سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار‌های جهت جلوگیری از پریدن وسط حرف دیگران در کودکان

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: یکی از علت اساسی این‌که چرا کودکان وسط حرف شما می‌پرند آن است که خواهان توجه فوری‌تان هستند. همانند بیشتر رفتارها، پریدن بین حرف عادتی است که کودکان می‌آموزند و به کار می‌برند، چون کارایی دارد. شما به عنوان والد احتمالا این رفتار را نمی‌پسندید، اما آیا خودتان آن را تقویت نکرده‌اید؟ پریدن وسط حرف دیگران عادتی آزاردهنده است؛ اما شما می‍‌‌توانید این عادت بد را در کودک از بین ببرید.

 شهربانو بهروزیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: سخت‍ترین بخش درمان زمانی است که باید در حین آموزش به کودک، خودنسردی‍تان را حفظ کنید. این فرایند به بردباری نیاز دارد؛ اما اگر خودتان را آماده کنید، می‌توانید شرایط دشوار را پشت سر بگذارید. آنچه باید انجام دهید این است که روش درست کسب توجه، موقع و مدت زمان مناسب برای جلب توجه را به کودک آموزش دهید.

 همیشه تلاش کودک برای جلب توجه‌تان را تایید کنید

وی افزود: اجازه ندهید کودک احساس کند به نیازهایش توجه ندارید. در واقع شما به نیاز‌های کودک توجه دارید؛ اما در حال حاضر نمی‌توانید به او و نیازهایش توجه کنید.

این روانشناس عنوان کرد: اگر می‌توانید فوری پاسخ دهید. در صورت امکان، همیشه به نیاز‌های کودک فوری پاسخ دهید. او را بیش از حد منتظر نگذارید و تلاش‌های مناسبش را برای جلب توجه نادیده بگیرید.

بهروزیان ادامه داد: وقتی کودک منتظر می‌ماند، تشویقش کنید. از او برای این که منتظر ماند تا کارتان را تمام کنید و به خاطر صبر و تحملش تشکر کنید؛ سپس کل توجه‌تان را به او معطوف کنید.

به کودک بیاموزید حرف دیگران را به طور مناسب قطع کند

وی گفت: هر کسی باید مهارت جلب توجه را در خود رشد دهد یا بیاموزد که چطور آن را به روشی پذیرفتنی ابراز کند؛ بنابراین از کودک توقع نداشته باشید که بدون آموزش شما بداند چطور باید توجه‌تان را به روشی درست کسب کند.

کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: گفتن «ببخشید» را به کودک آموزش دهید. توضیح دهید که او باید ابتدا بگوید «ببخشید» یا واژه‌ی مناسب دیگری را به کار ببرد؛ سپس منتظر بماند تا طرف مقابل واکنش نشان دهد. به یاد بسپارید در مواقع اضطراری، کودک باید آن قدر احساس راحتی کند که بتواند فوری شما را فرا بخواند.

بهروزیان گفت: قانون صحبت در گوشی را به آموزش دهید. هرگاه که با تلفن مشغولید یا با کسی صحبت می‌کنید و کودک‌تان به شما نیاز پیدا می‌کند، استفاده از این روش فوق‌العاده است. به او آموزش دهید در گوش شما بگوید: «ببخشید»، چون شما نمی‌خواهید دیگران بشنوند که با صدای بلند خواسته‌اش را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: از روش بازی نقش استفاده کنید. هرگاه فرصت دارید، سناریو‌های مختلف را با بازی نقش تمرینی کنید و به کودک آموزش دهید از نشانه‌های مناسب استفاده کند و به علامت شما پاسخ دهد. همچنین می‌توانید رفتار نامناسب را با بازی نقش ایفا کنید و وسط حرف کودک بپرید تا خودش احساس کند که چقدر این رفتار آزاردهنده است. درباره‌ی دیگر سناریو‌ها نیز با هم صحبت کنید و به ایفای نقش بپردازید.

این روانشناس عنوان کرد: الگوی خوبی برای کودک باشید. به هر آنچه می‌گویید عمل کنید. این بهترین درس برای کودک خواهد بود.

منتظر ماندن را به کودک بیاموزید

بهروزیان گفت: منتظر ماندن مهارتی است که باید فرا گرفت. اگر کودک‌تان عادت کرده حرف‌تان را قطع کند و شما فوری به او توجه نشان می‌دهید، باید الگو‌ها و رفتار جدید را در او شکل دهید.

وی افزود: همیشه به نحوی کودک را تایید کنید. از علامت‌هایی استفاده کنید که بفهمد او را می‌بینید و می‌شنوید و به او توجه دارید.

این روانشناس گفت: در آغاز، کودک را چند ثانیه منتظر نگه دارید. هدف شما این است که موقعیت را کنترل کنید. پس علامتی به کودک بدهید، چند ثانیه منتظر بمانید و سپس گفت‌وگوی‌تان را قطع کنید یا دست از کارتان بکشید و به کودک پاسخ دهید. به تدریج زمان بین علامت و پاسخ به کودک را طولانی‌تر کنید و حتما او را برای منتظر ماندن تشویق کنید.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.