سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسامی و عکس زندانی‌هایی که ۶ میلیارد دلار برای آمریکا آب خوردند!

یورونیوز از توافق ایران و امریکا، کارشکنی کره‌ای‌ها و آینده مذاکرات تهران-واشنگتن روایت متفاوت و همراه با جزئیاتی منتشر کرده است.

ایالات متحده و جمهوری اسلامی روز پنجشنبه از حصول توافقی احتمالی مبنی بر آزادی پنج شهروند آمریکایی محبوس در ایران در ازای آزاد سازی دارایی شش میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی و آزادی شمار نامشخصی ایرانی محبوس در آمریکا خبر دادند. اعلام حصول این قرارداد پیچیده در پی ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم میان مقامات ایرانی و آمریکایی، در روز پنجشنبه با انتقال چهار آمریکایی بازداشت شده از ازندان اوین به حبس خانگی اعلام شد. پنجمین شهروند آمریکایی از پیش در حبس خانگی به سر می‌برد. 

جزئیات انتقال پول، زمان‌بندی تکمیل قرارداد و تاریخ نهایی آزادی شهروندان ایرانی و آمریکایی هنوز نا مشخص است. با این حال مقامات دو طرف بر این باورند که قرارداد مزبور تا میانه ماه سپتامبر نهایی خواهد شد.

چه چیزی در این قرارداد است؟

آمریکا تحت این قرارداد به کره جنوبی اجازه می‌دهد که دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور که به وون، واحد پول کره جنوبی است را به یورو تبدیل کرده و آزاد کند. این پول‌ها که بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است سپس به حسابی در قطر منتقل خواهد شد. دارایی مزبور درواقع بهای نفت صادراتی ایران به کره جنوبی است که پس از تحریم‌های ۲۰۱۹ دولت ترامپ علیه ایران در سئول مسدود مانده است. 

ایالات متحده تاکید کرده است که این پول‌ها در حساب‌های محدودی در قطر باقی می‌مانند و تنها می‌توانند برای تهیه کالا‌های بشردوستانه نظیر دارو و غذا مورد استفاده قرار گیرند. معامله این‌کالا‌ها در حال حاضر و با وجود تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است. 

این درحالی است که برخی از مقامات ایران با رد ادعای مقامات ایالات متحده مبنی بر محدودیت‌های اعمال شده بر استفاده از این پول‌ها می‌گویند که تهران کنترل کامل وجوه مزبور را برعهده خواهد داشت. قطر تا کنون از اظهار نظر مبنی بر نحوه نظارت بر پرداخت‌ها خودداری کرده است. 

بنابر اظهارات وکیل یکی از آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، جمهوری اسلامی این پنج شهروند ایالات متحده را در حال حاضر در هتلی در حبس خانگی قرار داده است. 

چرا رسیدن به چنین قراردادی بسیار طول می‌کشد؟

به گفته مقامات ایالات متحده، ایران نمی‌خواهد دارایی‌های معوقه خود را به واحد وون کره جنوبی دریافت کند و خواستار تبدیل آن به ارز‌های بین‌المللی رایج دنیا، چون دلار و یورو شده است. در همین حال کره جنوبی بیم آن دارد که تبدیل یک‌جای شش یا هفت میلیارد دلار ممکن است سبب جابجایی نرخ تبدیل ارز و صدمه به اقتصاد این کشور شود. 

در نتیجه، کره جنوبی به کندی عمل می‌کند و دارایی‌های مسدود شده ایران را به صورت مقادیر کوچک‌تری تبدیل و به بانک قطر می‌فرستد. علاوه‌بر این انتقال این پول نباید هیچ تماسی با سیستم مالی آمریکا پیدا کند، زیرا در این صورت ممکن است مشمول تحریم شود. بنابر این برای انتقال نهایی این دارایی مجموعه‌ای از نقل و انتقالات پیچیده و زمان‌بر از طریق بانک‌های کشور ثالثی ترتیب داده شده‌اند. واکنش کره جنوبی به شرط آزادی زندانیان آمریکایی در ازای انتقال وجوه مسدود شده ایران: اطلاع نداریم!

این زندانیان ایرانی-آمریکایی چه کسانی‌اند؟

تاکنون هویت سه نفر از این پنج زندانی مشخص شده است. اما هویت دو نفر دیگر همچنان پنهان است. دولت آمریکا گفته است که این دو خواستار مخفی ماندن هویتشان هستند و ایران هم نامی از آن‌ها نبرده است. سیامک نمازی یکی از آن سه نفر است که در سال ۲۰۱۵ بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. عماد شرقی نیز زندانی دیگری است که در حال گذراندن حکم حبس ۱۰ ساله خود است. نفر سوم نیز مراد طاهباز، بریتانیایی-آمریکایی ایرانی‌تبار است که در سال ۲۰۱۸ بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد. 

چرا این توافق در حال حاضر منعقد می‌شود؟

اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۵ و با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، درهم شکسته است. شایعاتی که پیش‌تر حول احتمال آزادی این دارایی‌های مسدود مطرح شده بود، تنها به تقویت کوتاه مدت ارز رایج ایران انجامید. با این حال آزاد شدن این پول، حتی با شرایط کنونی و روند کند کره جنوبی می‌تواند تا حدودی به اقتصاد ایران رونق بخشد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مدت‌هاست که بازگرداندن ایران به این توافق تلاش کرده است. کشور‌های درگیر این توافق سال گذشته نقشه راهی را برای احیای این توافق ارائه کردند که با مخالفت ایران مواجه شد. با این حال جمهوری‌خواهان و مقامات دولت پیشین ایالات متحده از توافق اخیر و پرداخت مبلغ مزبور در ازای آزادسازی زندانیان در ایران انتقاد کرده و می‌گویند این امر ایران را تشویق به ادامه سیاست گروگانگیری می‌کند.

بلینکن: فشار و تحریم بر ایران ادامه خواهد یافت

آیا ایالات متحده هم زندانیان محبوس در آمریکا را آزاد خواهد کرد؟ وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه به بازگرداندن بازداشت‌شدگان ایرانی در زندان‌های آمریکا اشاره کرد. مقامات آمریکایی از اظهار نظر درباره این که چه کسی و چند نفر ایرانی ممکن است تحت این توافق‌نامه آزاد شوند، خودداری کرده‌اند.

آیا این توافق به معنای کاهش تنش‌های میان ایران و آمریکا است؟

خیر... وزارت دفاع آمریکا در همین رابطه در حال بررسی طرحی مبنی بر استقرار نیرو‌های آمریکایی در کشتی‌های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. ۲۰ درصد از محموله‌های نفتی جهان از طریق این تنگه عازم مقاصد خود می‌شوند. همچنین ایالات متحده به صورت گسترده درحال استقرار ملوانان و تفنگداران خود در خلیج فارس و اعزام جت‌های جنگنده F-۱۶ و F-۳۵ به منطقه است. در همین حال کمک نظامی ایران به روسیه با ارسال پهپاد همواره با انتقاد گسترده غرب مواجه شده است.

منبع : برنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۰۰:۱۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
دولت انقلابی .حق مردم از امریکاگرفت .دیگه دوره بزن درو تمام شد .جهان تغییر کرده قدرتها جهان تقسیم شده .. احسنت برادران سپاه آنقدر زدن توسری به آمریکاییها تا کم کم دارن ادم میشن..چشم بله قربان به ماایرانیها باید بگن
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
چه بسا همین ها وقتی برن آمریکا با اطلاعاتشون چند میلیارد به ایران ضرر بزنن.
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
یاد سریال گاندو افتادم اونجاش که اون یارو جاسوسه هر کاری دلش خواسته بود کرده بود بعد در مقابل پول های بلوکه شده ایران میخواستن معاوضه اش کنن بازیگره میکفت این یعنی تحقیر امریکا
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
خیانت این خائنین و جاسوسان برای ایران و ابرانیان چقدر آب خورده است؟!!
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
از برنامه برجام بگیر تا اغتشاشات سالهای اخیر
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
هفت میلیارد چرا اب رفته
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
امروز يكشنبه ادام اسميت نماينده كنگره از واشنگتن در مصاحبه با فاكس نيوز گفت كه قطر در كنترل كامل مبلغ توافق شده خواهد بود نه ايران. امريكايي ها كلاه بردار و حقه بازند.
مبارز
۱۰:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
۶ میلیارد دلار برای آمریکا آب خورد 1؟؟؟؟؟؟؟
پول های بلوکه شده ی ایران که راهزنان دزدیده بودند پس گرفته می شود ، در ازای تبادل چند شرور (یهودی های مخفی مشهد ، خاندان های ملعون طاهباز و شرقی).
انگل ساکسون های وحشی غارتگر ، از طرفی با فرستادن جاسوس ، دنبال نفوذ و خرابکاری هستند ، از طرف دیگر با سرقت کشتی نفت کش و بلوکه کردن دارایی های ایران یا حبس شهروندان ایرانی تبار و سپس با تبادل ضربدری این موارد با هم ، بازی را برد برد پیش برده و به اهداف شومشان هم می رسند.
این هاکه 1 ریال هم ارزش ندارند و باید اعدام می شدند با تبر.
وقتی سمبه پر زور باشه ، حساب کار دسشون میاد ؛ طرف ایرانی هم باید دبه کنه و شروط بذاره و خسارت بگیره.

از این پس در آبراهه ی پارس ، تمام مکالمه ها به زبان پارسی و هر تردد از تنگه هرمز ، فقط با مجوز جمهوری اسلامی ایران است.
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اين افراد صد در صد از اعضاي قسم خورده سازمان جاسوسي امريكا سيا هستند وگرنه امريكا بهايي به بازگشت انان نمي داد.
مسعود
۰۹:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مگه ارث پدرشو داده این مستکبر جنایتکار
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
یعنی چه برای آمریکا آبخورد ؟ این پول و حق ایران بوده
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خیانت ایرانی به خودش با طمع لبخند...
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
یه اختلاس 6میلیارد دلاری در راه است....
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
فقط من نگران اینم که از اون ور پول ازاد شده درون کشور دوباره چپاول و اختلاس مجدد نشه ...?? باید دولت مراقب و شش دنگ حواسش رو جمع مسئولان کنه که دوباره دزدی نشه...
rh
۱۷:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
پول خودمان به خودمان برگشت ??بدون هیچ سودی
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اینقدر میگید آمریکا‌ قدرت نداره درامد خیلی از شرکت ها در آمریکا بیشتر از این 6 میلیارددلار است که مسئولین خودشون را میکشن اونو پس بگیرن
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
هردم از باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بازم خوبه این مشکل هم حل شد
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اینکه پول خودتو بعد سالها و با ضرر 1000 میلیاردی برگردونی افتخار نیست
تیتر خبرتون رو عوض کنید
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اینکه دولت انقلابی زبان دنیا رو بلده افتخاره
ان شاالله منتظر پیشرفتهای بیشتر هستیم
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
طوری می گید فلان قدر آب خورد انگار از خزانه آمریکا برداشتن . بابا پول این ملت بعد چندین سال ظاهراً آزاد حالا اگه برای مردم خرج بشه
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
انشاءالله برای مردم خرج می شود جوش نزن برات خوب نیست
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
نگفتی با گرانی و فشار تورمی زهرش رو هم ریخته
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دوستان دولت قصد داره با این پول ذخیره پس انداز مردمو با نرخ سازی دروغین بی ارزش کنه
لطفا گول نخورید
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
چشم، به حرف اینترشنال گوش میکنیم.
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
تا دیروز که میگفتید پهپاد ندادیم
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مگر پول امها بود که براشون خرج بر داشته باشه
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
جدای ار همه این مطالب موصوع وطن فروشی این اسمهای ایرانی فراموش نشه! این خاک بر سرها دیگر آبرویی نباید میان ایرانیها داشته باشند.
خداترس
۰۶:۵۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
پول که ما خودمان است . یعنی در قبال آزادی پولی نمی دهند .
ناشناس
۰۶:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
کره جنوبی باید غرامت و خسارت و دیرکرد بدهد
تازه طلبکار هم شده و بخاطر اقتصادش این مبالغ را آنی پرداخت نمیکند؟؟!!!
چرا؟؟؟
محمد
۰۶:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
عجب دنیایی شده برای ما ایرانیان یک کشوری می ایدپول ملت را سالیان سال نگه می دارد بعد با بدبختی و کسر یک میلیارد دلار ان و بدون سود در قبال ازادی زندانیان هر دوطرف و در راستای خرید تحت نظارت امریکا در کشور ثالث این پول را به ما میدهند بعد اسمش را می گذاریم این زندانیان برای امریکا 6 میلیارد دلار اب خورده . اخه بدبخت پول خودت بوده یک هم از ان کم کرده بعدش هم چند نفر را دادی و چند نفر را هم گرفتید ای داد بر ما
ناشناس
۰۵:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این پولها مال ملت ایران است مال آمریکا نیست که در ازای آزادی زندانی ها پرداخت کرده و برای او آب خورده باشد
reza
۰۵:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
برای امریکا یک ریال هم اب نخورد چون پولهای خودما ن رابلوکه کرده بودند.ودراین مدت هم با سرمایه ما خودشان راقویتر کردند.انها مجددا اگردستشان برسد پولهای دیگری رابلوکه میکنند تا این ضررشان را جبران کنند.امریکا خیلی ظالم است واین پول دادنها هیچ چهره انها خوب نمی کند.مرگ برامریکا
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
واقعا خیلی خر هستید
پول ملت ابران تو کشور کره جنوبی بلوکه شده حالا 6 میلیاردش رو بشرط ازادی جاسوس های انریکایی ازاد کردند! بعد تیتر زده واسه امریکا 6 میلیارد اب خورد؟!!!!!! خخخخخخخخ
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
لياقت خودتون
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
همچین میگید ۶ میلیارد دلار برای آمریکا آب خوردن انگار آمریکا از جیب خودش پول و پرداخت کرده. خجالت بکشید بابا.
آمریکا راهزنی راه انداخته پولهای خودمون و مسدود میکنه بعد که تحویل میده یه جور حرف میزنید انگار از خزانه خودش داده.
به خدا گریه داره این تیتر شما
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اصلا هیچی واسه آمریکا آب نخورده. این پول حق ما بوده و ۱۰ سال پیش باید ۶ میلیارد دلار می دادن الان که این پول ارزش خودشو از دست داده.
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
احسن...بدون هیچ سودی
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
پول خود لیران را به ایران برمیگردونن اونم با به چیزهای غیر تحریمی ایران با اون پولها میتواند بخرد اینقدر ذوق ندارد بعدش در قبال این پولها باید ابر جوسوسانی هم ازاد شوند بعد تو سر تیتر زدن به امریکا اب خورد خنده دار نیس
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دیگه گروگانگیری افتخاری نداره که
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
واقعا !!!
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خدایی دوزار نمی ارزن
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
استی واسین مرد ۶ ملیون دلاری
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
آمريكا.. خيييييت شد!
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
یعنی چه عکس زندانیانی که برای آمریکا 6میلیارد دلار آب خورد این 6میلیارد دلار پول فروش نفت ملت ایران بود که چندین سال در کره جنوبی بلوکه شده بود و آمریکا با قلدری اجازه پرداخت آن را به کره جنوبی نمی داد
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
جوری مینویسی شیش میلیارد برای امریکا اب خورد اینگار از جیبش گذاشته نه بابا بعد کلی سال پول خودمونو آزاد کرده اونم در مقابل غذا و دارو زندانیاشم مفتکی این وسط ازاد کرده
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
پول خودمون بوده تازه یه میلیاردم کمتر شده، بهره هم بهش نخورده. برای ما گرون تموم شده نه اونا.
علی
۲۳:۰۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
چیزی اب نخورد ، ۶ میلیارد دلار پول خودمون بود که آزاد کرد
مفتی زندانی آزاد کرد??
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
مگه 6 میلیاد مال امریکا بوده ؟!
پول نفت مردم ایران بوده ففط ازادش کردن
فلفل
۲۲:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
چرا در عنوان خبر دقت نمی‌کنید جناب باشگاه خبر نگاران جوان ! چرا مغلطه می‌کنید؟؟؟ ۶ میلیارد دلار مال آمریکا بوده ؟؟!!!!!!!
برای آمریکا یک دلار هم هزینه نداشت . پول خودمان را پس از چندین سال دارند پس می‌دهند. اگر سود بانکی اش را حساب کنید می‌بینید که از پول ما چند صد میلیون دلار به جیب آنها رفته و به ما ضرر رسیده.
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
احسن...درست میفرمائید