سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مطرح کرد؛

وقوع بیش از ۷ هزار سیل در کشور

حسن وحید تعداد رخداد‌های سیل در ایران از سال ۱۳۳۰ تاکنون را هفت هزار و ۳۵۲ مورد اعلام کرد.

حسن وحید معاون آبخیزداری و امور مراتع سازمان جنگل ها گفت: قلمرو فرسایش آبی در ۱۲۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز است که این عرصه‌ها در ۶کلان حوضه واقع شده است. تاکنون درسطح ۳۲ تا ۳۳ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام داده‌ایم و بیش از ۹۰ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز نیازمند اجرای عملیات هستند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان‌ سازمان جنگل ها با بیان اینکه حوضه‌های آبخیز سکونت‌گاه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: وسعت حوضه‌های آبخیز مشرف به شهرها و مناطق سکونتگاهی حدود ۴۰ میلیون هکتار و حوزه های آبخیز بحرانی حدود ۲۸ میلیون هکتار است.

او با اشاره به وجود ۲۵ میلیون هکتار حوضه آبخیز مرزی، گفت: متاسفانه کمتر به این حوزه توجه شده است.

وحید متوسط فرسایش خاک در ایران را ۱۵.۴ میلیون تن هکتار اعلام کرد و گفت: در برخی مناطق فرسایش خیلی بیشتر است.

او میزان رسوب ورودی به سدها را ۳۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سالانه به اندازه یک سد بزرگ به دلیل ورود رسوب از دسترس خارج می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان تعداد رخداد‌های سیل در ایران از سال ۱۳۳۰ تاکنون را هفت هزار و ۳۵۲ مورد اعلام کرد.

او افزود: نقشه پراکنش سیلاب‌ها نشان می‌دهد تقریبا در تمام مناطق کشور احتمال سیل‌خیزی وجود دارد. حتی در مناطق مرکزی که بارش کمتر است، رخداد سیل اتفاق می‌افتد. از همه مهمتر اینکه با پدیده زمین لغزش و فرونشست زمین نیز مواجهیم.

وحید گفت: آخرین آمار نشان می‌دهد که از زمان ثبت وقایع تا کنون ۱۲۰ هزار زمین لغزش در کشور اتفاق افتاده است. این زمین لغزش‌ها در محدوده‌ای به مساحت ۱۹۶ هزار هکتار رخ داده است.

او از تحقق ۷۰ درصد اهداف تدوین شده درباره آبخیزداری در برنامه ششم خبرداد و گفت: تعهد برنامه ششم اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۰ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی بود که ۷۰ درصد آن محقق شد. در برنامه هفتم نیز باید عملیات آبخیزداری در ۲چ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی اجرایی شود.

او کل اعتباری که از سال گذشته برای پروژه‌های آبخیزداری به ما داده‌اند بیش از ۱۲۰۰ میلیارد  اعلام کرد و افزود: دو همت نیز اعتبارات تهاتر نفت است. کل اعتبارات این حوزه در سال گذشته حدود سه هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰چ میلیارد تومان بود، اما برای امسال  ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ما ابلاغ شده است. یعنی اعتبارات ما به حدود نصف کاهش یافته است.

او دامه داد: اگر بخواهیم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری مد نظر در برنامه هفتم را پنج ساله اجرایی کنیم،  ۶ تا ۷ همت تومان اعتبار نیاز است.

او کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده را ۷۳۹ همت اعلام کرد و گفت: اگر این رقم محقق شود، ۴ هزار و ۴۹۳ هزار میلیارد تومان برای کشور از محل مزایای ایجاد شده توسط آبخیزداری مثل افزایش آبدهی قنوات و غیره سوددهی دارد یعنی ۴.۷ برابر هزینه‌ای که برای اجرای عملیات آبخیزداری می‌کنیم، برای ما سوددهی دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.