سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایداری تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد با مصوبه جدید ارزی

مدیرکل دفتر مطالعات بازار‌های مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد گفت: با مصوبه جدید ارزی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، پایداری تولید را خواهیم داشت.

امروز میز اقتصادی به مسئله اثرات تغییر نرخ پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی ها با حضور مسئولان پرداخت.

سوال: در خصوص نرخ تسعیر و تغییرات آن نظر شما چیست؟

کریمی مدیر کل دفتر مطالعات بازار‌های مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد: بر اساس قانون باید به سیاست‌ها عمل کنیم قانون الحاق به سال ۹۳ باز می‌گردد بر همین اساس وزیر نفت ابلاغیه دارد که نحوه نرخ گاز مشخص شود و نرخ فومولی شد. این فرمول دو بخش دارد ۵۰ درصد به فروش گاز داخل و بخش دیگر به چهار هاب اروپایی و آمریکایی باز می‌گردد. تا سال ۱۴۰۱ این فرمول خوب عمل می‌کرد، ولی با جنگ روسیه و اوکراین تغییراتی رخ داد دولت در جهت حمایت یک تصمیم گرفت و سقف قیمت ۵ هزار تومانی را برای فرمول تعیین کرد.

در سال ۱۴۰۲ با توجه به تامین ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از این‌محل که در نظر گرفته شده بود بر این اساس نرخ ۷ هزار تومان در نظر گرفته شد، اما با اعتراضات و جلسات مختلف بخش‌های مختلف سر انجام برگشت به فرمول تا پایان برنامه هفتم، اما با تجربه این که نباید وزن زیادی به هاب اروپایی دهیم بر این اساس نرخ چارچوب نباید از گاز صادراتی ایران بیشتر باشد. رقابت یک کالا را ۱۱۰ درصد به طور مثال داشتیم، ولی نرخ خوراک یارانه‌ای دریافت می‌کردند که بر این اساس سیاست‌ها اصلاح شد.

۲۸ هزار و ۵۰۰ و ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای ما فرقی ندارد و یک محصول بیش از ۱۱۰ درصد رقابت می‌خورد و اصلا اثر گذار بر آن نیست. هیچ نگرانی در خصوص افزایش قیمت‌ها نداریم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳۷ هزار را قیمت پایه تعیین کردیم اگر زیر این قیمت‌ها محصولی رقابت بخورد ما حمایت می‌کنیم با این تصمیم ارز ما باز خواهد گشت و می‌توانیم تورم خود را کنترل کنیم.

سوال: چرا ارز باز نمی‌گشت؟

میرزایی مدیر کل بودجه وزارت نفت: اتفاقی که از تثبیت نرخ ارز رخ می‌دهد این است که یک فرصت برای کسانی که کار تولیدی نمی‌کنند مهیا می‌شود و چون تعهد بازگشت ارزی هم ندارند از این فاصله ارزی سود می‌برند برای این که بتوانیم میزان تقاضای داخل را پوشش دهیم و وضعیت بازار را از التهاب خارج کنیم مجبور به پوشش تقاضا هستیم در نتیجه به همین میزان تقاضای مازاد از صادرات جلوگیری می‌شود. اعتقاد ما این است که رفتار دوگانه در زنجیره تولید سبب زیان تولید خواهد شد.

سوال: هدف نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محقق شد؟

میرزایی: آمار فروش بورس کالا نشان می‌دهد که دو هدف کنترل و تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم قیمت محصولات را این عدد دنبال می‌کرد که هیچ کدام محقق نشده است.

سوال: پیش بینی شما از شرایط جدید ارزی چیست؟

کریمی: مصوبه فعلی سبب افزایش پیش بینی پذیری برای سرمایه گذاری در صنایع خواهد شد پس این می‌تواند تقویت تولید و رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد نکته بعد سبب کاهش سود‌های باد آورده خواهد شد نکته آخر هم بازگشت ارز حاصل از صادرات است که رخ خواهد داد پیش بینی ما این است که با این مصوبه جدید ارزی پایداری تولید را خواهیم داشت و برای قیمت‌ها اتفاقی رخ نخواهد داد. کالا‌هایی که رقابت نمی‌خورند هم متضرر نخواهند شد.

سوال: نظر شما چیست؟

میرزایی گفت: در سال ۹۷ در مهر و آبان دولت تصمیم گرفت نرخ را کنار بگذارد که سبب شد نرخ ارز پایین آید و در بازار سودا گران از چرخه خارج شدند مثل همین هم امسال رخ خواهد داد دولت به میزان رقابت بسیار توجه کرد. کالا‌های که رقابت نمی‌خورند نرخ آن‌ها همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۷:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
به دزدی کابل مخابرات وبرق روستارسیدگی کنیدوقدرت خریدفعلی