محمدمهدی ذوالفقارزاده با اشاره به اهمیت رتبهبندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها بر اساس شاخصهای اختصاصی دقیق و قابل سنجش گفت : ما در سالهای گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکردهای آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که فضای سنجش برایش مشخص و تعریف شده است، فضای فرهنگی در دانشگاهها مبهم و نامشخص بود.
او افزود: در حوزههایی مثل حوزه آموزش در وزارت علوم، بعضا رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد، و بر اساس آن دانش، کارهای آن حوزه پیش میرود. همچنین ما در حوزه پژوهش با موضوع علمسنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازهگیری و مرتفع میکنند و در واقع یک تصویری از وضع موجود نشان میدهند. هرچند ممکن است به این ابزارها هم نقدهایی وارد باشد، اما به هر حال وقتی مقایسه میکنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی میبینیم چقدر فاصله جدی وجود دارد و چقدر در این حوزه عقب ماندگی وجود دارد. این در حالی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار مدیریتی و دانش داده، به عنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر، افزود: عدم استفاده از این ابزار موجب میشود تا ما نتوانیم برنامهریزی و سیاست گذاری مطلوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها داشته باشیم؛ لذا در قدم اول بهرهگیری از این دست از موضوعات است.
ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در همین راستا با تآکیدات جدی وزیر علوم، یک تیم علمی از چندین ماه قبل در دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزیزی شکل گرفته است. این تیم علمی پس از بررسی و مطالعه عمیق پژوهشها و تجربیات داخلی، خارجی و اسناد بالادستی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، در خلال بیش از ۷ جلسه خبرگانی اولیه و یک جلسه خبرگانی نهایی به الگوی اولیه دست یافتند. در جلسه خبرگانی نهایی که ۸ ساعت به طول انجامید، ۸ بعد کلان، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص فرهنگی و اجتماعی در مجموع احصا شد.
وی همچنین به تشکیل کارگروه تخصصی به دبیری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در دفتر سیاستگذاری فرهنگی اشاره کرد و افزود، طبق ماموریت کارگروه تخصصی، برخی از معاونان فرهنگی و اجتماعی و برخی از خبرگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور در کارگروه تخصصی شاخصهای احصا شده را مورد نقد و بررسی قرار میدهند.
ذوالفقارزاده در پایان با تاکید بر این که، کار پیش رو قدم اول در این مسیر است و قله همان چیزی است که در تعالی فرهنگ همگی به آن باور داریم افزود: بایستی در این مسیر نسبت به آسیبهای کار که میتواند در حوزه کمی سازی دادههای آماری باشد دقت داشته و نسبت به آن ملاحظات مربوطه را اتخاذ کنیم.
همچنین در این جلسه دهقان پور از پژوهشگران شواری عالی انقلاب فرهنگی حضور داشت که ضمن تشکر از شکلگیری این کارگروه تخصصی و اهتمام به فرهنگ در آموزش عالی نکات خود را بیان کرد.
وی با بیان اهمیت هویت ملی به برخی مؤلفهها همچون دیپلماسی فرهنگی و مساله مهاجرت نخبگان به عنوان مساله کلیدی در حوزه شاخصهای فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: توانمندسازی دانشجویان و نقش دانشگاه در جبهه فرهنگی از اهمیت ویژهای برخوردار است.