سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فصل هفتم کاووش‌های معبد لائودیسه نهاوند در حال انجام است

فصل هفتم کاووش‌های معبد لائودیسه از ۲ هفته گذشته با اعتبار ۸۰ میلیون تومانی آغاز شده است و حدود ۲تا۳ هفته دیگر به پایان می‌رسد.

 سرپرست هیئت باستان‌شناسی کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: از سال ۱۳۸۴ کاوش‌هادر منطقه دوخواهران یا همان معبد لائودیسه نهاوند آغاز شده است و تا امروز شش فصل کاوش باستان‌شناسی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران انجام و اکنون وارد فصل هفتم شده ایم.

محسن جان جان افزود: با توجه به اینکه محل دقیق معبد لائودیسه مشخص نیست، و درکل ۱۲ هکتار از آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است باعث شده با ثبت این حجم از مقیاس زمین در فهرست آثار ملی محدودیت‌هایی برای ساخت‌وساز مردم ایجاد شود.

 او تأکید کرد: هدف کاوش در فصل هفتم نیز در کنار یافتن آثار و باقی مانده‌های ارزشی تاریخی در منطقه و جداسازی بخشی که ارزش تاریخی ندارد، است تا مردم بتوانند منطقه مورد اشاره را با ساخت و ساز‌ها آباد کنند.

جان جان با بیان اینکه محدودیت حدودا ۶۰ ساله برای توسعه و ساخت و ساز در منطقه باعث شده بافت فوق فرسوده شود، تصریح کرد: مطالبات مردم این منطقه در طی سالیان متمادی چاره اندیشی مسئولان برای این مشکل بوده که پاسخ به این مطالبه یکی از اهداف فصل هفتم کاوش‌ها است.

سرپرست هیئت باستان شناسی کاوش معبد لائودیسه نهاوند با بیان اینکه شهر نهاوند روی گسل زلزله قرار دارد و خانه‌های منطقه دوخواهران نیز فرسوده هستند، تأکید کرد: در فصل هفتم کاوش درنظر داریم با گمانه‌هایی که در این منطقه می‌زنیم بخش‌هایی که آثاری ندارد، در وزارتخانه میراث‌فرهنگی برای ساخت‌وساز مجوز آزادسازی بگیریم تا مردم این بخش‌ها بتوانند ساخت‌وسازشان را انجام دهند.

جان جان تاکید کرد: آثار فراوانی از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره ساسانیان، دوره اشکانیان و دوره سلوکی در نهاوند کشف شده و به ویژه آثار سفالی فراوانی از دوره اشکانیان در منطقه دوخواهران کشف شده است.

وی اذعان داشت: در کاوش‌های دوره‌های گذشته علاوه بر کتیبه یونانی، یافته‌های ارزشمند دیگری، چون مجسمه‌های برنزی خدایان یونانی، قربانگاه سنگی، سرستون، ساقه ستون، پایه ستون و قطعه سفال‌های این دوره کشف شده که با توجه به این یافته‌ها به این نتیجه رسیدیم شهر نهاوند استقرار دوره پیش از تاریخ داشته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.