سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طی دو سال گذشته؛

بیش از ۵ هزار روستا گازرسانی شد

معاون وزیر نفت گفت:طی ۲ سال گذشته ، بیش از ۵۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توسعه گازرسانی در کشور از پس از انقلاب اسلامی، ۹۸.۶ جمعیت شهری و ۸۶.۳ جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور قرار گرفتند که این عدد به منزله برخورداری ۲۷.۵ میلیون مشترک از این نعمت الهی است.

او ادامه داد:  از شروع به کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) صورت گرفته است.

به گفته چگنی، طی دو سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد تومان (همت) در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ همت در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ همت درانتقال گاز، ۲.۴ همت در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ همت در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در مجموع، ۶۹.۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، گفت: از این میزان، ۳۴.۵ همت در پروژه‌های روستایی و شهری، ۲۳.۴ همت در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، ۲.۴ همت در پروژه‌های انتقال گاز و ۹ همت نیز در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

توسعه گازرسانی به دو استان محروم کشور

چگنی توضیح داد: برای دولت سیزدهم، توسعه گازرسانی در مناطق و استان‌های محروم به اندازه دیگر استان‌ها حائز اهمیت است و تلاش شده که طی این دو سال، بیشتر شهر‌ها و روستا‌های این استان‌ها گازدار شوند.

او افزود: بر همین اساس، طی ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۱۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.

تقویت رینگ شرقی و شبکه گاز شمال کشور؛ اولویت پروژه‌های عمرانی

چگنی در ادامه، در خصوص پروژه‌های اولویت دار شرکت ملی گاز ایران گفت: تقویت شبکه گاز شمال شرق کشور ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران است که در این چارچوب و با توجه به تأکیدات وزیر نفت، عملیات اجرایی پروژه خط دوراهی دشتک - زابل به سربیشه به طول ۳۰۰ کیلومتر، احداث خط صالح آباد - تربت جام به طول ۷۰ کیلومتر و تاسیسات تقویت فشار آرادان که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، جای می‌گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: این پروژه‌ها به منظور تقویت رینگ شرقی کشور و افزایش پایداری انتقال گاز در محور‌های تایباد و تربت جام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره پروژه‌های تقویت شبکه گاز در شمال کشور هم گفت: برای تقویت حوزه شمال کشور و عملیات اجرایی خط تقویتی دوم اردبیل به طول ۵۵ کیلومتر، خط نهم سراسری از اهواز به کوهدشت به طول ۴۰۰ کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار اهواز آغاز و همچنین مطالعات فنی- مهندسی امتداد خط نهم سراسری از میاندوآب به تبریز و فاز دوم تبریز تا بازرگان هم انجام شده است.

پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع گاز در ۶ استان

چگنی در ادامه، طرح هوشمندسازی شبکه توزیع گاز را دیگر پروژه اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه از تکالیف قانونی است که بر عهده شرکت ملی گاز است.

او افزود: سال گذشته مهندس مشاور پروژه انتخاب شد و به زودی با فراخوانی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران منتشر خواهد کرد، اجرای طرح به صورت پایلوت در ۶ استان کشور انجام و پس از آن، پروژه در سراسر کشور اجرا خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم ۲۷ میلیون کنتور را هوشمند کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پروژه هوشمندسازی تجربه موفقی در کشور‌های دیگر قلمداد می‌شود، گفت: اجرای این پروژه‌ها ۱۰ سال در کشور‌های اروپایی زمان برده و از این رو، باید در نظر داشت که این پروژه، کوتاه‌مدت نخواهد بود. اجرای پروژه هوشمندسازی علاوه بر این‌که منجر به بهبود مدیریت و کنترل مصرف می‌شود، منافع متعددی برای مشترکین و مصرف‌کنندگان هم دارد؛ ازجمله این‌که مشترکین می‌توانند گاز صرفه‌جویی شده را در بازار انرژی به فروش برسانند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.