی به خطر افتادن سلامت شهروندان می­‌شود. این ترافیک در روز‌های برفی و بارانی و ساعت‌های پیک ترافیک به قدری زیاد می‌شود که افراد زیادی، ساعاتی از عمرشان تلف می‌شود و یا از کار باز می‌مانند به همین دلیل لازم است مدیران شهری توجه ویژه‌­ای به مسئله ترافیک تهران داشته باشند تا این معضل همه گیر بر طرف شود. به نظر می رسد بخش قابل توجهی از انسداد های ترافیکی در پایتخت با آموزش صحیح قابل رفع باشد و البته در کنار آن باید در تامین سرانه امکانات و ادوات مرتبط با حوزه حمل و نقل و تامین و تخصیص اعتبارات مکفی برای ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در میان شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی همت و تلاش مضاعفی را لحاظ کرد. 

اما متاسفانه هم مردم و هم مسئولان باید بدانند که این معضل پر پیچ و خم اصلا با شعار و وعده های توخالی حل نمی شود و قرار هم نیست حل شود!  بررسی های کارشناسی نشان می دهد که اوج تراکم و ترافیک در پایتخت صبح ها ۷:۳۰ دقیقه و عصرها ۱۸:۳۰ دقیقه است و شروع و خاتمه ترافیک در یک روز عادی از ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شب است و بعد از این ساعت تقریبا ترافیک در محورها، به صورت عادی در می‌آید همچنین ترافیک در تهران موضوع جدیدی نیست لذا استفاده از نظرات کارشناسان حمل ونقل، کارشناسان راهنمایی و رانندگی و نخبگان علمی، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی، اعمال محدودیت‌های ترافیکی بیشتر و اعمال قانون سفت و سخت باعث خواهد شد که روند ترافیک در کلانشهر تهران نزولی شود.

سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در این راستا تاکید کرد که  برای برطرف کردن معضل ترافیک نباید دنبال راه حل باشیم و تصور کنیم که باید مسیر جدیدی برای آن کشف کنیم. راه حل معضل ترافیک روشن و شفاف است. باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و بهبود ببخشیم تا مردم نیازی برای استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند. حال با توجه به اینکه در جریان صد و بیست‌وششمین جلسه علنی شورای شهر تهران کلیات بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید و شورائیان تصمیم به جهش در حوزه حمل و نقل گرفتند مقرر شد تا شهرداری تهران مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر ردیف‌های اعتباری موردنظر برای بخش حمل و نقل عمومی نیز در نظر بگیرند؛ انتظار می رود تا شاهد تغییراتی در حوزه حمل و نقل خصوصا کاهش ترافیک تهران باشیم.

طبیعتا مردم توقع ندارند که یک شبه ترافیک تهران به صفر برسد زیرا این موضوع آنقدر کلان و پیچیده است که به برنامه های بلندمدت نیاز دارد اما مدیران شهری باید این نکته را بدانند که اکر وعده ای می دهند باید بعد از چندین ماه یا سال، حرفی برای گفتن درباره آن وعده و شعار داشته باشند! اگر بخواهیم طبق شعارها شهر را اداره کنیم که نتیجه خوبی گرفته نمی شود! بهتر است زاکانی شهردار تهران از راهکارهایی که قابلیت اجرا جهت کاهش ترافیک دارد را اعلام کند و بدانیم از آن روزی که «شکستن کمر ترافیک تهران» تیتر رسانه ها شد، تا به امروز دقیقا چه کارهایی در شهرداری تهران انجام شده است...!

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
گاو نر میخواهد و مرد کهن
حل ترافیک و آلودگی هم کار این مغز فندقیا نیست
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
دیو ترافیک و آلودگی هوا داره مردمو کرور کرور میخوره