سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال پرمصرف در پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی

مجری طرح تولید آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال پرمصرف در پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی گفت: هدف اصلی طرح تولید این آنتی‌بادی‌ها تأمین آنتی‌بادی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه IVD است.

پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن‌سینا با طراحی و اجرای طرح تولید آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال پرمصرف در زمره تولیدکنندگان اصلی این محصول در کشور قرار گرفته است.

جعفر محمودیان، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا و مدیر طرح با اشاره به اهمیت این آنتی‌بادی‌ها گفت: آنتی‌بادی‌ها مولکول‌هایی هستند که از نظر بیولوژیک بسیار فعال‌اند و به دلیل اتصال اختصاصی آن‌ها به لیگاند مورد نظر، کاربرد‌های بالقوه فراوانی دارند. آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال توسط رده‌های مختلف لنفوسیت‌های B ترشح می‌شوند و مجموعه‌ای از ایمونوگلوبولین‌ها هستند که در برابر یک آنتی‌ژن اختصاصی واکنش نشان می‌دهند و اپی‌توپ‌های متفاوتی را روی یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کنند.

وی درباره کاربرد‌های این آنتی‌بادی‌ها بیان کرد: از جمله کاربرد‌های آن‌ها می‌توان به تشخیص بیماری، درمان، و شناسایی و حذف آلاینده‌های محیطی، کنترل عوامل بیماری‌زا و تخلیص مولکول‌های پروتئینی اشاره کرد. همچنین، این مولکول‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از تحقیقات پزشکی به شمار می‌روند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا درباره هدف این طرح که در پژوهشگاه ابن‌سینا طراحی و اجرا شده است، توضیح داد: هدف اصلی طرح تولید آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال تأمین آنتی‌بادی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه IVD است.

محمودیان درباره مراحل اجرایی این طرح عنوان کرد: به‌طور کلی، روند تولید آنتی‌بادی پلی‌کلونال از آماده‌سازی آنتی‌ژن آغاز می‌شود. گام بعدی انتخاب گونه‌های جانوری است. در مرحله بعد ادجوانت انتخاب و آماده‌سازی می‌شود و سپس، پروتکل تزریق انجام می‌شود. مراحل پایانی نیز شامل نظارت بر پاسخ آنتی‌بادی و جمع‌آوری آن است. 

وی در پایان با اشاره به مزایای این طرح گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح بی‌نیازی شرکت‌های حوزه IVD و کیت‌سازی از واردات آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال است و در حال حاضر پژوهشگاه ابن‌سینا یکی از تولیدکنندگان اصلی آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال برای شرکت‌های فعال در این حوزه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.