سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد چین از آزادسازی آب‌های رادیواکتیو فوکوشیما در دریا

سخنگوی وزارت خارجه چین آزادسازی آب‌های رادیو اکتیو تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما در دریا را رفتاری «خودخواهانه» خواند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید تخلیه آب رادیواکتیو تصفیه شده ژاپن از نیروگاه اتمی فوکوشیما نمونه‌ای از رفتار «خودخواهانه و غیرمسئولانه» این کشور است و توکیو باید این کار را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ می‌گوید این اقدام «آشکارا تمام جهان را در معرض خطر آلودگی رادیواکتیو قرار می‌دهد». 

این دیپلمات چینی از ژاپن خواست «فورا رفتار خودخواهانه خود را تغییر دهد» و از تبدیل شدن این وضعیت به «ننگی برای ژاپن» جلوگیری کند. وانگ افزود: «چین و سایر کشور‌ها حق دارند اقدامات پیشگیرانه قانونی را برای تضمین امنیت محیط زیست دریایی و سلامت مردم انجام دهند».

گفتنی است، روز پنجشنبه، اپراتور فوکوشیما تخلیه آب رادیو اکتیو تصفیه شده از این نیروگاه را به اقیانوس آرام آغاز کرد. در همان روز، مقامات گمرک چین از تعلیق واردات غذا‌های دریایی از ژاپن خبر دادند.

 پس از زلزله و سونامی فاجعه‌بار سال ۲۰۱۱ در ژاپن، نیروگاه فوکوشیما تخریب شد و به شدت آسیب دید. ژاپن با مقدار زیادی آب، راکتور‌های آسیب دیده را خنک نگه می‌داشت، اما اکنون دیگر محلی برای نگه‌داری این میزان آب ندارد. این کشور می‌گوید آب‌های آلوده به رادیواکتیو را به وسیله سیستم پیشرفته پردازش مایعات تصفیه کرده و زیر نظر آژانس بین الملل انرژی اتمی در طول چندین سال آن را به صورت تدریجی در آب دریا رهاسازی می‌کند. این اقدام با مخالفت برخی کشور‌ها از جمله چین و کره شمالی مواجه شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.