سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت توسعه خدمت چک الکترونیکی در بانک‌های مختلف چه میزان است؟

کارشناس امور چکی گفت: شاهد هستیم که کلاهبرداری‌ها با چک‌های صیادی جدید و الکترونیکی تقریبا به صفر رسیده است.

نوری، کارشناس امور چکی گفت: موضوع حذف چک کاغذی از این جنبه اهمیت دارد که تا زمانی که اعتبار و حیثیت چک تنها متکی به کاغذ است زمینه جرایمی مثل جعل و کلاهبرداری به شدت زیاد خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: شاهد هستیم که کلاهبرداری‌ها با چک‌های صیادی جدید بنفش رنگ و چک‌های الکترونیکی تقریبا به صفر میل می‌کند و دیگر نمی‌شود با شیوه‌هایی این چک‌ها را جعل کرد. از این جهت سیاست‌هایی که عرضه و تقاضای چک‌های کاغذی را محدود کند به شدت از جهت کاهش ریسک معاملات اهمیت دارد.

به گفته این کارشناس امور بانکی، نکته مهم قابل تاکید دیگر این است که توسعه بانک‌هایی که از خدمت چک الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است و باید سرعت این توسعه افزایش پیدا کند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از ارکان مهم تکمیل اهداف قانون، اصلاح قانون صدور چک مصوب سال ۹۷ حرکت به سمت چک الکترونیکی است و می‌شود گفت فراگیر شدن صدور چک الکترونیکی و جایگزینی آن با چک‌های کاغذی می‌تواند آخرین حلقه اجرای این قانون باشد.

۲۱ آبان امسال از  اولین  چک الکترونیکی رونمایی شد. چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است.

 به تازگی هم معاون فناوری‌های بانک مرکزی، محرمیان در خصوص چک الکترونیکی گفته بود: صدور چک الکترونیک در ۱۰ بانک عملیاتی شده است و به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. در برخی از بانک‌ها که به‌ تازگی به سامانه متصل شدند تعداد مشتریان کم است و بانک صادرات بیشترین مشتری را دارد.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی بیان کرد: یکی از مسائل در حوزه چک الکترونیک این بود که این چک‌ها تنها در بانک و شعبه صادرشده پذیرفته می‌شد و قابلیت نقدشوندگی داشت؛ اما این موضوع برطرف شده و همه شعب دریافت می‌کنند و قابلیت نقدشوندگی دارند.

محرمیان اظهار کرد: یکی از قابلیت‌های چک الکترونیکی این است که به صورت الکترونیک و غیرحضوری نیز می‌توان آن را نقد کرد و در نتیجه نقش شعبه‌ها کم‌رنگ خواهد شد.

او بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز بانک مرکزی مقرر شده چک‌های کاغذی را جمع کند و تنها باید از چک الکترونیک استفاده شود و هم اکنون نیز بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، آینده و کشاورزی چک الکترونیک صادر می‌کنند و به‌ زودی بانک‌های ملی و ملت نیز به آن اضافه می‌شوند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.