هادی شفیعیان مدیر اجرایی بندر فریدونکنار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه این بندر تنها بندر شمال کشور است که منطقه ویژه اقتصادی نیست، گفت: با توجه به اینکه دو بندر امیرآباد و نوشهر به عنوان بنادر همسایه منطقه ویژه هستند تحقق این آرزو نیز دغدغه اصلی مسئولان بندر فریدونکنار است.
او افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی پیگیریهای مستمری انجام داده است که با توجه به قولهای داده شده پیش بینی میشود بندر فریدونکنار تا چند ماه آینده به عنوان منطقه ویژه معرفی شود.
شفیعیان بر پیگیری استانی و ملی بیشتر برای تحقق این امر تاکید کرد و ادامه داد: بندر فریدونکنار متعلق به یک شهر نیست بلکه برای توسعه استان و کشور در حال فعالیت است و حداقل انتظار این است که همانند سایر بنادر به منطقه ویژه تبدیل شود.
مدیر اجرایی بندر فریدونکنار گفت: کاهش تراز آب دریای خزر چالشی برای تردد شناورهای تجاری در اسکلههای این بندر بوجود آورده است.
او افزود: پیگیریهایی برای لایروبی حوضچه این بندر انجام و مقرر شده است تا چند روز دیگر لایروب به این بندر اعزام و قرارداد مناقصه برای لایروبی بندر با هزینه بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیز در ماههای آینده انجام شود.
افزایش فعالیت بندری
مدیر اجرایی بندر فریدونکنار گفت: این بندر با توجه به دارا بودن دو پست اسکله عملکرد خوبی در تخلیه و بارگیری کالا داشته است بگونهای که حضور شناورها در این بندر ۱۸۱ درصد و عملیات تخلیه بارگیری ۱۵۹ درصد افزایش را نشان میدهد.
شفیعیان افزود: غلات و فراوردههای مایع مانند روغن خوارکی و فرآوردههای نفتی مهمترین کالاهای وارداتی و شود سیمان و فرمالین نیز مهمترین کالاهای صادراتی از این بندر هستند.
بندرفریدونکنار سال ۱۳۶۹ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان بندر شناخته شد و در پایان سال ۱۳۸۱ ساخت اسکله، موج شکنها و حوضچه آن به اتمام رسید.
این بندر در دی ماه ۱۳۸۵ به عنوان مرز مجاز دریایی تصویب و در نیمه اول ۱۳۸۶ بندر فریدونکنار در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار شد.
بندر فریدونکنار با ۶۹ هکتار وسعت، پنج هکتار پسکرانه، دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، وجود زیر ساخت حمل و نقل مدرن چندوجهی برای ترانزیت و حمل یکسره کالا و دسترسی آسان به بازار کشورهای حوزه دریای خزر ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری استان است.
به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار تن کالا از طریق بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد این بندر میشود و بهرهمندی از ۲ پست اسکله با ظرفیت یک میلیون تن و بهرهمندی از آبخور ۴.۲متری و کاربری چند منظوره از دیگر ویژگیهای شاخص بندر فریدونکنار است.