طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان، در کارگاه آموزشی کیفیت بخشی سطح آموزشگاهی مدارس استثنایی که در محل پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج با حضور مدیران مستقل و معاونین اجرایی مدارس برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی معلمان اولویت اجرایی آموزش وپرورش استثنایی است.
محمدی با بیان اینکه پاشنه آشیل مدیریت آموزش وپرورش در عصر جدید عدم ارتقای کیفیت آموزشی است، افزود: فقدان کیفیت آموزشی دانش آموزان و فرهنگیان را دلسرده کرده و باعث میشود خروجی لازم از نظام آموزش وپرورش حاصل نشود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: کیفیت آموزشی حالت ویژهای از نظام است که این حالت نتیجهی یک سلسله اقدامات و عملیات مشخص است که پاسخگوی نیازهای اجتماعی معین در یک نقطهی زمانی و مکانی خاص باشد.
او خاطر نشان کرد: در نظامهای آموزشی توجه به کیفیت به موازات تأکید بر کمیت، مد نظر قرار نگرفته است و توجه بیش از حد به کمی سازی در آموزش منجر به بحرانی به نام کیفیت شده است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه آموزش وپرورش به عنوان یک صنعت در دنیا رشد کرده وبه مرحله توسعه رسیده است، تصریح کرد: در عصر توسعه یافتگی رمز ماندگاری آموزش وپروش توجه به کیفیت است.
محمدی تصریح کرد: کیفیت در فرهنگ لغت به معنی صفت، حالت چیزی یا چگونگی و چونی است و کیفیت یعنی توانایی ارائه یک خدمت یا محصول در برآوردن هدف مورد نظراست که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد.
او با اشاره به اینکه سیرآینده کیفیت به دو سمت تطبیق با فرهنگ و تطبیق با محیط اجتماعی و جهانی در حال حرکت است، گفت: عناصر مهم کیفیت بخشی لذت بردن، غرور استادی و پاداش معنوی است.
محمدی در ادامه افزود: افراد علاقمند به کیفیت، از افراد آشنا به اصول فنی کنترل کیفیت در بهبود کیفیت موثرترند و انسان با کیفیت انسانی است که کار را از روی علاقه و نه تکلیف انجام میدهد، انسان با کیفیت مدیریت فردی یا خودکنترلی دارد، کار را خوب انجام میدهد و به آن بهبود میاندیشد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کیفیت را تناسب ویژگیهای عناصر با انتظارات دانست و تصریح کرد: کیفیت عاملی برای تطبیق با شرایط جدید و حدی قابل پیش بینی است که بتوان با حداقل هزینه به آن رسید.
محمدی با برشمردن عملکرد دانش آموزان، وضعیت دبیران، عملکرد مدیران و عوامل اجرایی، وضعیت فضا و تجهیزات، وضعیت بهداشت وایمنی مدارس، کیفیت فعالیتهای مدرسه و جلب مشارکتها بعنوان ۷ مؤلفه کیفیت، خواستار توجه ویژه و پیگیری مجددانه مدیران مدارس استثنایی در کیفیت بخشی به فعالیتهای دانش آموزان با نیازهای ویژه شد.