سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخشی از خود علیه خود

بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند و می تواند قسمت‌های مختلف اندام‌ها و بافت‌ها را درگیر کند.

سجاد بهرامی روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند و می تواند قسمت‌های مختلف اندام‌ها و بافت‌ها را درگیر کند. در اختلالات و التهابات روانشناختی انسانی نیز ما شاهد این بیماری هستیم که قسمتی از خود که کارکردی موثر در شرایط خاص داشته می‌تواند به اشتباه به قسمت‌هایی از خود حمله کرده و کارکرد فرد را چه از نظر شخصی و چه از نظر اجتماعی تخریب کند. 

وی افزود: همه ما انسان‌ها داستان‌هایی برای خود داریم، داستان‌های تلخ و شیرین، شاید لحظاتی بوده که به خاطر داشته هایمان عمیقا احساس خوشبختی می‌کردیم و لحظاتی که عمیقا از همان داشته‌ها عمیقا شرمسار و خشمگین و عصبانی بودیم و حتی شاید تمایلی به ادامه زندگی نداشتیم. 

اگر این گفتگو را دنبال می‌کنید شاید دردی عمیق و حل نشده را با خود حمل می‌کنید، به خودتان و آنچه بر شما گذشته نگاه کنید: به پدر و مادرتان، همسرتان، فرزندانتان و بزرگترین داشته، یعنی به خودتان نگاه کنید. اینکه شما امروز مشغول خواندن این مصاحبه هستید به این معنی است که شما خوش شانس‌ترین بوده اید و حتی عمیق‌تر به اتفاقاتی که رقم خورد تا پدر و مادر شما باهم آشنا شوند و .... به پدر و مادری و در زمان نوزادی و کودکی عمیقا به آن‌ها عشق می‌ورزیدید و شاید امروز در سنین نوجوانی بار‌ها از آن‌ها متنفر شده اید، به همسری که آرزوی داشتنش شما را تا اعماق خوشی پیش میبرد و امروز عمیقا از او دور شده اید، به فرزندی نگاه کنید که روزی شوق زندگی برایتان داشت و امروز شاید بزرگترین عامل نارضایتی شخصی شماست. 

وی ادامه داد: همه حیوانات و انسانها، در مواجهه با یک تهدید، تمایل دارند به یکی از سه روش پاسخ دهند: جنگیدن، فرار کردن و یا پنهان شدن. خیلی از وقت‌ها رابطه ما با یک مساله مانند رابطه یک ماهی با قلاب ماهیگیری است، بسیاری از افراد تمایل دارند قلاب‌های خاصی را به سرعت نوک بزنند و قبل از اینکه متوجه چیزی شوند، واکنش جنگ، فرار یا پنهان شدن را فعال می‌کنند.

بهرامی گفت: در این موارد، رابطه آن‌ها با قلاب خاص (ازجمله همسر، فرزند، والدین، فقدان‌ها و افکار دردناک) چنان خصمانه یا اجتناب ناپذیر است که توانایی آن‌ها در نگاه کردن به قلاب به عنوان یک قلاب و تله فکری دچار اختلال می‌شود، و ما می‌دانیم که رفتار قلاب تقریباً ناگزیر از ظاهر آن است. این اتفاق خصوصا هنگامی می‌افتد که زخم‌ها عمیق هستند و در این شرایط افراد گیر قلاب سرزنش یا قضاوت کردن خود یا جذب نگاه تونلی به داستان خود می‌شوند. به طور دقیق‌تر و فنی‌تر، عملکرد قلاب محدود کردن دامنه پاسخ‌ها به یک مجموعه کاهش یافته، انعطاف ناپذیر و غیر عملی است و هرچه تقلا کنند آسیب و زخم و پارگی بیشتر می‌شود.

در چنین مواردی، پژوهش‌ها نشان داده که آموزش عشق به خویشتن می‌تواند به تغییر رفتار زیر ظاهر قلاب کمک کند و به شما نشان دهد چگونه مبارزه درونی خود کنار گذاشته و راه آشتی درونی را انتخاب کنید.

برچسب ها: روانشناسی ، ذهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.