سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها داستانی با چند راوی!

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که به یکی از چالش‌های حوزه اقتصادی تبدیل شده حالا بناست به گفته وزیر اقتصاد تا پایان برنامه هفتم به فرمول سال ۹۴ که برای حذف آن پافشاری زیادی رخ داده بود، برگردد.

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها داستانی که همواره با سر و صدای بسیاری همراه بوده و در دو ماه گذشته بازار اظهار نظر‌های کارشناسی و غیر کارشناسی را حسابی داغ کرده است.

نرخی که با جنجال انتشار یک نامه در فضای مجازی آن هم با فاصله زمانی بیش از ۴۵ روز بعد از تاریخ سربرگ نامه یعنی درست ۱۷ اردیبهشت روزی که شاخص کل بورس شاهد ریزش تاریخی خود بود همراه شد و بیشتر از دوره‌های گذشته بر سر زبان‌ها افتاد.

از سویی سهامداران بورسی خرد شاکی که چرا رانت اطلاعاتی برای بزرگان بورسی وجود دارد و از سمتی انتشار مصاحبه‌های پی در پی از طرف بخش‌های مختلف پتروشیمی‌ها برای اعلام مخالفت خود با این نرخ‌ها بر این جریان بیشتر آتش می‌افزود!

سرانجام احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در واکنش به این اتفاقات در حیاط دولت گفت: این مسئله در سال ۱۴۰۲ چند نوبت در هیات دولت مطرح شده یک نوبت همین پیشنهاد ۷ هزار تومان برای سقف قیمتی در زمانی که آقای میرکاظمی هنوز مسئولیت سازمان برنامه و بودجه را داشتند مطرح شد که جمع بندی نشد مجدد در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در هیات دولت این پیشنهاد و عوارض و پیامد‌هایی که دارد مطرح و بررسی و بعد موکول شد به کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و سایر دستگاه‌ها در نهایت نتیجه کارگروه در اواخر خرداد مجدد به هیات دولت اعلام شد.

او افزود: با توجه به این که نتیجه کارگروه اواخر خرداد اعلام شده بود در ۲۹ خرداد مصوبه نهایی هیات وزیران توسط آقای مخبر ابلاغ شد در این فاصله هم ۱۹ اردیبهشت آقای بهادر به سازمان برنامه اعلام کرده بودند که سریع‌تر نتیجه کارگروه را به دولت اعلام کنند. ۳۰ اردیبهشت مجدد آقای حسینی پور معاون آقای بهادری نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه برای نتیجه کارگروه زده بود و در نهایت اواخر خرداد کارگروه نتیجه را اعلام و نهایتا در ۲۹ خرداد مصوبه نهایی دولت توسط معاون اول ابلاغ شد.

خاندوزی می‌گوید: اما اصل این طرح قیمت‌ها قبل از دوره جدید سازمان برنامه وجود داشته وزیر نفت جلسات مختلفی با شرکت‌های پتروشیمی در مورد این نرخ داشت و رضایت آن‌ها را جز در حوزه متانول‌ها بوده بنابر این طرح مسئله و اطلاع انجمن‌های تخصصی در این حوزه از چند ماه گذشته وجود داشته است.

  نرخ خوراک  نباید یک قیمت عددی  باشد باید فرمول داشته باشد

در ادامه هم دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مهدوی ابهری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نه تنها ما از این موضوع خبر نداشتیم بلکه شوکه هم شدیم این موضوع نرخ خوراک گاز و مبلغ آن ابتدا در لایجه بودجه بود بعد به کمیسیون تلفیق مراجعه و نمایندگان مجلس را قانع کردیم این نرخ منطق اقتصادی ندارد و با این نرخ‌ها با توجه به شرایط جهانی برای خوراک گاز متان از گردونه صادرات و تولید خارج خواهیم شد بر همین اساس مجلس این موضوع را از دستور کار خود خارج کرد و در اختیار دولت قرار داد.

او در ادامه بیان کرد: بعد از این ما برای وزارت نفت، ریاست جمهوری نامه‌ای نوشته ایم و به دفتر آقای مخبر و آقای پاداش برای جلساتی مراجعه و دلایل خود را مطرح کردیم در آن جا به صراحت اعلام کردیم نباید برای نرخ خوراک یک قیمت عدد باشد باید فرمول مطرح باشد فرمول و قانون هم وجود دارد، اما متاسفانه وزارت نفت است که نمی‌خواهد توجه کند.

اما سررشته تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به کجا بازمی گردد؟ با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ و فراگیر شدن افزایش بهای حامل‌های انرژی، ضرورت افزایش قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی هم شکل گرفت. بر این اساس و با احتساب نرخ حدود هزار تومانی ارز در آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هر متر مکعب خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی ۷ سنت یا ۷۰ تومان مشخص شد.

با شروع تحریم‌ها علیه ایران و در پی شوک ارزی در اقتصاد کشور که موجب افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به ۴ هزار تومان شد، ارزش هر متر مکعب گاز تحویلی به این صنایع هم کاهش یافت.

طبق برنامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید تا پایان سال ۹۴، قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به نوعی افزایش می‌یافت که به ۷۵ درصد قیمت گاز صادراتی برسد. این ۷۵ درصد به معنای این است که باید تا پایان سال ۹۴، این قیمت به بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ازای هر مترمکعب گاز می‌رسید، اما این هم اتفاق نیفتاد!

در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره دولت در سال ۱۳۹۴ یک فرمول واحد را به مدت ۱۰ سال برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین و ابلاغ کرد. مطابق با این فرمول قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها باید بر اساس میانگین مصارف داخلی گاز و قیمت چهار هاب بین‌المللی تعیین شود. اما سرانجام تحت فشار پتروشیمی‌ها و بخش‌های مختلف از جمله ارکان بازار سرمایه، دولت در اقدامی به تعیین سقف قیمتی ۵ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۱ کرد.

کاهش درآمد‌های عمومی کشور با تخفیف نرخ خوراک به متانول سازان

اما یکی دیگر از موارد همیشه مورد بحث در حوزه پتروشیمی‌ها بحث خوراک متانول ساز‌ها بوده است از خرداد ۶۹ که ایران در تولید محصول پتروشیمی متانول خودکفا شد، وزارت نفت بر اهمیت توسعه زنجیره سایر محصولات پتروشیمی از متانول برای تامین مواد اولیه صنایع تأکید می‌کرد. در این سال‌ها ظرفیت تولید متانول باز هم افزایش پیدا کرد و به ۱۴ میلیون تن در سال رسید.

تولیدی که هاشم زاده کارشناس حوزه انرژی با اشاره به آن گفت: ۹۵ تا ۹۶ درصد متانول تولیدی کشور، صادر می‌شود.

اما نکته قابل تامل اینجاست که پتروشیمی‌های متانولی گاز را با نرخ ارزان‌تر از نرخ‌های بین المللی دریافت می‌کردند تا زنجیره ارزش متانول را در کشور به وجود آورند، اما به وعده خود با دولت عمل نکردند.

به گفته خضریان سخنگوی کمیسیون انرژی برخلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ گاز تحویلی به این واحدها، سال‌ها ثابت بوده است.

بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در ۱۲ سال گذشته، درآمد‌های عمومی کشور به علت تخفیف نرخ خوراک گاز به پتروشیمی‌های متانولی ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نرخ خوراک تا پایان برنامه هفتم به فرمول برگشت

حالا در این هفته اعلام شد بناست خبر خوشی رسانه‌ای شود؛ در همین راستا سخنگوی اقتصادی کشور احسان خاندوزی گفت: این خبر در خصوص تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست.

وزیر اقتصاد با اشاره به این که مصوبه قبلی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شد، افزود: در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال دولت مکلف شده بود حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز، سوخت و خوراک و امثالهم کسب درآمد کند، اما دستیابی به این رقم نیازمند قیمت‌هایی شبیه مصوبه‌ای بود که در انتهای خردادماه در هیات وزیران مصوب و ابلاغ شد.

او می‌گوید: این مصوبه از دو جهت مورد ایراد هیات تطبیق مصوبات قرار گرفت. اول از جهت مُهر محرمانه‌ای که به اشتباه بر روی این مصوبه درج شده بود و دوم از جهت زمان اجرا که به جای ابتدای فروردین از روز ابلاغ مصوبه یعنی پایان خرداد در نظر گرفته بود.

خاندوزی بیان کرد: هیات دولت نه تنها این دو ایراد هیات تطبیق را رفع کرد، بلکه با هدف این که در عمل نشان دهد هیات دولت مساله چشم انداز با ثبات و سودآوری صنایع را بیش از تامین بودجه خود در اولویت دارد، در مصوبه پیشین خود تجدید نظر کرد به این نحو که در مصوبه نهایی که به هیات تطبیق مصوبات مجلس ارسال خواهد شد نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یکسال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت؛ و برای آنکه گام مهم‌تر پیش‌بینی پذیری آینده برداشته شود این مصوبه را تا پایان برنامه هفتم تمدید کردیم.

برگشت نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یک سال قبل، تعیین می‌شود موضوعی که کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن نکاتی را مطرح کردند.

بر همین اساس مرادی کارشناس حوزه انرژی گفت: یکی از مشکلات این بازگشت به عقب تعیین زمان آن تا پایان برنامه هفتم است باید حداقل اگر بناست تصمیمی گرفته شود و بهانه امکان پیش بینی پذیری وجود دارد برای آن مدت کوتاه تری مانند دو سال در نظرگرفت و تعیین تا پایان برنامه هفتم بسیار بلند پروازانه است.

توقف ایجاد زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی و متانول سازی با بازگشت به فرمول سال ۹۴ 

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: به نظر این بازگشت به عقب به سبب مشکلات صنعت و هیجاناتی که به وجود آمد رخ داده و این بدین معنا نیست که حق مردم، بیت المال و دولت ادا می‌شود. بر این اساس هم نباید تا آخر برنامه هفتم برای این نرخ تصمیم گیری صورت گیرد.

او گفت: بنا بود با نرخ جدید اعلامی تحولی در حوزه پتروشیمی رخ دهد و حتی درآمد‌های ارزی دولت هم افزایش داشته باشد و اهداف خاص از جمله توسعه زنجیره زیر دست و به وجود آمدن زنجیره ارزش این صنعت هم محقق شود، اما بازگشت به فرمول سال ۹۴ قطعا این برنامه‌ها را متوقف می‌کند.

تشویق به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با بازگشت به فرمول سال ۹۴ 

در ادامه هم آسایش کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به نکاتی گفت: تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس یک فرمول ثابت برای شرکت‌های امکان پیش بینی پذیری را به خوبی فراهم می‌کند و این از بُعد برای بازار سرمایه و سهامداران بسیار مطلوب است و سبب تشویق سرمایه گذاری در این صعنت محسوب می‌شود.

در ادامه او بیان کرد: اما باید موضوع را از بعد دیگری هم بررسی کرد زمانی که به میزان فروش دلاری شرکت‌های صنعت پتروشیمی نگاه کنیم به این نکته می‌رسیم که در اکثر موارد به سمت خام فروشی رفتیم و به وجود آمدن زنجیره ارزش به ویژه در حوزه متانولی‌ها و بحث ارزش آفرینی را خیلی کم شاهد بودیم. حالا که بناست به فرمولی که اصرار بر حذف آن و حالا تلاش بر بازگشت آن شده برگردیم مطلوب است این فرمولی به گونه‌ای باشد که متانول ساز‌ها و پتروشیمی‌هایی که توسعه زنجیره ارزش را در برنامه داشته باشند از آن به مثبت‌ترین حالت بهره ببرند و پتروشیمی‌هایی که این موارد را در نظر نمی‌گیرند با محدودیت‌ها و تفاوت فرمول حداقل مواجه شوند.

حالا باید دید با بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول سال ۹۴ آن هم تا پایان برنامه هفتم چه میزان زنجیره ارزش در حوزه پتروشیمی و به ویژه متانولی‌ها که مورد تاکید کارشناسان است رخ خواهد داد؟ زنجیره ارزشی که چرخ اقتصادی و درآمد عمومی کشور به آن گره خورده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
اسدی
۲۱:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
خدا نابودتان کند که مردم را بیچاره وسرمایه شان را غارت کردید
بورس
۱۳:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
یاد گرفتن از بورس نوسان بگیرن هر چند روز یک خبر
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
کاش دولتی دلسوز و خدا ترس و صادق روی کار بود .
اسدی
۲۱:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
گشتم نبود.......... نگرد که نیست
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
اگر می خواید بازار سرمایه رشد کنه، چرا از جیب بیت المال هزینه می کنید؟ همه جای دنیا بورس محل ریسک است تاوان ندانم کاری و طمع دوستان بورسی و پتروشیمی ها رو که نباید از بیت المال داد.
Bakhtiyari
۱۵:۴۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
خوراک مفت صادرات مفت و همه اش ضرر برای کشور است بهتر است یک کنسرسیوم ملی شرکتهای پتروشیمی انجام دهند و با نرخی بروز و جهانی محصولات خود را در بازارهای جهان بفروشند رقابت بر سر مفت فروشی گل به خودی و نادانی و گاگول بازی تمام است
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
بازم دم شما گرم
لطفا از سهامدارانی که 3 ساله تو زیان هستن حمایت کنین
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
بعد از زیان 50 درصدی مردم دیگه برگشتش به نرخ سابق چه دردی از مردم دوا میکنه ؟
چرا هیچ برنامه و قدرت تصمیم گیری قاطعانه نداریم ؟
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
دولت گرامی سرمایه جزیی ملت رو از بازار سهام در زمان مناسبی برگردونید، بعد شما عالمید و ملت هیچ .بعد از برگشت سرمایه حقیقی های بورس هر کاری میخواین بکنید . من پنج هزار دلار ناچیزم رو بردارم از بورس دیگه تو تولید کشور سرمایه گذاری نمیکنم .
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
کور و کر نبودید که رفتید تو بورس
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
دولت گرامی سرمایه جزیی ملت رو از بازار سهام در زمان مناسبی برگردونید، بعد شما عالمید و ملت هیچ .بعد از برگشت سرمایه حقیقی های بورس هر کاری میخواین بکنید . من پنج هزار دلار ناچیزم رو بردارم از بورس دیگه تو تولید کشور سرمایه گذاری نمیکنم .
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
هر کجا قیمت دستوری وچند نرخی باشد یعنی،فساد ورانت و بیعدالتی و ایجاد کارهای کاذبی که شایدضررشان بیشتر هست،وجود دارد،منابع به اصلاح ملی باید به نرخ واقعی،یعنی بالاترین پیشنهاد داخلی یا خارجی فروخته شود وسهم هر کس مساوی ونقدا وشفاف وبدون دستکاری به عناوین مختلف، به خودش داده شود،وطوری نباشد که یک نفر صدها برابر دیگری از آن منفعت ببرد و فقر به بار آید،و هزینه های جاری کشور هم ضمن اینکه باید به حداقل برسد ،از گرفتن مالیات اموال واملاک تامین شود تا قضیه هر که بامش بیش برفش بیشتر رعایت شود وهر روز فقیر فقیرتر وثروتمند ثروتمندتر نشود.
Bakhtiyari
۱۴:۱۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
نرخ خوراک باید جهانی باشد تجربه نشان داده خوراک ارزان سبب صادرات نفت و مفت فروشی شده که این به ضرر کشور ما در توسعه زیرساختهای پتروشیمی است
کشوری که همه ساحل طلایی جنوبیش میتواند پر از دسته ها و شهرهای پتروشیمی شود
بختیاری
۱۴:۰۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
ایران باید از ماهشهر تا گواتر را شهرهای پتروشیمی بسازه و همه نفت خاورمیانه را به محصولات پتروشیمی تبدیل کند
به امید تبدیل سواحل طلایی کشورمان به شهرهای پتروشیمی و فولادی و پالایشگاهی و تجاری و ترانزیتی
در ضمن قیمتهای صادراتی هم باید جهانی و منطقی باشد و نه مفت فروشی
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
ایران شده ویرانه
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
چرت کم بگو لطفا
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
اگر فرمول بد بود چرا خودتون رو کشتید که فرمول بره و حالا چرا خودتون می کشید که به فرمول برگرده بحث بحث سودی که میره توی جیب این پتروشیمی ها و بحث رانت همین
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
فشار پتروشیمی ها باعث شد دولت عقب بکشه برای بازار سرمایه و سهامداران و شلوغ کاری که توی اینترنت کردن نفع یک ملت نادیده گرفته شد
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
نفع سهامدار چی میشه که 60 درصد سرمایه ش رو با این خبر نابود کردن ؟
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
چندین رانت بزرگ درهلدینگهای پتروشیمی از عوامل اصلی تورم در کشور شده است. 1_نرخ خوراک وکاهش درآمد دولت 2_عدم سامانه قیمت گزاری محصولات تولیدی بالادستی این صنایع 3_ تعهدات غیر الزام آور در نحوه ارائه محصولات خود دربازار داخلی به میزان مورد نیاز ونحوه توزیع آن 4_سو استفاده از مظلوم نمایی عمده سهامداران آنها مانند تامین اجتماعی، آموزش وپرورش وغیره درثبات رانتها که البته هدف اصلی به جیب زدن اموال ملت برای چند سهامدار زیر 5درصد است که درکل، مبلغ کلانی می‌شود. 6_ وابستگی شدید دولت به ارز صادراتی آنهاوسواستفاده از نحوه برگشت ارز به هدف فشار به دولت وتداوم رانتها. 7_ وابستگی کارخانجات پایین دستی به محصولات آنها که انحصاریست. همه این 7 عوامل رانتی باعث شده آنها شرایط فعلی را برتوسعه وارزش افزوده تولیدات ترجیح دهند. بخش بزرگی از درآمدهای دولت را متصرف وبا ایجاد تورم چه از لحاظ کسری بودجه چه از لحاظ نرخ گذاری محصولات بالادستی تولیدات خود که سایر کارخانجات به آن وابستگی شدید دارندوناچارند به هر قیمتی آنرا تهیه کنند را ایجاد کنند. مشکل دولت اینجاست بخش پایین دستی کارخانجات قیمت هایشان دستوریست ولی برعکس بخش بالادستی قیمت هایشان آزاد وپر از رانت است. درحالیکه بایست برعکس می‌بود.
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
این داستان چیزی جز بازی دولت واسه نوسان گرفتن از سهامداران ومالباختگان بازار سرمایه واسه کسری بودجه نیست چشمتون دنبال جیب مردمه
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
دولت دنبال حقوق مردم است ، باید کل صنعت نفت و پتروشیمی شفاف شود
علی
۱۰:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
نوسان گیری از بورس
خبر خوش میدن سهامشون رو میفروشن
یک شبه و همشون بیخبر قانون میزارن بورس به فنا میره دوباره میخرن خبر خوش مبدن برای مرحله بعد
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
تا زمانی که درآمدهای عمومی دولت صرف رفاه مردم نمی شود این اخبار برای ما هیچ سودی ندارد حال و روز ما هم هر روز بدتر از دیروز میشود . گرانی ها و تورم ها نتیجه ی سیاستهای اقتصادی دولتهاست متاسفانه مسئولین کشور اوضاع مملکت رو می بینند ولی باز هم به سیاستهای اقتصادی اشتباه خود ادامه میدهند . ایجاد تورم است چرا کسی در دولت متوجه ابن موضوع نیست سیاست های شما روی مردم تاثیر میگذارد و ایجاد رضایت یا نارضایتی میکند مردم هیچ کدام کاری به سیاست خارجی دولت ندارند به تنها چیزی که فکر میکنند معیشت خود و خانواده شان است و تنها با قیمتها سر و کار دارن این را می بینند که آیا برنجی را که امروز خریده اند آیا فردا هم میتوانند با آن قیمت بخرند
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
چرت نگو سیاست خارجی هم بی تاثیر نیست
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
عجیبه که با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها ، بورس روزانه حداقل ۱۲۰ هزار واحد به مدت ۳۰ روز قرمز و منفی می شد و در پی آن بورس سقوط کرد و شاخص کل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد ولی اکنون با باطل شدن مصوبه ی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و برگشتن به قیمت قبل ، بورس سبز و مثبت نمیشه . اگر هم مثبت بشه روزی حداکثر ۱۰ هزار واحد!!!!!!!!!!
جناب عشقی ، جناب خاندوزی و جناب رئیسی عزیز، بورس را نابود کردید و ضرر و زیان ۸۰ درصدی را به سهامداران حقیقی وارد کردید . برای درست شدن بورس حداقل ۲۰ سال زمان نیاز هست. در حق سهامداران حقیقی بسیار جفا کردید!!!!!!
کارمند ساده
۰۹:۳۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
مهمترین عوامل گرانی در صنعت خودرو و مسکن ، پوشاک و لوازم خانگی، بانک ها، پتروشیمی ها، فولادی ها، گمرک و بازرگانی هستند....
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
چه عجب توی یه رسانه گزارش بدون طرفداری الکی خوندیم