سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی ادامه خواهد داشت/ روند آزادسازی پول های ایران در عراق آغاز شد

علی باقری گفت: غیر از کره جنوبی فقط در عراق پول‌هایمان دچار مشکل بود که در تفاهمی که داشتیم روند آزادسازی آن آغاز شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه صف اول در ارتباط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: در عرصه سیاسی مهم‌ترین ویژگی دولت اولویت داشتن سیاست همسایگی است که به نظرم سیاست همسایگی نقطه شروع و پرش سیاست خارجی دولت است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع در عرصه سیاست خارجی ما نقد کردن و فعال کردن ظرفیت‌های بلا استفاده است. مهم ترین موضوع گذرگاه‌های بین المللی کریدورها چه شمال به جنوب و شرق به غرب است. این باعث توسعه هم در مبادی ورودی بندر چابهار و هم عرصه‌های جاده‌ای و ریلی کشور خواهد شد.

باقری با اشاره به عرصه بین المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم ادامه داد: به نظر من مهم‌ترین آن اهتمام دولت برای جای‌یابی بهینه ایران در سازوکار‌های بین المللی برای نقش آفرینی موثرتر ایران به عنوان یک بازیگر فعال در مناسبات و موضوعات بین المللی است.

وی در خصوص سیاست همسایگی دولت گفت: به نظرم نقطه شروع سیاست همسایگی دولت دو مولفه اصلی است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته تاکید شده است. این نقطه شروع سیاسی است و یک نقطه هم اقتصادی است. در عرصه سیاسی تاکید رهبر انقلاب بر این بود که باید منطقه را به گونه‌ای سامان دهیم که نیرو‌های بیگانه حضور نداشته باشند و منطقه برای اهالی منطقه باشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: در عرصه اقتصادی هم تاکید ایشان در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصاد درون‌زا و برونگر است. این دو عرصه زیرساخت سیاست همسایگی را شکل می‌دهد. اما سیاست همسایگی خود سه بعد دارد. اول، بعد سیاسی که دولت از ابتدا بر بعد سیاسی اهتمام ویژه‌ای داشت و آن موضوع اهتمام سیاسی میان رهبران و نیز دستگاه‌های مسئول در ایران در کشور‌های همسایه است.

باقری توضیح داد: در عرصه امنیتی که دومین مولفه سیاست همسایگی است، باور دولت این است که امنیت درون زا می‌تواند پایداری امنیت را تضمین کند؛ لذا عدم اتکا به بیگانگان و تعامل هم افزا میان کشور‌های منطقه شرایطی را پدید می‌آورد که این شرایط هم امنیت آفرین است و هم پایدار.

معاون امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: اگر بیگانگان در منطقه دخالت کنند به دلیل اینکه امنیت ایجاد شده در راستای منافع آن‌هاست، این امنیت پایدار نخواهد بود. اما وقتی دولت‌های منطقه خودشان در تعاملی که دارند بتوانند سازوکار‌های امنیتی را تعریف کنند، نهایت این امنیت پایدار خواهد ماند.

باقری ادامه داد: سومین موضوع بحث اقتصاد است. امنیتی پایدار خواهد ماند که در گرو تعاملات درهم تنیده اقتصاد کشور‌های منطقه باشد. یعنی کشور‌های منطقه بجای اینکه به بیرون اتکای اقتصادی داشته باشند، باهم این هم افزایی را داشته باشند و خود به خود این تضمین کننده پایداری امنیت خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه در خصوص ویژگی مهم سیاست همسایگی دولت سیزدهم گفت: چه در عرصه سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک بازی برد برد برای همه کشور‌های منطقه تعریف می‌شود. همین بازی برد برد است که می‌تواند سیاست همسایگی را پایدار کند. امروز ما می‌بینیم که به یک ثبات پایدار در مناسبات ایران با کشور‌های منطقه دست پیدا کرده ایم. روندی که در سال گذشته در توافق پکن طی شد، اگر یک روند عادی بود شاید چند سال طول می‌کشید. اما اراده متقابلی که کشور‌ها داشتند یک عقلانیت جمعی را در منطقه حاکم کرد.

علی باقری در ارتباط با مناسبات دوجانبه ایران و عربستان گفت: سفرای دو کشور در آینده نزدیک در تهران و ریاض مستقر می‌شوند و شاید طی دو هفته آینده، این اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در سطح وزیران امور خارجه در شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

باقری بیان کرد: ما در حال حاضر با کشور‌های همسایه، منطقه‌ای و پیرامونی خود تعامل جدی، موثر و هدفمند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سیاسی داریم و ایران با ابتکارات دیپلماتیک خود شرایطی ایجاد کرد که در عرصه آزادسازی پول‌ها و تعاملات منطقه‌ای اهداف زیادی خواهانه آمریکا در این عرصه‌ها محقق نشود.

او  همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد : من معتقدم که سیاست خارجی یک مسئله ملی است و سیاست خارجی کشور نباید وارد بازی‌های سیاسی داخلی شود.

پول بلوکه شده ای نداریم

باقری بیان کرد: پول هایی در جاهای دیگر دنیا داریم که به جهت مبادلاتی که داشتیم توسط خودمان در آن کشور ها مانده است. غیر از کره جنوبی فقط در عراق است که پول هایمان دچار مشکل است. در تفاهمی که با آمریکایی ها شد پول های عراق هم مطرح شد و روند آزادسازی آن هم آغاز شده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت:  طرف آمریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌های مد نظر آزاد شوند. آمریکایی‌ها پول‌های ما را گروگان خواسته‌ای دیگر کرده بودند. به آمریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم نه پول! وقتی بحران اوکراین به وجود آمد طرف مقابل از نهایی سازی توافق اجتناب کرد. 

او افزود: از اسفند ۱۴۰۰ که مذاکرات متوقف شد ما موضوع را پیگیری کردیم و رها نکردیم.  نیاز بود که توافق گذشته بازنگری شود و بر همین اساس مذاکرات غیر مستقیم بین دو طرف شکل گرفت.  اغتشاشات سال گذشته آمریکایی‌ها را به دلیل اشتباه محاسباتشان از مسیر منحرف کرد، اما به سرعت بازگشتند.  آمریکایی‌ها مجبور شدند از خواسته‌های خود عقب نشینی کنند و پیش از توافق رفع تحریم‌ها نسبت به آزادی پول‌های ایران اقدام کنند.

استقرار سفرای ایران و عربستان ظرف دو هفته آینده

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: سفرای ایران و عربستان ظرف دو هفته آینده در تهران و ریاض مستقر می‌شوند. اگر بیگانگان در منطقه دخالت کنند به دلیل اینکه امنیت ایجاد شده در راستای منافع آن‌هاست، این امنیت پایدار نخواهد بود. امروز ما به یک ثبات پایدار در مناسبات ایران با کشور‌های منطقه دست پیدا کردیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
هرچی هم پولهای بلوکه شده ِِآزاد شود دولت حسن روحانی اینقدر چاه وچاله چوله کنده بوده هرچی هم دلار یرو تومان داخلش ریخته شود حالا حالاها پر نخواهد شد هیچی به یارانه های مردم اضاف نمیشه
منصور
۱۸:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
بعضی از اونایی که فعلا بر سر کار هستن خیلی نارحت بودن که چرا دولت قبلی با امریکا مذاکره کرده
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
کشور دوست و برادر چطور پولاتون و مسدود کرده البته شرمنده پول ملت رو.
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
خودتون خسته نشدین از این همه دروغ الآن چند ساله دارین چندین بار این پولا را آزاد میکنین آخه چند دفعه؟
منصور
۰۶:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
اولش در حاشیه // بعدا میاد در متن
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
درود به شرفتان..درسته که شرایط اقتصادی خیلی بده و گلهمندیم.. و تمام این مشکلاتم از داخل..و خائنین بی وجدان..خون مردم رو می‌مکند..اما امیدواریم که با کمک خدا و همت دلسوزان ..مشکلات برطرف بشه..انشاالله
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خدایا شکرت دم دولت گرم
ایرانی گرفتار دروغگویان
۲۳:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
دقت کنید و خوانندگان عزیز یادتان نره ایشان می گویید هیچ پول بلوکه شده نداریم ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار بلوکه شده مورد اداا تا شش ماه پیش ایشان صفر کرد حالا جیب کی رفت و چطور ازاد شد هیچ حرفی نگفت به این راحتی ۱۵۰ میلیارد نیست کرد
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
الان آذری جهرمی میزنش به حساب طلب دولت بی کفایت خودشون و نمیگه اگه گرفتن پول کار راحتی بود چرا خودشون نگرفتند
البته الهی شکر که نگرفتند وگرنه اینم به باد فنا میدادند
سریال گاندو با کلی سانسور مصلحتی اقایان خیانت خیلیها رو خوب نشون میده . فقط نمیدونم روز قیامت اینا چطور میتونن تو چشم شهدا و جانبازا و خانوادهاشون و کلا ملت عزیز وخوب ایران نگاه کنن
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خوش به حال ژن خوب ها و آقازاده ها.
کمیل
۲۳:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
همینطور پوله که کرور کرور داره آزاد میشه ولی ما جز پس رفت در زمینه های اقتصادی و معیشتی از این دولت نمی بینم.
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خدارو شکر .حالا کجا خرج میشه
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
تولید
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
ارزونی میشه ازاین جهنم نجات پیدا میکنیم؟؟؟
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی را مقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیاورید . کشور را از بن بست بی عدالتی ، تبعیض و عدم شفافیت خارج کنید
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
اگر بدون رانت و فساد سفارش وی ای ار خارجی ، به دنبال نخبگان صنعت برق و الکترونیک داخل می رفتید الان وی ای ار داخلی نصب شده بود . رها کنید لذت سفارش کالای اروپایی را ، رها کنید لذت سفرهای اروپایی را . دریابید جوانان دانش اموخته و تحصیل کرده داخلی را . هزینه کنید برای اعتماد به نفس صنعت داخلی . مدیران پیر و رابطه باز را از فدراسیون فوتبال اخراج کنید . بخش صنعت را در فدراسیون فوتبال احیا کنید