سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ مشکلی در تامین آنتی‌بیوتیک، دارو‌های بیهوشی و سرم نیست

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در جایی که تولید به صرفه نیست در قیمت‌گذاری به تولید کنندگان کمک می‌کنیم.

سیدحیدر محمدی، در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فارمکس با اشاره به این که دستگاه‌های متعددی در تأمین دارو دخیل هستند، گفت: اگر این دستگاه‌ها به وزارت بهداشت اعتماد کنند، می‌توانیم هر اطلاعاتی را که نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار دهیم. همان طور که اخیرا از داشبورد‌های الکترونیکی این سازمان در راستای شفافیت فرآیند‌ها رونمایی کردیم.

وی افزود: داشبورد‌های سازمان غذا و دارو اطلاعاتی درباره ایجاد اتاق شیشه‌ای به راحتی، فرآیندها، قیمت، وضعیت ترخیص، سیاست‌گذاری و ... در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت اختصاص بودجه در حوزه غذا و دارو تصریح کرد: از اول اردیبهشت‌ کمتر از پنج درصد از ارز مورد نیاز حواله شده بود؛ اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده، امروز ۷۰۰ میلیون دلار از ارز این حوزه حواله و قول حواله ۵۰۰ میلیون دلار هم از سوی یک شرکت دیگر به ما داده شده است. سازمان برنامه و بودجه در خرداد ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه بیمه بابت دارو تزریق کرده است و احتمالا دو هزار میلیارد تومان نیز در اوایل شهریور تامین شود.

محمدی در ادامه با اشاره به وضعیت تأمین دارو اظهار کرد: مشکلات تأمین آنتی‌بیوتیک از سال گذشته کاملا مرتقع شده است و امروز مشکلی در تأمین این دارو‌ها نداریم. کمبود دارو‌های بیهوشی تا حد زیادی رفع و با تولید داخلی دو داروی بیهوشی بخش زیادی از نیاز بازار تأمین شد. تأمین سرم هم که در سال گذشته با اختلالاتی مواجه شده بود، امروز به طور کامل حل شده است. در حوزه تأمین دارو‌های اعصاب و روان نیز بخش اعظم مشکلات مرتفع شده اند.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر میزان کمبود‌ها به زیر چهار درصد می‌رسد، گفت: در صورتی که با همکاری دستگاه‌های دخیل مشکلات ارزی حل شوند به کاهش بیشتر کمبود‌ها می‌توان امیدوار بود.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰ شرکت تولید کننده ماده اولیه دارویی گفت: ارزبری این حوزه در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است که ۲۰۰ میلیون دلار آن مربوط به ماده پیش‌ساز بوده که با همین میزان ۲۰ درصدی، ۵۰ درصد از نیاز کشور را تأمین کردند. بنابراین مشخص می‌شود که ارزش افزوده ماده اولیه بالا بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با کمک فعالان این حوزه ۱۰۰ درصد نیاز بازار دارویی را تأمین کنیم.

او گفت: در جایی که تولید به صرفه نیست در قیمت‌گذاری به تولید کنندگان کمک می‌کنیم. در جایی که امکان صادرات وجود داشته باشد نیز همراه خواهیم بود.

وی با اشاره به میزان صادرات دارو نیز گفت: در حال حاضر ارزش صادرات در حوزه مواد اولیه ۱۰ میلیون دلار است که باید با تقویت حوزه بازرگانی در شرکت‌ها، صادرات تقویت شده و این میزان بیشتر شود تا هر روز شاهد تولید دارو‌های جدید باشیم.

او در پایان با اشاره به حمایت سازمان غذا و دارو از عمق تولید، یادآور شد: ساختار ما حمایت از تولید است و هرچه عمق تولید بیشتر باشد، حمایت سازمان غذا و دارو هم بیشتر خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
کمبود هست
hoo
۱۶:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
وای بازشروع شد وقتی میگیدنیست شنبه معلوم میشه که هست
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
راست میگویند همه چیز هست .فقط در بازار ازاد
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
اسپيرونولاكتون برند ايران هورمون پيدا نميشه لطفا رسيدگى كنيد آيا اين شركت ديگه توليد نميكنه يا چيه كه انقد كمياب شده