سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستند‌نگاری و تهیه پرونده ثبت نان‌های سنتی طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طبس از مستندنگاری و تهیه پرونده ثبت یکی از نان‌های سنتی این شهرستان برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

عرب گفت: طبس با وسعت و تنوع فرهنگی زیاد، دارای زمینه‌های متعدد و متنوع در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی از جمله پخت نان‌های سنتی و شیرینی‌های محلی است.

وی افزود: پرونده ثبت میراث معنوی نان سنتی تُنُک که بیشتر در روستای خسرو آباد طبس پخت می‌شود با کمک کارشناسان پژوهشی اداره‌کل تهیه و آماده ثبت است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طبس گفت: نان قُرص، انواع تافتون‌های محلی، نان پنجه کش، کماج، فطیر، نان اوزون، نان چَلپَک و نان تینی ازجمله نان‌های سنتی و محلی در طبس است.

عرب افزود: پخت این نان‌های سنتی بیشتر توسط خانم‌ها انجام می‌شود و بیش از ده‌ها نوع نان سنتی در مناسبت‌های مختلف در طبس طبخ می‌شود که به دلیل ماندگاری، عطر و طعم ویژه علاوه بر مصرف خانواده و مردم محل می‌تواند به عنوان یک سوغاتی مورد مصرف گردشگران نیز قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طبس گفت: طبس دارای ظرفیت غنی در بخش غذا‌های محلی، شیرینی‌ها و نان‌های سنتی، ترشیجات، انواع مربا و همچنین آئین‌های به جامانده گذشته همچون شیوه سنتی کاشت، داشت و برداشت است که به عنوان میراث ماندگار نیاز به مستند‌سازی و ثبت در فهرست میراث معنوی کشور دارد.

در آبان ماه سال گذشته مهارت پخت شیرینی محلی رو ور کرده شهرستان مشترک با شهرستان‌های بیرجند، بشرویه و خوسف با شماره ۲۶۸۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.