سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فراهم شدن امکان ظهور توانایی‌های دانشمندان جهان اسلام با جایزه مصطفی (ص)

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: جایزه مصطفی (ص) به توسعه فرهنگ وقف و حضور خیرین در بخش علم و فناوری کمک زیادی می‌کند.

محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین گفت: محققان و پژوهشگران جهان اسلام، توانایی دارند که در عرصه‌های بین‌المللی ظاهر شده و با دیگر دانشمندان جهان رقابت کنند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جایزه‌هایی در سطح کشور‌های اسلامی گفت: خوشبختانه در جامعه اسلامی ایران به برگزاری چنین جوایزی اهمیت داده شده و بنیاد مصطفی (ص) نیز توانسته است جایزه علمی مناسبی را طراحی کند که باعث تشویق دانشمندان جهان اسلام برای حضور در مجامع بین المللی شود.

لاریجانی بیان کرد: جایزه مصطفی (ص) محصور به ملیت خاصی نیست و به دانشمندان برجسته از سراسر جهان اسلام اجازه می‌دهد در این جایزه حضور پیدا کنند و شایستگی خود را نشان دهند.

وی با تاکید بر حمایت از محققان ادامه داد: محققان و پژوهشگران جهان اسلام توانایی دارند که در عرصه های بین‌المللی ظاهر شده و بتوانند با دیگر دانشمندان جهان به رقابت بپردازند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین با اشاره به اهداف برگزاری جایزه مصطفی (ص) گفت: این جایزه به توسعه فرهنگ وقف و حضور خیرین در بخش علم وفناوری کمک زیادی می کند؛ به‌ خصوص که این جایزه از منابع غیر دولتی تامین می شود و با اطلاع‌رسانی قوی‌تر می‌توان حضور خیرین بیشتری را در این عرصه فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان ایرانی در حال حاضر قابلیت اخذ جوایز سطح بالا را دارند و در چهار دور برگزاری این جایزه این دانشمندان نیز در میان برگزیدگان بوده‌اند.

جایزه مصطفی (ص) با هدف شناسایی تلاش‌های دانشمندان مسلمان در توسعه علم و فناوری در جهان و بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استاندارد‌های این جوایز از اوایل دهه ۹۰ و به دلیل اهمیت دانش در سخنان پیامبر خاتم و مختص دانشمندان مسلمان و مزین به نام پیامبر اکرم (ص) آغاز به کار کرد. تا کنون چهار دوره در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده و پنجمین دوره آن مهر ۱۴۰۲ و همزمان با میلاد پیامبر رحمت (ص) در اصفهان برگزار خواهد شد.

این جایزه هر سال در سه حوزه تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و یک حوزه عمومی؛ یعنی سایر علوم اعطا می‌شد که در این دوره یعنی دوره پنجم حوزه عمومی به گروه علوم پایه و مهندسی تغییر کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.