سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا بیشتر سیاسی است تا اقتصادی

جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) با هدف توسعه اقتصادی تاسیس شد اما نقش آن در حل و فصل درگیری های سیاسی پررنگ است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) که سران آن روز پنجشنبه در نشستی اوضاع نیجر را بررسی می‌کنند، در سال ۱۹۷۵ با هدف ارتقاء توسعه اقتصادی کشور‌های عضو تاسیس شد، ولی عمدتا در مدیریت و حل و فصل درگیری‌های منطقه‌ای نقش آفرینی می‌کند.

این سازمان در نشست روز سی ژوییه در ابوجا، برای نظامیانی که طی یک کودتا قدرت را در نیجر به دست گرفتند ضرب الاجلی یک هفته‌ای تعیین کرد تا محمد بازوم رییس جمهور آن کشور را مجددا به قدرت بازگردانند وگرنه با مداخله نظامی مواجه خواهند شد. جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) ۱۵ عضو دارد و مقر آن در ابوجا در نیجریه است. هشت کشور عضو فرانسه زبان (بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه، مالی، نیجر، سنگال و توگو)؛ پنج عضو انگلیسی زبان (گامبیا، غنا، لیبریا، نیجریه و سیرالئون) و دو عضو پرتغالی زبان (گینه بیسائو و کیپ ورد) هستند.

پنج کشور عضو که همگی فرانسوی زبان هستند یعنی گینه، مالی، بورکینافاسو و نیجر به سبب کودتا‌هایی که در آن‌ها رخ داده است تحت تحریم یا عضویت آن‌ها معلق است. این سازمان از نظر سیاسی و اقتصادی تحت تسلط نیجریه است، کشوری که بیش از ۵۰ درصد جمعیت و بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه را از آن خود دارد.

اکواس زیر نظر کنفرانس روسای جمهور و نخست وزیران، نهاد عالی تصمیم گیری، هدایت می‌شود. بولا احمد تینوبو رییس جمهور نیجریه از ماه ژوییه ریاست دوره‌ای اکواس را عهده دار شده است. معاهده لاگوس- پیمانی که به تاسیس اکواس منجر شد- در ۲۸ مه ۱۹۷۵ در پایتخت اقتصادی نیجریه و با هدف غلبه بر شکاف‌های بیشمار اقتصادی، سیاسی، پولی و زبانی امضا شد تا به افزایش همکاری‌ها و مبادلات منجر شود.

اما اکواس به تدریج بلندپروازی‌های اقتصادی خود را کاهش خواهد داد. طرح استفاده از پول واحد به نام "اکو" که اعضای اکواس قرار بود در ۲۰۲۰ به تصویب برسانند، متوقف شد. در عوض، این سازمان مستقیما درگیر منازعات سیاسی است و در سال ۱۹۹۳ اساسنامه جدیدی را تصویب کرد که به طور رسمی مسئولیت پیشگیری و حل و فصل مناقشات منطقه‌ای به آن واگذار شد.

در ژوییه ۲۰۰۴، فرماندهان ستاد مشترک ارتش کشور‌های عضو اکواس با تشکیل یک نیروی ۶۵۰۰ نفری از جمله یک گروه واکنش سریع متشکل از ۱۵۰۰ سرباز موافقت کردند که در صورت وقوع هر گونه تنش وارد عمل شوند. در نوامبر ۲۰۰۵، یک برنامه آموزشی پنج ساله برای اجرای عملیات صلحبانی نیز در اکواس به تصویب رسید. اکواس در سال ۱۹۹۰ با ایجاد نیروی صلحبانی غرب آفریقا (ECOMOG) در طول جنگ‌های داخلی در لیبریا و سیرالئون نقش سیاسی پیشرو ایفا و بویژه در سال ۱۹۹۷، صلح را در لیبریا برقرار کرد. اکواس همچنین در زمان شورش مسلحانه سال‌های ۹۹-۹۸ و کودتای سال ۲۰۱۲ در گینه بیسائو، شورش‌های مسلحانه در ساحل عاج در سال ۲۰۰۳، کمک به دولت مالی در رویارویی با تکفیری‌ها و حتی در سال ۲۰۱۷ در گامبیا، زمانی که یحیی جامه رییس جمهور شکست خورده در انتخابات قدرت را واگذار نمی‌کرد، وارد عمل شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.