سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس آمریکا از خلیلزاد و ۸ مقام دیگر در مورد خروج از افغانستان تحقیق می‌کند

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا می‎گوید که برای تحقیق در مورد خروج از افغانستان، مصاحبه رونویسی شده خلیلزاد و ۸ مقام سابق آمریکا را درخواست کرده ‌است.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‎ گوید که برای تحقیق در مورد خروج از افغانستان، مصاحبه رونویسی شده خلیلزاد و ۸ مقام سابق آمریکا را درخواست کرده ‌است.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی‌ مجلس سنای آمریکا پیش از این در تاریخ ۱۹ اسد نیز اسناد ارائه شده از طرف وزارت امور خارجه این کشور در مورد خروج آشفته از افغانستان تکراری و غیرمرتبط دانسته بود.

مک‌کال در آن تاریخ در بیانیه‌ای گفته بود که مقام‌های وزارت خارجه که مسئول تهیه اسناد خروج از افغانستان به مجلس سنا هستند باید خود را حداکثر تا ۲۱ آگست برای مصاحبه رونویسی شده حاضر کنند‌.

مایکل مک‌کال به تازگی و همزمان با دومین سالگرد خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان مجددا گفت که او این عقب نشینی را بی‌نظم و مرگبار می‌داند.

او مصاحبه‌های رونویسی شده مقام پیشین، از جمله راس ال ویلسون، سرپرست سابق سفارت آمریکا در کابل، برایان مک کئون، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور مدیریت و منابع، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان و جان بس، سفیر سابق آمریکا در افغانستان را درخواست کرده ‌است.

مک‌کال گفته که از طریق تحقیقات در حال انجام خود، به این نتیجه رسیده که این افراد برای کشف چگونگی و چرایی خروج دولت بایدن از افغانستان، تسلیم شدن به طالبان  و کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکا اطلاعات مهمی دارند.

وی افزود که از همه چیزهایی که اتفاق افتادند می‌توانستند جلوگیری شود.

به گفته وی، تا زمانی که مردم آمریکا شفافیت و پاسخی را که شایسته آن هستند دریافت نکنند، آرام نخواهد گرفت.

مک‌کال تأکید کرده که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به مصاحبه با مقام‌های فعلی و سابق دولت بایدن که در برنامه‌ریزی و اجرای عقب‌نشینی از افغانستان دخیل هستند، ادامه خواهد داد.

وی خطاب به این ۹ مقام آمریکایی گفته که با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تماس بگیرند و مصاحبه‌های رونویسی شده خود را تا هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ ترتیب دهند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ۱۴ اپریل ۲۰۲۱ اعلام کرد که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، عملیاتی که طولانی‌ترین عملیات نظامی خارجی در تاریخ آمریکا شد. آمریکا این جنگ را در اکتوبر ۲۰۰۱ آغاز کردو در اوج عملیات در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۳، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از ۱۵۰ هزار نفر فراتر رفت. خروج نیروهای آمریکایی از ماه می ۲۰۲۱ آغاز شد. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.