سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای فایننشال تایمز: چین میلیاردها دلار به روسیه وام داده است

روزنامه فایننشال تایمز مدعی شد: وام دهندگان چینی برای اعطای میلیارد‌ها دلار وام به بانک‌های روسی وارد عمل شده‌اند. 

روزنامه فایننشال تایمز در خبری مدعی شد: با توقف فعالیت موسسه‌های غربی در روسیه به بهانه جنگ اوکراین، وام دهندگان چینی برای اعطای میلیارد‌ها دلار وام به بانک‌های روسی وارد عمل شده‌اند. 

این روزنامه انگلیسی نوشت: اقدام چهار بانک بزرگ چین برای وام دهی به روسیه بخشی از تلاش‌های پکن برای ترویج پول رسمی چین به عنوان جایگزین دلار است.

این رسانه افزود: این روز‌ها وام دهندگان چینی جای بانک‌های غربی را گرفته‌اند که تحت فشار شدید از سوی ناظران مالی و سیاستمداران در کشور‌های خود برای خروج از روسیه هستند. این در حالی است که تحریم‌های بین المللی هرگونه فعالیت در روسیه را دشوارتر کرده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی روسیه، بانک صنعت و تجارت چین، بانک مرکزی چین، بانک سازندگی و بانک کشاورزی چین در مجموع وام‌های خود به روسیه را از ۲.۲ میلیارددلار به ۹.۷ میلیارد دلار در ۱۴ ماه منتهی به ماه مارس افزایش داده اند.

در مدت مشابه، بانک بین المللی رایفایزین (Raiffeisen) اتریش دارایی‌های خود در روسیه را تا ۴۰ درصد افزایش داده و از ۲۰.۵ میلیارد دلار به ۲۹.۲ میلیارد دلار رسانده است.

این بانک بعد از این که بسیاری از وام دهندهان خارجی روابط خود را با روسیه قطع کردند یکی از معدود بانک‌های قدیمی است که حضور قابل توجهی در این کشور دارد.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود آورده است: اقدام بانک‌های چینی بخشی از تغییر رویکرد روسیه برای استفاده از رنمینبی (پول رسمی چین) به جای دلار یا یورو به عنوان ذخیره ارزی است. افزایش تجارت رنمینبی محور اقتصادی روسیه به چین را برجسته می‌کند، زیرا تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ با رسیدن به رقم ۱۸۵ میلیارد دلار رکورد زد.

به نوشته این روزنامه، قبل از حمله سال گذشته روسیه به اوکراین، بیش از ۶۰ درصد از پرداخت‌های صادراتی روسیه با آنچه که مقامات این کشور اکنون آن را «ارز سمی» از جمله دلار و یورو می‌نامند، انجام می‌شد و سهم رنمینبی کمتر از یک درصد بود.

براساس داده‌های بانک مرکزی روسیه، استفاده از ارز‌های «سمی» کاهش یافته و کمتر از نیمی از پرداخت‌های صادراتی را تشکیل می‌دهد و رنمینبی ۱۶ درصد از پرداخت‌های صادراتی را به خود اختصاص داده است.

فایننشال تایمز افزود: اصلاحاتی که کرملین در تابستان گذشته انجام داد، کار را برای بانک‌های خارجی جهت فروش شرکت‌های تابعه خود در روسیه بسیار دشوارتر کرده است.

بانک مرکزی اروپا فشار‌ها بر وام دهندگان تحت نظارت خود، از جمله بانک رایفایزین را برای خروج از روسیه افزایش داده است.

در پایان این گزارش آمده است: بانک‌های صنعت و تجارت، مرکزی، سازندگی و بانک کشاورزی چین از اظهارنظر درباره فعالیت خود در وام دهی به روسیه خودداری کرده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پیمان اشراقی
۱۳:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
سلام،

فایننشیال تامز را هم روزنامه زرد به حساب بیاور.