سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شبکه توزیع آب مشگین‌شهر نیازمند ساماندهی است

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر گفـت: شبکه توزیع آب این شهرستان باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه اصلاح شده و مورد بازنگری قرار بگیرد.

ارسلان فرجی گفت: در صورتی که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر می گوید: مصرف سرانه آب در مشگین شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این درحالی است که بطور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه خانه می‌شود.

به گفته او، اگر شبکه توزیع آب اصلاح و نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از هم جدا شود کمبودی در تامین آب آشامیدنی شهرستان وجود نخواهد داشت.

فرجی گفت: هم اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه خانه آب مشگین شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین امر سبب تشدید تنش آبی در مشگین شهر شده است.

او افزود: در سال‌های اخیر فقط به تامین آب در منطقه برنامه ریزی شده و در توزیع آب اقدامات خوبی صورت نگرفته که ضروری است آب بخش صنعت و کشاورزی از طریق پساب‌ها تامین شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد،گفت: با برداشت آب مورد نیاز شهری، میزان آب در پایین دست رودخانه به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

فرجی می گوید: تامین آب پایدار در افق درازمدت مشگین شهر از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اردبیل است که در سال‌های اخیر با جدیت تمام در حال پیگیری و اجراست.

او با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتا از رودخانه خیاوچایی وچشمه خاتون تامین می‌شود، گفت: در صورت استفاده بی رویه از آب، مردم این شهرستان با مشکل جدی آب مواجه خواهند شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.