سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار بیش از ۷۸ هزار مقاله در نمایه‌های معتبر جهانی

وزیر علوم گفت: نقش دانشگاه و دانشگاهیان در پیشرفت کشور غیر قابل انکار است.

محمد علی زلفی گل گفت: مقایسه پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها با اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به تحولات انجام شده به خوبی نقش دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد چرا که بخش زیادی از این تحولات به دست دانش آموختگان دانشگاه‌ها و با تکیه بر ظرفیت علمی انجام شده است.

وی با ارائه گزارش آماری کوتاهی به مقایسه سال پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط حاضر در آموزش عالی پرداخت و گفت: تعداد دانشجویان از ۱۷۵ هزار دانشجو به ۳ میلیون و دویست هزار دانشجو افزایش یافته است و در برهه‌ای از زمان به ۴ میلیون دانشجو هم رسیده بود.

وزیر علوم افزود: در اوایل انقلاب اسلامی مجبور بودیم دانشجویان را در مقطع دکتری به خارج اعزام کنیم تا تحصیل کنند، ولی امروز در اغلب دانشگاه‌ها و اغلب رشته‌ها دوره دکترای تخصصی دایر است و حتی در برخی دانشگاه‌ها دوره پسادکتری راه اندازی شده است.

وی به پیشرفت‌های حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در سال پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۵۰۰ مقاله علمی ایرانی در نمایه‌های معتبر منتشر شده بود، ولی هم اکنون بیش از ۷۸ هزار مقاله در نمایه‌های معتبر جهانی منتشر شده است و در برخی رشته‌ها مانند نانو از نظر تولید علم در رتبه‌های نخست جهان هستیم.

زلفی گل افزود: در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی پزشکان عمومی هم از کشور‌های آسیایی بودند، ولی هم اکنون دانش پزشکی به قدری در ایران پیشرفت کرده است که توریست سلامت در کشور وجود دارد.

وزیر علوم گفت: از همه وزیران و روسای قبلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در این پیشرفت‌ها نقش داشته اند قدردانی می‌کنم. 

وزیر علوم با بیان این که تولید علم برای کشور مرجعیت و جایگاه جهانی می‌آورد و مصرف علم که همان کاربرد علم در رفع نیاز‌های جامعه است؛ آسایش و رفاه عمومی را به دنبال دارد گفت: برای اتصال علم به نیاز‌های جامعه، سامانه نان را در سال گذشته راه اندازی کردیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برخی قوانین دیگر به این سامانه اشاره شده است.

وی اظهار داشت: سامانه نان می‌تواند پژوهش‌های علمی کشور و پایان نامه‌ها را به سمت نیاز‌های کشور هدایت کند و مشوق‌های خوبی برای استفاده از این سامانه در نظر گرفته ایم؛ به نحوی که اگر عضو هیئت علمی دانشجویی را راهنمایی کند که موضوع پایان نامه را از موضوعات ثبت شده در این سامانه انتخاب کنند؛ دانشجو و استاد مورد تشویق قرار می‌گیرند.

زلفی گل گفت: استادی که موضوع پژوهشی خود را در این سامانه ثبت کند می‌تواند از میان دانشجویان استعداد درخشان دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیرد که همان روش پذیرش استاد محور است.

وزیر علوم تاکید کرد: این که دانشگاهیان و محققان علمی در رشد کشور و حل نیاز‌های جامعه نقشی نداشتند ظلم به حامعه دانشگاهی است. انتظارات از دانشگاه زیاد است و ما هم اذعان داریم امکان نقش آفرینی بیشتر وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید متناسب با انتظارات، فرصت و امکانات در اختیار دانشگاه قرار گیرد و مسائل از طرف مسئولان به دانشگاه ارجاع شود.

وزیر علوم با اشاره به این که هم تولید علم برای کشور نیاز است و هم تولید فناوری و نوآوری برای حل مسائل کشور گفت: با تدوین سند ملی سهم انواع تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی از پژوهش کشور مشخص می‌شود و جایگاه هر موسسه آموزشی و پژوهشی نیز در پازل علم و فناوری تعیین می‌شود.

برچسب ها: نوآوری ، مقاله ، نمایه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.