سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۱۰۰ درصدی جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی در جذب دانشجویان خارجی و بین المللی موفق به کسب رتبه برتر مطلق در بین دانشگاه‌های کشور شد.

آقای نصراله زاده گفت: دانشگاه تبریز با توجه به ایجاد زمینه مناسب برای جذب دانشجویان بین المللی جایزه ثریا را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز برای کسب این جایزه در پنج شاخص مقام برتر را کسب کرد ادامه داد: تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۴۰ دانشجو بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۵۰۰ دانشجو رسید.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشجویان یاد شده از ۱۰ تا ۱۲ کشور خارجی به ویژه کشور‌های همسایه مانند عراق و سوریه و کشور‌های آفریقایی مانند نیجریه هستند.

آقای نصراله زاده با اشاره به اینکه ۹۰ درصد دانشجویان بین المللی این دانشگاه از عراق هستند ادامه داد: تلاش می‌شود در آینده تنوع جذب دانشجویان بین المللی از کشور‌های مختلف افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۲۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند گفت: ۵۲ درصد از دانشجویان این دانشگاه زن و ۴۸ درصد نیز مرد هستند.

آقای نصراله زاده تعداد رشته‌های دوره کارشناسی این دانشگاه را ۱۰۱ و تعداد رشته‌های دوره کارشناسی ارشد را ۱۲۰ تا ۱۲۷ عنوان اعلام کرد و افزود: ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: اکنون رئیس ۲ دانشکده اقتصاد و تربیت بدنی و علوم ورزشی و پژوهشکده اخترشناسی و فیزیک کاربردی این دانشگاه زن هستند که این موضوع نشان از توجه به قشر بانوان در این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه در بین دانشگاه‌های جامع سومین دانشگاه از نظر دیپلماسی علمی شناخته شده است گفت: دانشگاه تبریز در سال ۲۰۲۳ بر اساس پایگاه رتبه بندی شانگ‌های به عنوان یکی از موسسات معتبر در درجه بندی دانشگاه ها در بین ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

آقای نصراله زاده ادامه داد: در این رتبه بندی دانشگاه تبریز در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت و در بین دانشگاه‌های وزارت علوم در بین چهار تا هفت دانشگاه برتر کشور و پنجمین دانشگاه برتر کشور شناخته شد.

وی با بیان اینکه شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها در نظام رتبه بندی شانگ‌های بیشتر بر اساس پژوهش و فناوری است یادآور شد: ۸۰ درصد مربوط به حوزه پژوهش و فناوری و چاپ مقالات و ۲۰ درصد به عملکرد‌های دانشگاه و کیفیت دانش آموختگان و اساتید مربوط می‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: در رتبه بندی شانگهای دانشگاه تبریز ۲۰۰ پله رشد داشته به طوری که در رتبه بندی قبلی بین ۹۰۱ تا هزار دانشگاه قرار داشت.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به وجود ۶۲ شرکت دانش بنیان در سال گذشته در این دانشگاه گفت: تعداد این شرکت‌ها هم اکنون به ۱۰۱ شرکت رسیده است و اکنون ۷۰ رشته در نوبت قرار دارند.

آقای نصراله زاده افزود: با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد و نوآوری این دانشگاه به پردیس فناوری و نوآوری دانشگاه تبریز ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: با افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۱۷۱ شرکت و ایجاد ۱۵ شرکت دانش بنیان در دانشکده‌های کشاورزی، فیزیک، برق و شیمی این دانشگاه تعداد شرکت‌های دانش بنیان این دانشگاه تا سال ۱۴۰۳ به حدود ۲۰۰ شرکت می‌رسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.