سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: رئیس جمهور چین احتمالاً از حضور در نشست گروه ۲۰ انصراف می‌دهد

منابع آگاه در هند و چین گفتند شی جین پینگ، رئیس جمهور چین احتمالاً از نشست سران گروه ۲۰ در هند در هفته آینده صرف نظر می‌کند.

دو مقام هندی، یک دیپلمات مستقر در چین و یک مقام رسمی دیگر از کشور‌های گروه ۲۰ گفتند انتظار می‌رود نخست وزیر لی کیانگ در نشست سپتامبر در دهلی نو نماینده پکن باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه هند و چین به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نشست سران در هند به عنوان محلی برای دیدار شی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که حضور وی را تایید کرده، در نظر گرفته می‌شود، زیرا دو کشور به دنبال تثبیت روابط متشنج به دلیل طیف وسیعی از تنش‌های تجاری و ژئوپلیتیکی هستند.

شی آخرین بار در نوامبر گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی با بایدن دیدار کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبلاً اعلام کرده بود که به دهلی نو سفر نمی‌کند و به جای آن سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را اعزام خواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت هند به رویترز گفت: ما می‌دانیم که نخست وزیر به جای شی خواهد آمد. 

در چین، دو دیپلمات خارجی و یک مقام دولتی از یکی دیگر از کشور‌های گروه ۲۰ گفتند که شی احتمالا برای نشست سران سفر نخواهد کرد.

این منابع در چین گفتند که از دلیل غیبت احتمالی رئیس جمهور این کشور اطلاعی ندارند.

پیش بینی دیدار شی و بایدن توسط جریانی از مقامات ارشد آمریکایی که در ماه‌های اخیر از پکن بازدید کردند، از جمله سفر جینا ریموندو، وزیر بازرگانی در اوایل این هفته، تقویت شده است.

یکی دیگر از نشست‌های آتی که برای گفتگو‌های رو در رو بین مقامات دو کشور چین و آمریکا برگزار می‌شود، نشست رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو در ۱۲ تا ۱۸ نوامبر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.