سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جواد محمد زمانی در آستانه برگزاری جشنواره هنری ایران 1404

داشتن چشم انداز لازمه ایجاد تحول است

حجت الاسلام و المسلمین جواد محمد زمانی معتقد است؛اگر بخواهیم در عرصه هنر و ادبیات تحول ایجاد كنیم باید چشم انداز داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛حجت الاسلام جواد محمد زمانی،شاعر آیینی كشورمان با بیان این كه برگزاری جشنواره هنری ایران 1404 بر مبنای سند چشم انداز 20 ساله توسعه نظام كار شایسته و بایسته ای است،افزود: برای تحول نیازمند شناخت درستی از شرایط حال حاضر خودمان هستیم و همچنین نیاز داریم آرمان هایی كه به آن ها اعتقاد داریم بشناسیم.
این شاعر شناخته شده در ادامه گفت: اگر می خواهیم در عرصه ادب و هنر تحولات مثبتی ایجاد كنیم باید چشم انداز داشته باشیم و در بستر آن آرمان هایمان را تعریف كنیم.
محمد زمانی با بیان این كه آرمان ها و چشم انداز ما باید بر 2 شاخصه مبتنی باشد، افزود: چشم اندازی كه نیازمند آن هستیم باید بر دارای 2 شاخصه اسلامیت و ایرانیت باشد، یعنی هم اسلامی باشد و هم با خلق و خوی ایرانی ما سازگار باشد.
این هنرمند ادامه داد: این دو عنصر از این جهت اهمیت دارند كه هنر ایجاد شده بر مبنای آن ها، هنری بومی است و با ساختارهای فرهنگی جامعه ما سازگار است و از این جهت تعارضی با نوع زندگی و فرهنگ ما نخواهد داشت.
حجت الاسلام محمد زمانی با بیان این كه گاه هنرهای بیگانه و غربی در جامعه ما خلق می شود، افزود: هنرهایی كه با رویكرد غربی در جامعه ما تولید می شود مورد پذیرش مخاطب قرار نمی گیرد و از سوی آن ها پس زده می شود و كم كم تبدیل به ناهنجاری می شود.
او ادامه داد: اما هنرهایی كه بومی هستند و بر اساس تكریم انسانی خلق می شوند معضلی ایجاد نمی كنند و در خدمت تعالی و كمال بشریت مورد استفاده قرار می گیرند.
محمد زمانی با بیان این كه هنرمندان برای خلق آثار در راستای تحقق آرمان های سند چشم انداز باید اولویت ها را در نظر بگیرند، افزود: به نظر من در حوزه شعر اولویت ها با شعر آیینی و شعر دفاع مقدس است زیرا این موضوعات فراگیر هستند و جایگاه خود را هم در میان مردم به دست آورده اند، بنابراین می توانند تاثیرات ارزشی مناسبی داشته باشند.
او همچنین آفرینش آثار هنری در زمینه های وحدت اسلامی، گسترش انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی را واجد اولویت خواند و گفت: چنین آثار هنری می تواند در جهان عرضه شود و اساسا به عنوان هنر ارزشی جهانی مورد توجه قرار گیرد.
 

حجت الاسلام جواد محمد زمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه اگر قصد شركت در جشنواره ایران 1404 را داشتید چه موضوعاتی را برای خلق اثر خود انتخاب می كردید، گفت: سعی می كردم آثار امید آفرین را به این جشنواره ارسال كنم زیرا معتقدم این گونه آثار می تواند تحول آفرین باشد.جوانان ما باید خود را باور كنند و این خود باوری تنها با امیدواری میسر می شود.
این شاعر ادامه داد: همچنین آثاری را به این ارائه می دادم كه جامعه را به سمت خوبی ها هدایت كند و رویكرد امر به معروف و نهی از منكر داشته باشد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.