سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلستان در بین ۱۰ استان برتر کشور در بخش صنعت قرار گرفت

استاندار گلستان اعلام کرد: اکنون در بخش صنعت گلستان با رشد هفت و ۹ دهم درصدی در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار گرفته است.

علی محمد زنگانه چهارشنبه شب یک شهریور با حضور در برنامه دولت سیمای گلستان با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده در دو سال گذشته همه بخش‌های اقتصادی استان شاهد رشد بودند، گفت: بر اساس آمار رسمی استان گلستان سال گذشته همراه با استان‌های سمنان و قم رشد اقتصادی بالای سه درصد را تجربه کرده است.

استاندار گلستان افزود: بخش کشاورزی نیز سال گذشته علیرغم بروز خشکسالی، رشد یک درصدی را شاهد بوده است و این شرایط مرهون تلاش‌ها و برنامه ریزی مدیران برای کاهش آثار خشکسالی در استان بوده است.

زنگانه گفت: استان گلستان در ابتدای آغاز به کار این دولت از نظر درآمد و سرانه مردم استان در زمره استان‌های پایین کشور قرار داشت، اما در نتیجه تلاش‌های انجام شده درآمد سرانه مردم در حال نزدیک شدن به میانگین کشوری است.

وی توسعه صادرات غیر نفتی از استان به کشور‌های همسایه را از اهداف اصلی دولت قلمداد کرد و افزود: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، صادرات غیر نفتی از استان گلستان ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده بود و با دیپلماسی فعال منطقه‌ای این رقم در شرایط کنونی از مرز ۲۵۰ میلیون دلار فراتر رفته است.

استاندار گلستان استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی و توسعه مناسبات با ترکمنستان را از اولویت‌های مهم دانست و تاکید کرد: تلاش ما این است که پنجاه درصد صادرات کشور به ترکمنستان از طریق گلستان صورت پذیرد و برای رسیدن به این هدف، اقداماتی در شرف انجام است.

زنگانه گفت: با آغاز به کار فاز دوم عملیاتی پروژه پتروشیمی گلستان مبلغ سی هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری می‌شود و دستور رئیس جمهور این است که فاز دوم عملیات اجرایی این پروژه، در سفر دوم ایشان به استان آغاز شود.

وی فعال سازی واحد‌های تولیدی راکد و نیمه فعال در استان را از اقدمات مهم صورت گرفته در استان قلمداد کرد و اعلام کرد: با تلاش‌های انجام شده در ۲۲ ماه اخیر، مشکلات ۱۰۳ واحد تولیدی راکد یا نیمه فعال رفع شده است.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، استان گلستان در زمینه بهره وری نیروی کار در رتبه یک کشوری قرار گرفته است. مساله تنش آبی در استان و تلاش‌های مدیران برای کاهش آثار این تنش محور دیگر سخنان استاندار در برنامه دولت بود.

 زنگانه در این زمینه گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و برای اصلاح این روند باید به سمت استفاده بهینه از آب‌های سطحی حرکت کنیم.

او افزود: در ۲۲ ماه گذشته دو هزار میلیارد تومان در حوزه طرح‌های مرتبط با آب به استان اعتبار تخصیص داده شده و از این مقدار هزار میلیارد تومان به تکمیل سد نرماب اختصاص یافته و بدنه و تاج این سد کاملا آماده بهره برداری شده است.

زنگانه با اعلام این نکته که برای تامین آب شرب مردم استان، مجوز شیرین سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب گرفته شده گفت: با اقداماتی که در ماه‌های گذشته انجام شده پروژه آبرسانی به شهر کلاله در مراحل پایانی قرار داشته و همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به گلستان افتتاح خواهد شد.

استاندار گلستان توسعه شبکه فاضلاب در شهر‌های مختلف استان را نیز از جمله پروژ‌های حوزه آب استان برشمرد و اعلام کرد: در این زمینه، برای تکمیل فاز نخست طرح فاضلاب گنبد ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و در چند شهر دیگر هم طرح‌های مشابه در حال اجرا است.

زنگانه پروژه علاج بخشی خلیج گرگان را از اقدامات مهم انجام شده در ماه‌های گذشه دانست و افزود: در شرایط فعلی، لایروبی کانال آشور بالای ۹۵ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل این پروژه و در مراحل بعدی عملیات پمپاژ آب از دریا به خلیج گرگان هم انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتبارات تملک دارایی در استان گلستان در دو سال نخست دولت سیزدهم نسبت به دو سال آخر دولت گذشته، چهار برابر شده و در نتیجه این شرایط گلستان در شرایط کنونی به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است.

وی همچنین خبر داد: با رایزنی‌های انجام شده و با هدف پرداخت مطالبات گندم کاران، جابجایی بودجه‌ای در هیات دولت انجام شده و به زودی مطالبات معوق و ماالتفاوت قیمت تضمینی گندم پرداخت خواهد شد.

منبع: صدا و سیما

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.