سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر ستاد اقامه نماز ایلام :

۵۰ نمازخانه بین راهی ایلام برای ایام اربعین حسینی ساماندهی شده اند

مدیر ستاد اقامه نماز ایلام با بیان اینکه ۵۰ نمازخانه بین راهی ایلام برای ایام اربعین حسینی ساماندهی شده اند، گفت: بستر‌های لازم برای اقامه نماز جماعت در سطح مساجد استان از جمله استقرار روحانی و امام جماعت بایستی فراهم شود.

فیض الله رضایتی مدیر ستاد اقامه نماز ایلام با بیان اینکه ۲۱ تا ۳۰ مرداد به عنوان دهه فرهنگی ترویج معارف نماز و مساجد نامگذاری شده است، گفت: وظیفه اصلی ستاد اقامه نماز ترویج و توسعه فرهنگ نماز است، این ستاد در سه بعد برای توسعه و ترویج فرهنگ نماز تلاش می‌کند و این بعد‌ها شامل حوزه فرهنگی، آموزشی و نظارت و ارزیابی است.

وی مطرح کرد: در بعد فرهنگی، مسائل فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، تجهیز کتابخانه‌ها و انتشار صد‌ها کتاب با موضوع نماز در سطح کشور انجام می‌پذیرد و سعی شده است که در هر استان یک کتابخانه تخصصی نماز دایر گردد و این امر در استان ایلام به مناسبت فرارسیدن دهه ترویج فرهنگ نماز و مسجد در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: در بعد آموزشی نیز عموماً در سطح آموزش و پرورش و در سطح ادارات برنامه‌های آموزشی مختلفی داریم که در طول سال انجام می‌پذیرد البته که بیش از ۷۰ درصد کار ما با آموزش و پرورش است، زیرا اگر فرهنگ نماز در سطح آموزش و پرورش و برای کودکان نهادینه شود بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت ستاد اقامه نماز کشور در راستای ترویج این فریضه واجب الهی توجه به حوزه آموزش و پرورش به دلیل نقش تعیین کننده این آینده سازان نظام در جهت پیشبرد اهداف معنوی جامعه است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان ایلام افزود: هرچه بتوانیم نسل نوجوان و جوان را با احکام الهی و فرائض دینی بیشتر آشنا کنیم، بدون شک نقش مستقیم و تعیین کننده‌ای در کاهش آسیب‌ها و بزهکاری اجتماعی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۵۰ مسجد در شهرستان‌های مختلف استان، بیان کرد: هم اکنون برقراری نماز‌های جماعت در حدود ۵۰ درصد از این مساجد با حضور روحانی برگزار می‌شود.

مدیر ستاد اقامه نماز ایلام ادامه داد: کمبود روحانی از مهم‌ترین دلایل برقرار نبودن نماز‌های جماعت در مساجد استان به شمار می‌رود.

وی نظارت و ارزیابی نمازخانه‌های بین راهی را از دیگر رئوس برنامه‌های این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ نمازخانه بین راهی در مناطق مختلف استان دایر شده است که بطور مستمر مورد نظارت و بررسی میدانی قرار می‌گیرند تا به بهترین شکل ممکن به مراجعان خدمات رسانی شوند.

وی افزود: با توجه به این که استان ایلام در مسیر تردد زائرین اربعین حسینی قرار دارد، نظارت بر نمازخانه‌های بین راهی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند، چون گردشگری که از استان ایلام عبور می‌کند عموماً گردشگر مذهبی است و اولین زیرساختی که نیاز دارد بحث سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

وی گفت: این امر با همکاری استاندار و مسئولین استانی در دست اقدام است و کار‌های خوبی انجام گرفته است، از مسیر حمیل تا مرز مهران نمازخانه‌های خوبی ساخته شده است و همه نمازخانه‌ها و مساجد از جهت داشتن مهر نماز، نظافت فرشینه و برگزاری نماز جماعت مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

مدیر ستاد اقامه نماز ایلام با اشاره به اینکه اساس زیبایی مسجد و نمازخانه به حضور نمازگزار است گفت: فلسفه وجودی این اماکن به حضور نمازگزاران است؛ باید تلاش کنیم فرهنگ حضور در مسجد نهادینه شود؛ سه اصل در بحث مساجد مورد نظر است؛ نماز اول وقت، نماز جماعت و در نهایت نماز در مسجد؛ اگر بتوانیم به مردم نشان دهیم که سود اقامه نماز در مسجد و بار معنوی این امر چقدر عظیم است، قدم بزرگی برداشته‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه ترویج نماز و مساجد افزود: برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع نماز انجام می‌پذیرد، فراخوان این مسابقه با موضوع نماز در سیره و سخن امام رضا (ع) منتشر شده و در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و خبرگزاری‌ها قرار داده شده است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها آغاز فراخوان سی‌امین اجلاس نماز است، یکی از برکاتی که ستاد اقامه نماز داشته ۲۹ پیام مقام معظم رهبری است که به هرکدام از اجلاس‌های نماز ارسال شده است؛ اگر بتوانیم هرکدام از این پیام‌های غنی و کارشناسی را بصورت دقیق در دستگاه‌ها و در سطح جامعه بصورت محتوایی اجرایی کنیم خیلی از دغدغه‌های فرهنگی ما برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: برپایی کتابخانه تخصصی نماز در سطح استان در دستور کار است که کتاب‌های آن تهیه شده و بزودی افتتاح خواهد شد، تلاش‌های صورت گرفته باعث شده امروز در تمامی سطوح از سطح مهدکودک گرفته تا دانشگاه و حتی کتبی با عنوان نماز و اقتصاد و بازار کتاب نمازی داشته باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.