سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سدسازی جدید ترکیه بر روی دجله

دولت ترکیه قصد دارد در منطقه الجزیره استان شرناق سد جدیدی بر روی دجله احداث کند.

وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه در ۱۶ اوت به طور رسمی با ساخت سد الجزیره بر روی رودخانه دجله در استان شرناق موافقت کرد.

پس از گزارش‌های رسیده به وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه که شامل ارزیابی‌های نهایی بود، این وزارتخانه تایید علمی خود را برای احداث سد در محل مذکور اعلام کرد.

اگرچه هنوز تاریخی برای شروع پروژه سد الجزیره تعیین نشده، اما ارسلان تاتار، نماینده استان شرناق در پارلمان ترکیه اعلام کرد که این سد در روستای میسوری در منطقه قرسک در دره بین کوه جودی و کبار در منطقه الجزیره ساخته می‌شود.

طبق اطلاعات اعلام شده، ساخت این سد ۴۱ متری سه سال به طول خواهد انجامید و ظرفیت ذخیره سازی ۳۸۱ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت. این پروژه فقط یک سد معمولی نیست، بلکه پروژه‌ای برای تولید برق و آبیاری زمین‌های کشاورزی است و بخشی از پروژه «گپ» است.

پروژه ساخت سد الجزیره در ۲۴ مه ۲۰۱۳ به دولت ترکیه ارائه شد، اما مشکلات مختلف و مطرح شدن پروژه سد ایلیسو منجر به توقف این پروژه شد. این پروژه مجددا در ۲۹ آوریل ۲۰۱۹ به دولت ترکیه ارائه شد، اما کمیته مشترک ارزیابی امور سد‌ها و اداره پروژه‌های استراتژیک بلندمدت دولت ترکیه علیرغم رد این پروژه، تصمیم به تعویق آن گرفتند.

گفتنی است دولت ترکیه بر روی رودخانه دجله که طولانی‌ترین رودخانه خاورمیانه است و طول آن به دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد، شش سد بزرگ و ده‌ها پروژه تولید برق ایجاد کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
دم ترکیه و اردوغان گرم
برای منافع خودش هر کاری میکنه
حتی با روس و اسرائیل و امریکا هم رابطه همزمان داره
اینجا هم دولت خرجش رو از جیب مردم توی بورس در میاره
رامین
۱۱:۵۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
ترکیه یک همسایه غیر قابل اعتماد و بسیار ریال کار است،کافی است تاریخ کوچولوی ترکیه را بخوانیم تا بدانیم که هر جا مت جه ضعف همسایه خود شده توسط نیروی نظامی دست به اشغال زده است،موضوع قبرس و هم اکنون هم سوریه نمونه بارز،امیدوارم اونهایی که ترکیه براشون حکم ناموس رو داره متوجه حقیقت بشوند
میگ میگ
۱۱:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
ترکیه دشمن قسم خورده تشیع بوده وهست،هرجاشیعه نشین بوده توسط ترکیه تکفیرشده وتکفیری هاراواردآنجامیکند.....نمیدونم مردم آذربایجان شرقی وغربی وشمالغرب ایران ازترکیه چی دیدین که اینقدترکیه ترکیه میکنند،اونم ترکیه ایی که سنی عثمانی هستندواکثرمهاجرهستند،،ترکیه ایی که دشمن قسم خورده آل علی وحکومت علوی است...مرگ برترکیه خبیث،دشمن شماره یک ایران وکشورهای اهل تشیع ترکیه است
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
ترکیه آب بده و جاش یک چهارم محصولات رو بگبره
ایرانیومU-238.03
۰۷:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
ترکیه هنوز روستایی که از سوریه اجاره کرده بود پس نداده. داعش هم برای پس ندادن این روستا از ترکیه به سوریه گسیل داده شد. هنوز روستای سوریه پس داده نشده یک جزیره از لیبی به مدت 99 سال اجاره کرده است. ترکیه نه تنها آب را بروی عراق بسته است بلکه هرگاه اراده کند عراق را به سیلاب می بندد. ایران را هم می تواند دچار سیلاب های خطرناک کند.
ناشناس
۰۶:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
ترکیه اینهمه آب میخواد چیکار ؟؟
باید ببینیم تولیدات کشاورزی ترکیه قبل و بعد از زدن سدا چقدر فرق کرده و اگه فرقی نکرده اقدامات خصمانه محسوب میشه