سازمان یونسکو معتقد است که کتابخانههای مدارس، اطلاعات و اندیشههایی را که برای کارکرد موفقیتآمیز جامعه اطلاعاتی و دانشمحور امروز جنبه اساسی دارد، فراهم میسازند.
کتابخانهها، مهارتهای یادگیری مادامالعمر را به دانش آموزان آموزش و خلاقیت آنان را گسترش میدهند؛ بدینترتیب آنان را بهعنوان شهروندانی مسئول آماده میسازند.
هدف اصلی کتابخانه مدارس، ارائه خدمات و عرضه کتاب و منابع آموزشی است که با فراهم آوردن منابع اطلاعاتیِ کمک آموزشی یا داستانی زمینه تقویت فرآیند فراگیری دانشآموزان را فراهم میکنند.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر تاسیس کتابخانه در مدارس و ارتباط مدارس با کتابخانههای عمومی تاکید شده است.
اصغر باقر زاده، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با وزارت ارشاد توافقی امضا کردهایم که دریافت و تهیه کتابهای کودکان و نوجوانان در کتابخانه مدارس با کمک وزارت ارشاد باشد.
وی افزود: در حال رایزنی هستیم تا ابتدای سال تحصیلی حداقل برای ۱۰ هزار کلاس درس عشایری و روستایی کتابخانه هایی را راه اندازی کنیم. در حال حاضر ۳ هزار کتابخانه را راه اندازی کردهایم.
او ادامه داد: از کمبود کتابخانهها در مدارس آماری نداریم اما ۴۰ درصد مدارس کتابخانه دارند.