جلیل اسلامی گفت: : تا به امروز ۸۲ میلیون تن کالا در بنادر تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است و با توجه به شرایط تحریم، آمار بسیار خوبی به شمار می رود.
به گفته معاون بندری سازمان بنادر، در حوزه صادرات غیر نفتی افزایش ۴۰ درصد داشته ایم و در حوزه نفتی در مباحث ترانزیتی ۱۷درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
او می گوید: کانتینر شاخص بسیار مهمی در حوزه دریا است که با رشد ۶ درصد عملکرد کانتری به بیش از یک میلیون TEU رسیده است.
او گفت: ۲۶۰ میلیون تن کالا طی دو سال در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده و بیش از ۴۰ میلوین تن کالای اساسی از ۷ قلم کالای اساسی تخلیه وبارگیر شده و همچنین ۳.۵ میلیون TEU و ۱۵ میلیون تن ترانزیت انجام شده است.
اسلامی گفت: برنامه های کشور در گام اول توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است، در آذر ماه برنامه بزرگی با گزارش عملکرد ارائه خواهیم داد.
او افزود: در راستای تسهیل کسب وکار توسعه باز طراحی و باز نویسی در دستور کار قرار گرفته و آیین نامه شرکت های کارگزاری و ۱۶۰۰ شرکت در حال ثبت است که با آیین نامه جدید و براساس سیاست های دولتی روند ورود با تسهیلات بیشتری انجام می شود.
اسلامی اظهار کرد: تا امروز حدود یک میلیون و ۵۰ هزار TEU در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که امیدواریم تا پایان سال به حدود ۳میلیون TEU افزایش یابد.
وی افزود: حدود ۴.۵ میلیون تن ظرفیت کانتینری بنادر کشور حدود ۴.۵ میلیون TEU و ظرفیت حدود ۷ میلیون TEU است. با توجه به برنامهریزی سازمان بنادر و دریانوردی در فاز ۳ بندر شهید رجایی در حال مذاکره برای تامین تجهیزات موردنیاز عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری هستیم.
او همچنین درباره میزان حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران، افزود: وقتی درباره کریدورهای جدید حرف میزنیم باید بدانیم راهاندازی مسیر جدید بین دو کشور و چند کشور کار پیچیدهای است. اما با این حال طی ۱۸ ماه اخیر برای تقویت کریدورهای عبوری از مسیر ایران اقدامات خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
او با بیان اینکه برای اولین بار شرکتهای ایرانی دارای توانایی حمل مبدا و مقصد در مسیر این ۲کشور را شناسایی و معرفی کردهایم، افزود: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست.
این مقام مسئول گفت: زمانی که مسیری جدید در ارتباط با مسیرهای قدیمی مطرح میشود، پارامترهایی از جمله قیمت تمام شده و زمان مهم است، نکته مهم این است که در کشورهای هند و روسیه شرکتهای خصوصی صاحب بار هستند و برای آنها باید بصرفد تا بتوانند در مسیر جدید تردد داشته باشند. از سوی دیگر در ایران نیز علاوه بر تامین زیرساختها باید هماهنگیهای لازم بین دستگاهها فراهم شود.در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده در بندرعباس، چابهار، بندر امام (ره) ظرفیت کافی برای ورود ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی را داریم.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه آمار سالانه ۸ میلیون تن است که اگر ۲ برابر هم شود مشکلی برای هندلینگ آن نداریم، اضافه کرد: سازمان بنادر اقدامات زیادی برای همگرایی انجام داده و شرکتهای ایرانی در مسیر مسکو-بمبئی میتواند کالا را از طریق دریا و زمین حمل کنند.
اسلامی گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت هند و روسیه صورت گرفته است، و در مجموع از مسیر دریای خزر و کریدور شمال-جنوب حدود ۸ میلیون تن ترانزیت صورت گرفته است.